بازار مسکن در ماه های اخیر وضعیت آشفته ای را تجربه کرده است که در دهه اخیر با وجود بالا و پایین شدن قیمت ملک بی سابقه بود. هرچند با تحلیل اقتصاد در ایران چنین شرایطی دور از ذهن نبود چراکه قیمت دلار و نرخ ارز در کشور از شروع سال ۹۷ رو به صعود بود و هر روز بدتر از دیروز قیمت آن بالاتر می رفت. با ورود مسائل سیاسی به حوزه اقتصاد نا بسامانی هایی از قبیل گرانی قیمت اجناس و رکود خرید و فروش آپارتمان و  غیره بوجود آمد و به خصوص تاثیر منفی در بخش مسکن گذاشت که تا چند سال نمی توان این وضعیت را سامان داد. این روزها خرید و فروش آپارتمان نیازمند مدیریت صحیح از طرف دولت است تا شرایطی را برای متقاضیان فراهم آورد تا توان خرید سقفی برای زندگی داشته باشند. چندی پیش عضو کمیسیون عمران مجلس پیشنهاد افزایش وام خرید مسکن را به بانک مرکزی داد تا با توجه به شرایط موجود، مردم بتوانند با گرفتن مقداری وام خانه ای تهیه کنند. مبلغ پیشنهاد شده ۳۰۰ میلیارد ریال برای متقاضیان خرید مسکن با مدارک لازم است که مدت باز پرداخت آن را به ۳۰ سال افزایش داده اند. علت افزایش تسهیلات به مردم، شرایط موجود در کشور است و هم چنین دلالان را از بخش مسکن و خرید و فروش آپارتمان فراری می دهد تا متقاضیان واقعی برای گرفتن تسهیلات اقدام کنند.

جدیدترین نرخ فروش آپارتمان در الهیه

همانطور که می دانیم نرخ خرید و فروش آپارتمان در تهران در هر منطقه ای متفاوت است و هرچه به شمال و هم چنین غرب می رویم قیمت مسکن افزایش می یابد. اما این بار می خواهیم با قیمت خرید و فروش آپارتمان در محدوده الهیه آشنا شویم. قیمت مسکن در محدوده الهیه خیابان ماهرو با متراژ ۱۷۰ متر مربع و ۲۱ سال عمر بنا به قیمت دو میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. در خیابان خزر یک واحد ۱۴۵ متری با ۲۶ سال سن بنا به مبلغ دو میلیارد و ۶۶۰ میلیون تومان معامله می شود و یک واحد آپارتمان ۲۴۰ متری با ۱۰ سال ساخت در خیابان مهدیه خیابان جبهه به مبلغ ۴ میلیارد و دویست میلیون تومان قیمت گذاری شده است. این در حالی است که در محدوده شرق و یا جنوب تهران قیمت خرید و فروش مسکن متفاوت است و با قیمت های پایین تری نیز می توان خانه تهیه کرد. لازم است که بدانید اعداد و ارقام گفته شده  مربوط به اعلام سامانه اطلاعات بازار املاک ایران است.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

اوضاع خرید و فروش آپارتمان در شهریور ۹۷

وقتی به تاریخ بازار مسکن در چند دهه اخیر نگاه می کنیم بیشترین نوسانات سینوسی و رشد قیمت ها را در چند ماهه گذشته شاهد بوده ایم که رقم های امروزه در خرید و فروش آپارتمان در مدت زمان کم باور پذیر نیست و جالب است که این شیب تند قصد ثابت ماندن را ندارد و امکان دارد تا پایان سال ادامه داشته باشد. همیشه وقتی به تابستان نزدیک می شدیم حجم معاملات خرید و فروش آپارتمان یا رهن و اجاره آن بیشتر می شد و در مرداد ماه به اوج خود می رسید و در شهریور ماه دوران طلایی خود را طی می کرد اما امسال برخلاف سال های گذشته از همان ابتدا سال شاهد گرانی قیمت مسکن و کم تر شدن حجم معاملات در بازار مسکن بوده ایم و همین روند در تابستان ادامه یافته است و در شهریور ماه که به انتهای خود رسیده شاهد کاهش چشمگیر معاملات و نقل و انتقالات در بخش مسکن هستیم و همین وضعیت رکود یا به گفته کارشناسان شبه رکود را در اقتصاد مسکن بوجود آورده است و به همین دلیل تعداد خانه های خالی در سطح شهر بیشتر شده و کسی قصد خرید خانه های گران قیمت را ندارد و شرایط طوری شده که خانه ای زیر قیمت ۱۵۰ میلیون تومان پیدا نمی شود .

شرایط بهبود وضعیت خرید و فروش مسکن

در ماه های اخیر به دلیل کاهش حجم معاملات وضعیت رکود در بازار مسکن بوجود آمده که بسیاری از متقاضیان را از خرید خانه منصرف کرده است . بسیاری از کارشناسان معتقدند نا اطمینانی اقتصادی دلیل اصلی حاشیه های بوجود آمده در بخش مسکن است که در ادامه آن مشکلات بیشتری را بوجود آورده است. یکی از راه حل های اصلی برای بهبود شرایط بازار مسکن ثبات نسبی در بازارهای موازی است تا خریدار و فروشنده به بخش مسکن برگردند و حجم معاملات در نیمسال دوم افزایش یابد. غیر قابل پیش بینی بودن بازار مسکن در این چند ماه اخیر و برنامه های سیاسی و اوضاع اقتصادی نقش بسیاری در حاشیه های بوجود آمده در سراسر کشور دارند. تنها راهکار اساسی برای مدیریت صعود قیمت ها در بخش مسکن، کنترل قیمت دلار و ارز در کشور و خروج دلال ها و سفته باز ها از بازار مسکن  است.