هنگامی که برای خرید ملک اقدام می کنید، باید ابتدا یک سری نکاتی را که مشاور حقوقی املاک به شما توصیه می کند بدانید تا به مشکلات حقوقی پس از انجام معامله برنخورید. با توجه به اینکه خرید و فروش ملک یکی از مهمتری معاملات موجود در جامعه است که باعث رد و بدل شدن نقدینگی زیادی بین افراد می شود، باید به نحوی آگاهی خود را از قوانین و مقررات آن بالا برد و از مشاور حقوقی املاک قبل از خرید کمک گرفت.

دعاوی ملکی ممکن است از اختلافات کوچک و ساده ی حقوقی شروع شود یا به حد یک کلاه برداری و جرائم مهم و سازمان یافته باشد پس رعایت یک سری نکات شما را از این مخمصه ها نجات می دهد.

مشاور حقوقی املاک

مشاور حقوقی املاک

سند دار بود ملک مورد نظر

سند یک هویت برای ملک است و باید مورد بررسی قرار گیرد. گاهی اوقات املاکی با مقیاس بزرگ مانند زمین دارای سند رسمی هستند ولی با تبدیل زمین به قطعات کوچکتر، این زمین به صورت قولنامه ای فروخته شده و سند رسمی برای زمین های ایجاد شده وجود ندارد. به همین علت فرد ممکن است زمین را با چند قولنامه به چند نفر فروخته باشد. این یکی از شگردهای رایج کلاهبرداران در حوزه ی زمین و ملک است. مشاور حقوقی املاک پیشنهاد می کند برای اینکه مشکلی در این مورد پیش نیاید حتماً از ملک سند دار خرید کنید زیرا مراجع قضایی فقط فردی را که ملک به نام او ثبت شده و دارای سند رسمی است به عنوان مالک می شناسد. با توجه به اینکه اگر فرد خاطی در دسترس نباشد و زمین به چند نفر فروخته شده باشد، به راحتی نمی توان مشکل به وجود آمده را حل کرد. اما اگر هنگام خرید ملک با سند رسمی به نام شما ثبت شود می توانید با اطمینان خاطر هزینه ی آن را پرداخت کنید.

از ملکی خرید داشته باشید که توسط مالک فروخته می شود

یک توصیه ی دیگر مشاور حقوقی املاک این است که از مالکیت فروشنده ی ملک اطمینان داشته باشید. مهمترین نکته ای که هنگام خرید ملک وجود دارد، احراز هویت مالک است. فردی که ملک را از او خریداری می کنید باید یا مالک باشد و یا وکالت رسمی که در دفتر خانه ی ثبت اسناد رسمی تنظیم شده از مالک داشته باشد. گاهی اوقات ملک مربوط به چند نفر است که هنگام معامله باید همه ی مالکان حضور داشته باشند و یا یک نفر وکالت همه را بر عهده داشته باشد.

مشاور حقوقی املاک

مشاور حقوقی املاک

قبل از خرید ملک را ببینید

گاهی اوقات افراد به راحتی ملکی را که اصلاً از آن بازدیدی نداشته اند قولنامه کرده و پس از مدتها که به ملک سر می زنند ممکن است شرایط قید شده در قولنامه وجود نداشته باشد و حتی پیش آمده که همچو ملکی وجود خارجی نداشته است. مشاور حقوقی املاک به شما پیشنهاد می کند که قبل از قولنامه و تصمیم قطعی برای خرید ملک، حداقل یک بار از ملک بازدید کنید و به طور دقیق آن را بررسی کنید. شما باید متراژ، ویژگی های ملک، موقعیت قرارگیری و …. را به طور کامل بررسی  و از گفته های فروشنده اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت پس از عقد قولنامه مشکلات بیشتری در این خصوص خواهید داشت.

وضعیت آزاد بودن ملک

هنگامی که ملکی در رهن و یا وثیقه ی شخصی است، فروش آن غیر قانونی است مگر اینکه فرد خریدار در جریان باشد و مشکلی با این قضیه نداشته باشد. البته انتقال مالکیت ملک تنها در صورتی امکان پذیر است که رهن گیرنده رضایت داشته باشد. پس مشاور حقوقی املاک به شما می گوید که قبل از قرارداد حتماً برای آزاد و یا در رهن بودن املاک استعلام دریافت کنید تا با اطمینان خاطر بیشتری خرید انجام دهید.

مشاور حقوقی املاک

مشاور حقوقی املاک

مبایعه نامه خود را با دقت تنظیم کنید

مبایعه نامه یک نوشته است که به عنوان قرارداد در دفتر مشاوران املاک مکتوب می شود. در این نوشته حاوی اطلاعاتی در مورد ملک، فروشنده، خریدار، نحوه ی پرداخت، قیمت ملک و … است. هر چند مبایعه نامه به عنوان اسناد عادی دارای اعتبار و ارزش است اما از نظر ارزش اثبات مالکیت هیچ گاه نمی تواند جای سند رسمی معتبر را بگیرد. طبق نظر مشاور حقوقی املاک شما باید چند نکته را هنگام تنظیم قولنامه مد نظر داشته باشید:

  • اگر مبایعه نامه را در دفاتر مشاورین املاک تنظیم می کنید، باید بررسی کنید که آیا مشاورین املاک دارای مجوز قانونی از سمت اتحادیه ی مشاورین املاک هستند؟
  • مشخصات کامل بنا یا ملک باید در مبایعه نامه نوشته شود. به عنوان مثال مساحت زمین، وجود پارکینگ، انباری، سهم آپارتمان از قسمت های مشاعی بنا و ….
  • قیمت ملک نیز باید به صورت دقیق ذکر شود. همچنین نحوه ی پرداخت نیز مشخص باشد
  • تاریخ حضور در دفترخانه ی اسناد رسمی برای انتقال سند نیز باید کاملاً مشخص باشد و برای تخطی هر کدام از طرفین جریمه در نظر گرفته شود.