در اواخر سال ۹۶ و اوایل سال ۹۷ تاکنون یک سری تغییرات ناگهانی در قیمت مسکن به وجود آمد که توانست بعد از مدت ها جهشی شگرف در این زمینه باشد. این تغییرات آنقدر شدید بود که فعالان در بازار ملک و مسکن را دچار سردرگمی کرد. بی ثباتی بازار مسکن بعد از مدت ها رکود مسئله ای نیست که سرمایه گذاران به راحتی از کنار آن بگذرند، هر کسی به نحوی درگیر بررسی این مسئله است و کارشناسان سعی در بررسی علل و عوامل آن دارند تا بتوانند هر چه دقیق تر عوامل ایجاد این افزایش ناگهانی قیمت مسکن را در یک سال اخیر بررسی کنند تا بتوانند هر چه بهتر به پیش بینی بازار مسکن و روند افزایش قیمت و یا کاهش آن بپردازند. نظراتی که کارشناسان در این مورد داده اند می تواند در این مورد به افراد کنجکاو کمک کند.

قیمت مسکن

قیمت مسکن

علت های اصلی در افزایش ناگهانی قیمت مسکن چه می تواند باشد؟

با توجه به اینکه یکی از هدف های سرمایه گذاران همیشه بازار مسکن بوده است، می توان در این باره تحلیل هایی انجام داد تا این سرمایه گذاران هر چه بهتر در این مورد بتوانند فعالیت داشته باشند. نگاه به مسکن و زمین در سالهای اخیر معمولاً رویکردی سودگرانه داشته است و این موضوع هنوز هم ادامه دارد.

افزایش قیمت طلا و ارز و تأثیر آن بر قیمت مسکن

با توجه به اینکه طلا، ارز و مسکن سه مورد مهم برای سرمایه گذاری هستند پس تغییرات در بازار هر کدام ممکن است که بر بازار دیگری نیز تأثیر بگذارد. برای تأثیر قیمت بازار طلا و ارز دو سناریو وجود دارد.

در سناریوی اول تأثیر این بازار ها بر قیمت مسکن مثبت بوده است. به گونه ای که با افزایش قیمت طلا و ارز افراد زیادی اقدام به فروش آن کردند و سرمایه هایی سرگردان را به سمت بازار مسکن روانه و در بازار مسکن شروع به سرمایه گذاری کردند، اما سناریوی دوم که محتمل تر نیز هست، تأثیر منفی افزایش قیمت طلا و ارز بر قیمت بخش مسکن است. بدین صورت که با بالا رفتن قیمت طلا و ارز عطش مردم بیشتر شد و سرمایه گذاری در این دو بخش نیز بالا رفت. به گفته ی برخی از کارشناسان به احتمال زیاد، اگر قیمت طلا و ارز بالا نمی رفت قیمت مسکن با نرخ بیشتری رشد می کرد و افزایش قیمت بیشتری را در این بخش شاهد بودیم.

کاهش سود سپرده های بانکی و آزاد سازی حجم زیادی از نقدینگی

مدت زیادی از کاهش نرخ سپرده های بانکی نگذشته بود که کم کم شاهد افزایش قیمت مسکن بودیم. با کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، اتفاقی که پیش آمد این بود که برای خیلی از افراد دیگر داشتن پول نقد در حساب سپرده ی سرمایه گذاری چندان منفعتی نداشت و این امر باعث شد که حجم زیادی نقدینگی به از بانک ها برداشته شود و به سمت بازار روان گردد. همین طور اکثر پول هایی که از بانک ها آزاد شد، حساب هایی با حجم بالا بود که قبلاً به منظور دریافت سود بانکی در این حوزه وارد شده بود؛ اما با کاهش سود بانکی بیشتر این پول ها به سمت بازارهای سرمایه گذاری به خصوص مسکن وارد شد. از این رو تقاضا برای مسکن بالا رفت زیرا در این صورت ارزش سرمایه گذاری ها برای افراد سرمایه گذار بالا می رفت. همین امر باعث افزایش قیمت مسکن به صورت ناگهانی و با همان روند برداشت پول از بانک ها صورت گرفت.

قیمت مسکن

قیمت مسکن

سایر عوامل مؤثر در افزایش ناگهانی قیمت مسکن

بررسی هایی که در تحولات بازار صورت گرفته نشان می دهد که در بازار مسکن همیشه دوره های رکود و رونق داشته ایم از این رو بعد از مدت ها رکود در بازار مسکن و ثبات تقریبی در قیمت آن، طبیعی بود که افزایش قیمت را در این بخش ببینیم. همچنین تحولات سیاسی و بحث تحریم ها نیز بدون شک بر بازار مسکن می تواند تأثیر گذاشته باشد.

افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی

شاید بتوان به جرئت گفت بازاری نیست که در چند ماهه اخیر تغییرات قیمت را تجربه نکرده باشد. در بخش مصالح ساختمانی به عنوان مواد اولیه در بخش مسکن نیز شاهد افزایش قیمت بودیم. در حالت عادی مدتی باید بگذرد تا افزایش قیمت در بخش مصالح ساختمانی تأثیر خود را بر قیمت در بخش مسکن نشان دهد اما متأسفانه در کشور ما نظارتی بر بخش های سرمایه گذاری به صورت دقیق وجود ندارد و همین عامل باعث می شود که این زمان های وقفه بین افزایش قیمت ها به گونه ای سلیقه ای یا کم شود و یا کاملاً از بین برود. به گونه ای که بدون نظارت و بررسی افزایش قیمت صورت می گیرد و مشکلات بعدی را نیز به دنبال خود می کشاند. به دلیل اینکه مصالح ساختمانی مورد نیاز ما همگی در کشور تولید می شوند، نباید افزایش دلار بر روی آن تأثیر بگذارد اما متأسفانه در این بخش نیز نظارت خوبی صورت نگرفته است.