با وجود رکود در بازار مسکن، پیشبینی بازار مسکن نشان می دهد آپارتمان های با شرایط مناسب محبوب تر اند

کارشناسان پیش بینی بازار مسکن می گویند روند تحولات مسکن نامشخص است و همین امر پیشبینی این بازار را دشوار کرده است. اما بسیاری وضعیت مسکن را به وضعیت سکه و ارز گره زده اند. به نظر این افراد اگر بازار سکه و ارز اشباع شود، مردم به سمت بازار مسکن متمایل می شوند و طبیعتا تحت چنین شرایطی افزایش قیمت در این بازار اتفاق خواهد افتاد، اما اگر سوددهی مورد نظر را در بازار مسکن نبینند، شرایط رکود فعلی ادامه دار خواهد شد.

پیشبینی بازار مسکن، رشد قیمت مسکن در ماه های کنونی را هشدار داده بود. بخش مسکن که پنج سال در عمیق‌ترین رکود خود بوده است، شاخص قیمت مسکن از نرخ تورم خیلی عقب مانده است. از ماه‌های پیش افزایش قیمت و رونق بازار مسکن پیش‌بینی شده بود و نوعی اتفاق نظر روی آن وجود داشت. همچنین پیشبینی می شد که نقدینگی سرگردان به سمت مسکن می رود. اما در عمل افزایش هزینه ها و فشاری که نرخ تورم کلی بر روی مردم وارد می کرد، منجر به رشد قیمت مسکن شد.

در حال حاضر با‌ وجود افزایش قیمت مسکن، رکود در این بازار وجود دارد، در پیشبینی بازار مسکن گفته می شود که اگر تقاضای مردم برای خرید ملک تحریک شود، افزایش دوباره قیمت مسکن را مشاهده خواهیم کرد و در نتیجه معاملات مسکن مجددا رونق می گیرند و افزایش خواهند یافت و تا حدی رکود فعلی از بین می رود، اما اگر چنین شرایطی ایجاد نشود در پیشبینی بازار مسکن گفته می شود که ممکن است در بازار مسکن تورم همراه با رکود داشته باشیم که شرایط بسیار سختی را برای مردم فراهم خواهد آورد و برای جبران و کنترل آن باید به فکر تدابیر مناسبی بود.

پیشبینی بازار مسکن نشان می دهد که چنانچه دولت بتواند نقدینگی‌های سرگردان را به سمت نظام بانکی کشور هدایت کند، سوداگران به سمت بازار مسکن نمی‌آیند و این بخش با جهش قیمت مواجه نمی‌شود.اما اگر دولت در کنترل نقدینگی موفق عمل نکند، احتمال دارد که قیمت‌ها بیش از پیش‌بینی‌ها بالا برود.

پیش‌بینی بازار مسکن

پیش‌بینی بازار مسکن

پیش‌بینی بازار مسکن می گوید: آپارتمان ‌های جوان تر، بیشتر معامله می شوند

اخبار پیش‌بینی بازار مسکن گزارش می دهند که واحدهای مسکونی که کمتر از ۵ سال سن دارند، به میزان ۳۸.۷ درصد و واحدهای با سن بالای ۲۰ سال، ۱۲.۸ درصد معاملات مسکن در شهر تهران را در مرداد ماه سال ۱۳۹۷، به خود اختصاص داده اند. همچنین در پیش‌بینی بازار مسکن گفته شده بود که به طور کلی ۵۷ درصد معاملات مسکن در شهر تهران به واحدهای زیر ۱۰ سال سن مربوط بوده است.

پیش‌بینی بازار مسکن می گوید آپارتمان های مناطق مرکزی محبوب تر اند

یکی از اتفاقات متفاوت بازار مسکن که در پیش‌بینی های بازار مسکن نیز دربارۀ آن صحبت شده بود، اختصاص رکورد بیشترین معامله به واحدهای مسکونی ای بود که در بازۀ قیمتی بیش از متری ۱۲ میلیون تومان با ۱۳.۹ درصد قرار داشتند، این اتفاق در حالی روی داده است که در پیش‌بینی بازار مسکن در ماه های گذشته گزارش داده شده بود که واحدهای بین متری ۳ تا ۵ میلیون تومان بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص خواهند داد، ولی در مرداد ماه امسال، واحدهای مسکونی و آپارتمان هایی که در این بازه قیمتی یعنی ۳ تا ۴ میلیون تومان در هر متر قرار داشتند، ۱۲.۴ درصد و ۴ تا ۵ میلیون تومان در هر متر ۱۱.۸ درصد از کل معاملات مسکن را در اختیار داشتند. پیش‌بینی بازار مسکن نشان می دهد در نزد مردم استقبال از واحدهای گرانتر بیشتر بوده است. همچنین پیش‌بینی بازار مسکن نشان داد آپارتمان های با قیمت کمتر از ۲ میلیون تومان برای هر متر مربع حدودا یک درصد از معاملات بازار مسکن در شهر تهران را داشته اند و به همین دلیل کمترین تعداد خرید و فروش مسکن را از آن خود کرده اند.

پیش‌بینی بازار مسکن

پیش‌بینی بازار مسکن

آنچه در پیش‌بینی بازار مسکن مرداد ماه گزارش شده بود، نشان داد آپارتمان هایی با مساحت ۶۰ تا ۸۰ متر مربع بیشترین تعداد معاملات مسکن به میزان ۲۷.۴ درصد را در اختیار داشته اند و همچنین آپارتمان های ۱۸۰ تا ۲۰۰ متری با داشتن سهم یک درصدی کمترین میزان معاملات مسکن را به خود اختصاص داده اند. رشد معاملات واحدهای مسکونی زیر ۴۰ متر مربعی نیز در پیش بینی بازار مسکن گزارش شده بود که بر اساس آن در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته ۵۴.۷ درصد رشد داشته است در حالی که معامله انلامی با ارزش کمتر از ۷۰ میلیون تومان رشد منفی ۴۱.۷ درصد را تجربه کرده است.

اخبار، آمارها و گزارش های پیش‌بینی بازار مسکن می گویند با وجود ادامه یافتن شرایط رکود در بازار مسکن و تورمی که از رشد قیمت ها در چند ماه اخیر ناشی شده است، معاملات بازار مسکن به طور کلی کاهش یافته اند، با این حال پیش بینی بازار مسکن می گوید وضعیت آپارتمان های متوسط، هم از نظر قیمت و هم از نظر متراژ نسبت به سایر املاک بهتر بوده و همچنان متقاضیان زیادی برای خرید و فروش آن ها در بازار مسکن وجود دارد.