خرید و فروش ملک این روزها به نسبت گذشته بیشتر شده است و روز به روز به متقاضیان این نوع ملک نیز افزوده می شود. افرادی که قصد فروش آپارتمان را دارند باید یک سری اطلاعات در مورد مراحل انجام کار داشته باشند تا در آینده دچار مشکل نشوند. با توجه به اینکه پرونده های مربوط به خرید و فروش ملک در دادگاه ها بسیار زیاد شده است، بنابراین بهتر است روالی قانونی را برای فروش ملک تان طی کنید و آن را کاری ساده ندانید البته باید در این بین از افراد دیگری نیز برای فروش ملک خود کمک بگیرید.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

مراجعه به مشاور املاک معتمد

معمولاً در هر محله ای چند مشاور املاک معتمد وجود دارند که می توانید به آنها مراجعه کنید و فروش آپارتمان خود را به آنها بسپارید؛ اما روش دیگری نیز وجود دارد. سایت های مشاوران املاک اینترنتی معتبر نیز گزینه ای خوب برای فروش ملک شما با سرعت بیشتری هستند. شما باید از مشاور املاک اطلاعاتی که در مورد ملک مورد نیاز است را سؤال کنید و آن اطلاعات را به صورت کامل جمع آوری کرده و در اختیار مشاور املاک قرار دهید تا بتواند در هنگام جذب مشتری و فروش آپارتمان از آن ها استفاده کند.

دیدن منزل توسط مشتری و توافق طرفین

هنگامی که شما اطلاعات فروش آپارتمان خود را به یک مشاور املاک می سپارید، هر لحظه باید منتظر ورود افرادی باشید که برای بازدید از خانه ی شما می آیند. البته اگر به مشاوران املاک اینترنتی و سایت املاک بسپارید، می توانید به کمک آنها عکس و فیلم از خانه تان تهیه کرده و بازدید کنندگان به صورت مجازی از آپارتمان تان دیدن کنند. در این صورت تعداد کمتری برای بازدید حضوری به منزل تان می آیند و آن تعداد احتمال بیشتری برای خرید دارند. در نهایت مشتری که آپارتمان شما را می پسندد، با شما و مشاوره ی املاک مورد اعتمادتان وارد گفتگو شده و می توانید بر روی قیمت توافق کنید. هر چند شما محدوده ی قیمتی را برای خانه خود در ابتدا بیان کرده اید.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

مکتوب کردن مبایعه نامه با حضور مشاور املاک

پس از توافق شما و خریدار، باید با حضور مشاور املاک یک مبایعه نامه بنویسید و متن قرارداد را دو طرف به طور دقیق بخوانید و از آن استفاده کنید. معمولاً هنگام فروش آپارتمان در قولنامه ها قید می شود که ظرف ۳۰ تا ۴۰ روز از تاریخ قرارداد، باید انتقال سند رسمی صورت گیرد. اگر خریدار و یا فروشنده از مهلتی که مقرر شده است تجاوز کند، باید جریمه پرداخت کند و یا معامله به نفع طرف مقابل فسخ خواهد شد.

انتقال سند از فروشنده به نام خریدار

پس از فروش آپارتمان این مرحله بسیار پیچیده است و گاهی اوقات زمان زیادی را از دو طرف می گیرد. از این رو بهتر است که هر چه سریع تر برای این کار اقدام شود. اولین کاری که در دفاتر ثبت اسناد رسمی صورت می گیرد استعلام ثبتی سند است که مشخص شود این سند در گرو چیزی مانند وام بانکی، فرد زندانی و … نیست.

هنگامی که استعلام گرفته شد و سند مشکلی نداشت، باید از شهرداری مفاصا حساب عوارض دریافت شود و صاحب سند یا وکیل او به شهرداری مراجعه کرده و درخواست برگه عوارض کند. این کار زمان زیادی نمی برد و می توان در عرض چند ساعت، برگه ی عوارض نوسازی، سهم آموزش و پرورش به مبلغ ۲۰۰۰ تومان، عوارض پسماند و … صادر شده و برگه مفاصا حساب صادر خواهد شد.

مرحله بعدی دریافت برگه ی مفاصا حساب از اداره ی دارایی و مالیات است که معمولاً بین ۳ تا ۴ روز کاری وقت می برد.

یک سری مدارک مانند سند و کپی آن، سند رهنی، کد رهگیری که از بنگاه مشاور املاک دریافت کردید، مبایعه نامه و … را به همراه مدارک شناسایی صاحب سند تحویل اداره مالیات داده و بعد از بررسی این مدارک و مشخص شدن مبلغ مالیات، آن را پرداخت کرده و روز بعد برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی اقدام کند.

در ادامه مراحل فروش آپارتمان این مدارک به محضر تحویل داده می شود و در صورت عدم بروز مشکلی در مدارک موجود و سند کار انتقال سند صورت می گیرد.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

سخن آخر برای فروش آپارتمان

بهتر از همان اول کار یک وکیل حقوقی املاک همراه تان باشد. به هر حال شما در حال انجام دادن یک معامله ی بزرگ هستید که پای مقدار زیادی پول در میان است و ممکن است در هر مرحله ای از این روند به مشکل برخورید. اگر یک وکیل خوب همراهتان باشد بهتر می توانید کارهای خود را بدون مشکل پیش ببرید. همین طور مشاور املاکی که برای فروش ملک تان به آن مراجعه می کنید باید کاملاً قابل اطمینان باشد و هنگام عقد قرارداد و مبایعه نامه نیز با دقت متن مبایعه نامه را مطالعه کنید تا تمامی وظایف خود و خریدار را در طی مراحل فروش آپارتمان به طور کامل اطلاع داشته باشید؛ زیرا این مبایعه نامه به عنوان یک مدرک است که می توان در صورت بروز مشکل از آن برای رفع و حل مسئله استفاده برد.