اتفاقات بازار مسکن با اختلاف یک فصل از رونق وارد دوره رکود یا تلاطم خود شد، طوری که دی ماه سال گذشته بود بعد از مدت ها رونق به بخش مسکن برگشته بود و بسیاری افراد را به فکر خرید یا فروش آپارتمان در تهران انداخته بود اما چند ماهی طول نکشید که قیمت ارز و دلار به مرحله رشد یا صعود قیمت ها وارد شد و شرایط بازار تغییر کرد و هر روز قیمت جدیدی از دلار و سکه شنیده می شد و دیگر کسی دست و دلش به خرید و فروش آپارتمان در تهران یا در شهرستان ها نمی رفت و همه چیز ثابت ماند و باعث شد قیمت زمین و مسکن روز به روز افزوده شود و کسی توانایی خرید نداشته باشد. اما برخی کارشناسان معتقدند در نیمه دوم سال جاری شیب رشد قیمت ها در بازار مسکن به این سرعت نخواهد بود و قرار است کمی آهسته تر حرکت کند، به هر حال چه شیب افزایش قیمت ها تند باشد و چه آرام فرقی نمی کند شرایط اقتصادی به قدری آشوب است که قیمت مسکن به اندازه جیب مردم نیست و فعلا کم تر کسی می تواند دنبال خرید و فروش آپارتمان در تهران باشد.

 

قیمت مسکن و شرایط خرید و فروش آپارتمان در تهران

 

وقتی گرانی به شرایط اقتصادی حاکم شد ناخودآگاه تاثیر زیادی بر بخش مسکن می گذارد و توان خرید مردم را کم می کند به طوری که وقتی به فکر خرید یا فروش آپارتمان در تهران می افتیم با بررسی های لازم متوجه می شویم که قیمت خانه های کوچک هم نزدیک به یک میلیارد شده است، البته اختلاف  قیمت ها در هر منطقه ای فرق می کند در هر صورت در هر منطقه به همان میزان رشد قیمت داشته است به عنوان مثال یک واحد آپارتمان ۶۸ متری در خیابان نیروهوایی در سمت شرق تهران ۶۸۰ میلیون تومان معامله می شود در حالی که قیمت چند ماه قبل آن تقریبا ۴۰ درصد پایین تر بوده است و در خیابان مرزداران در غرب تهران یک واحد ۶۵ متری ۸۹۹ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است این تفاوت قیمت ها به خاطر منطقه مورد نظر است که به همین میزان با شمال شهر تهران فرق می کند و کمی بیشتر از حد معمول است. این روزها خرید و فروش آپارتمان در تهران شرایط سختی را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان مسکن سخت و دشوار کرده است.

فروش آپارتمان در تهران

فروش آپارتمان در تهران

در کدام منطقه فروش آپارتمان در تهران بالا رفت؟

 

اگر بخواهیم سری به آمار و ارقام و نسبت کم و زیاد شدن قیمت ملک و تعداد معاملات برویم به این جایی می رسیم که با توجه به رشد ۶۲ درصدی قیمت های مسکن ۳۳ درصد حجم معاملات آن کاهش پیدا کرده است که با هیچ دوره ای قابل مقایسه نیست. در تیرماه ۹۷ رشد قیمت ها به ۷٫۱ درصد رسید و در مرداد ماه کمی کم تر شد و به ۶٫۱ درصد رسید، البته با کاهش شیب تند صعود قیمت ها وضعیت بازار مسکن در وضعیت رکود باقی ماند و بر حجم معاملات تاثیری چندانی نذاشت. بعد از بررسی های انجام شده توسط مشاوران املاک در تیر و مرداد ماه امسال نشان می دهد که به طور متوسط قیمت مسکن  در تهران ۷ میلیون ۴۰۰ هزار تومان بوده است و بیشترین متوسط رشد قیمت به منطقه ۵ تهران مربوط می شود که نسبت به سال گذشته ۸۱٫۸ درصد رشد قیمت داشته و کم ترین متوسط رشد قیمت به منطقه ۱۲ تهران با افزایش ۲۵٫۳ درصد نسبت به سال گذشته رسیده است. این آمار نشان می دهد که سرعت رشد قیمت ها به طور وحشتناکی در ماه های گذشته رو به صعود بوده است و خرید و فروش آپارتمان در تهران را کم کرده است.

 

افت شدید معاملات و خرید و فروش آپارتمان در تهران

 

  امسال حجم معاملات در مرداد ماه نسبت به مرداد ماه در سال گذشته  ۳۳ درصد کاهش داشتیم و امید به شهریور ماه طلایی بود که ماه نقل وانتقالات ملکی است و بیشتر مردم در آخر تابستان دنبال جا به جایی هستند اما برخلاف پیش بینی های انجام شده در شهریور ماه هم ۴۵ درصد کاهش معاملات و خرید و فروش آپارتمان در تهران داشته ایم. این در حالی است که طبق آمار موجود در شهریور سال گذشته در یک روز به تعداد ۴۳۸ قرداد امضا می شده اما در شهریور سال ۹۷ تعداد خرید و فروش آپارتمان در تهران به طور میانگین به ۳۰۱ قرارداد در روز می رسد و علت این کاهش چشمگیر در معاملات امسال قدرت خرید مردم است که کاهش پیدا کرده است و با توجه به افزایش قیمت ها و گرانی ها ی امروزه، کماکان حقوق ها و درآمد ها ثابت مانده است و تغییر نمی کند و مردم هم ترجیح می دهند به جای خرید یک واحد مسکونی مستاجر نشینی را ادامه دهند تا وقتی که شرایط اقتصادی روبراه شود.