با رسیدن فصل پاییز و تمام شدن فصل تابستان سرما بر خرید و فروش مسکن تاثیر گذاشته و بسیاری از مردم که قصد خرید مسکن یا فروش آن را داشته اند خیلی زود منصرف شده اند چرا که فکر می کنند قیمت ها قرار است کاهش یابد. اما با یک بررسی متوجه می شویم وقتی قیمت خرید و فروش مسکن بالا می رود خیلی بعید است که کاهش یابد یا به قیمت قبل بر گردد به همین خاطر بسیاری از مشاوران املاک برای رونق گرفتن بازار مسکن پیشنهاد می کنند اگر امروز نخرید فردا گران تر می شود و بسیاری از افراد را برای معامله مشتاق می کنند البته تا حدودی این شعار درست است اما نه به هر قیمتی. از ۶ ماه گذشته که قیمت دلار و نرخ ارز بالا تر رفت به مرور زمان خرید و فروش مسکن کاهش پیدا کرد تا جایی که برخی از فروشندگان مسکن هیچ مشتری برای خانه های خود نداشتند و با بررسی در یک ماه دیده شد که تعداد معاملات به شدت کاهش پیدا کرد و به همین خاطر وضعیت مسکن در تهران و شهرستان کساد شد و به نظر بنگاه داران مسکن از رونق افتاد.

خرید و فروش مسکن در محرم راکد شد!

همانطور که گفتیم شرایط بازار مسکن و خرید و فروش مسکن در پایان تابستان به شدت افت کرد این شرایط زمانی بدتر شد که با ماه محرم و صفر مصادف شد چراکه برخی معتقدند در این ایام نقل و انتقال معنایی ندارد و البته این شرایط زمانی بوجود آمد که وضعیت مسکن سیر نزولی خود را داشت و روز به روز گرانی ها و در کنارش با خانه های خالی مواجه بودیم . برخی معتقدند کاهش متقاضی برای خرید و فروش مسکن امکان دارد به کاهش قیمت ها کمک کند چراکه فروشندگان مسکن وقتی ببینند متقاضی برای خرید خانه کم است کسی به این قیمت خانه آن ها را نمی خرد قیمت را پایین تر می آورد تا خانه اش به فروش برود و به پول برسد. اما شرایط در ماه محرم و صفر طبیعی است و هر ساله با نزدیک شدن به این ماه رکود در بازار به خصوص بازار مسکن به وجود می آید و خرید و فروش و معاملات کم می شود. اما در این ایام شرایط برای مستاجران فرقی نمی کند و چه باشند و چه نباشند قیمت اجاره بها زیاد می شود و چون صاحب خانه قصد فروش ملک را ندارد و ترجیح می دهد با قیمت بالایی ملک خود را اجاره دهد و از این موقعیت گرانی به نفع خود استفاده می کنند و به مستاجران سخت می گیرند. مستاجران هم نه توان خرید مسکن را دارند و نه از پس قیمت اجاره ها با توجه به درآمد خودشان بر می آیند و ناچارند با سختی روزگار و درآمد های پایین روزگار خود را بگذرانند.

رشد ۵۰ درصدی خرید و فروش مسکن در ۶ ماه

به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تا به حال امکان نداشته قیمت مسکن در بازه زمانی کوتاهی تا این اندازه افزایش قیمت داشته باشد. داده های اولیه از تعداد معاملات و خرید و فروش مسکن نشان می دهد که در شش ماه گذشته ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت وجود داشته و باعث شده متقاضیان از بازار مسکن فرار کنند. ایشون معتقد است با توجه به افت معاملات در مرداد ماه و در ادامه آن شهریور ماه، احتمال دارد این شرایط در نیمه دوم سال شدت بیشتری بگیرد و افت خرید و فروش مسکن بیشتر به چشم آید و در نتیجه رکود در بازار مسکن باقی می ماند. به گفته نایب رئیس مشاوران املاک امکان ندارد افت معاملات باعث کاهش قیمت های مسکن شود مگر این که بازار سکه و ارز به ثبات برسد در آن صورت امکان دارد بازار مسکن هم متعادل شود.

واگذاری دو هزار میلیارد برای خرید و فروش مسکن

در فصل تابستان در مرداد و شهریور ماه دو هزار و ۴۵ میلیارد و ۶۷۲ میلیون تومان تسهیلات بانک مسکن برای ساخت، خرید و تعمیرات ساختمان های مسکونی به مشتریان خود داده است. این میزان تسهیلات به لحاظ ارزش ریالی رشد ۱۹ درصدی نسبت به سال گذشته در ماه مشابه داشته است. کارشناسان اقتصادی معتقدند رشد پرداخت تسهیلات مسکن در این شرایط که خرید و فروش مسکن، ساخت و ساز با نوسانات منفی و افت مواجه شده است نیاز متقاضیان در بازار مسکن را کمی جبران می کند. قدرت خرید مسکن در شهرهای کوچک با توجه به افزایش قیمت ها که در شهرهای کوچک به شدت تهران نیست اما به نسبت گذشته افزایش داشته است، پرداخت تسهیلات کمک زیادی به خانه اولی ها کرده است تا راحت تر برای خرید خانه اقدام کنند. خرید و فروش مسکن در شرایط فعلی معضلی بزرگ برای زوج های جوان شده است که در کلانشهر ها مخصوصا تهران خرید خانه نوساز با متراژ کم رویایی بزرگ برای همه مردم شده است.