معاون وزیر راه و شهرسازی از رشد قیمت مسکن  و تاثیر بازارهای دیگر بر بازار مسکن می گوید و معتقد است رشد قیمت خانه ها ربطی به بازار مسکن ندارد و از بازارهای دیگر نشات می گیرد و باید بررسی های لازم در جهت رسیدگی به آن انجام شود. ایشون معتقد است بخش مسکن تابع شاخص های کلان است و حدود ۵ درصد از ارزش افزوده کل کشور را در بر می گیرد و چون پیش بینی نمی شد در بازار سکه و ارز به این شدت تلاطم بوجود آید به همان میزان هم پیش بینی نمی شد در بازار مسکن قیمت مسکن تا این اندازه افزایش یابد و همه را شگفت زده کند. اما آن چه مشخص است هیچ مشکلی در بخش مسکن وجود نداشت و عوامل خارجی در وضعیت مسکن دست داشته اند. همیشه وقتی از اقتصاد دانان کشور در خصوص پیش بینی بازار مسکن پرسیده می شود آن ها این بخش را به ثبات یا آشفتگی در کلان اقتصاد مرتبط می دانند و وقتی اقتصاد کشور متلاطم شود این به هم ریختگی به تمام بازار ها سرایت می کند و آن ها را دگرگون می کند و بخش مسکن هم بی تاثیر از این قضیه نمی باشد.

آیا قیمت مسکن در نیمه دوم سال کم می شود؟

وقتی سراغ مسئولان یا اقتصاد دانان می رویم و از شرایط قیمت مسکن در آینده از آن ها می پرسیم پاسخی که در همه افراد یکسان است این است که هر موقع نرخ ارز و دلار در کشور به ثبات برسد امکان دارد بخش مسکن هم به شرایط تعادل خود باز گردد اما همانطور که می دانید شرایط قیمت ها مثل قبل نمی شود. قیمت مسکن از انتهای سال ۹۶ شروع به تغییرات کرد اما با شیب ملایمی جلو می رفت تا این که در اردیبهشت ماه سال ۹۷ از دقایقی که قیمت دلار بالاتر رفت قیمت مسکن هم افزایش یافت و این روند به تابستان هم کشید و در مرداد ماه به دلیل کاهش متقاضی برای خرید و فروش مسکن در رکود باقی ماند  و این وضعیت تنها شامل خرید و فروش خانه نبود بلکه شامل اجاره بها هم شد و مقدار رهن و اجاره به سرعت زیاد شد وصاحب خانه ها خواهان افزایش اجاره های خود شدند و کسی نمی دانست چطور می توان این گرانی ها را در مدت چند روز چطور جبران کرد. در حال حاضر که وارد پاییز شده ایم شرایط فرقی نکرده و قیمت ها به همان میزان هستند و کمی به دلیل ایام محرم ثابت مانده است و همه منتظر اتفاقی منحصر به فرد برای این بخش از مسکن هستند.

قیمت مسکن و اوراق تسهیلات آن

این روزها که قیمت مسکن سر به فلک گذاشته است دولت طرح های جدیدی برای گذر از این مشکل داده است یکی از این طرح ها دادن تسهیلات به سقف ۳۰۰ میلیون تومان و بازپرداخت سی ساله و طرح دوم  اجاره دادن خانه های خالی با حکم دادستانی است. طرح اول که انقدر دیر ارائه شده است کسی خواهان آن نبود و به دلیل تقاضای کم تاثیر چندانی در بخش مسکن نداشت. اما طرح دوم که با امضای ۳۰ نماینده از مجلس به هیات رئیسه ارایه شده است و امکان دارد در مهر ماه امسال اجرایی شود. اما این طرح چگونه اجرا می شود قرار است سامانه ای راه اندازی شود و مردم طبق قوانین موجود خانه های خالی را معرفی می کنند و پس از آن به صاحب خانه یک ماه فرصت داده می شود تا خانه را اجاره دهد در غیر این صورت کارشناس دادگستری با حکمی که از دادستان دارد از خانه بازدید می کند و پس از آن خانه را اجاره می دهد و مبلغی که دریافت می کند را به حساب دادگستری می ریزد. اما طرح اول که به بانک مسکن پیشنهاد شده است برای جلوگیری از جهش قیمت مسکن در بازار است به عقیده نمایندگان اگر این طرح اجرا شود مانع ورود بسیاری از دلالان و سفته باز ها به حوزه مسکن می شود و متقاضیان واقعی اجازه پرداخت تسهیلات را دارند. اما درحال حاضر چیزی که وجود دارد پرداخت وام ۱۶۰ میلیونی به خانه اولی ها یا زوجین هستند که سپرده گذاری یک ساله انجام می دهند در صورتی که امروزه این مبلغ به اندازه ۲۶ درصد قیمت یک مسکن و خرید یک خانه ۶۰ متری می شود و متقاضی باید علاوه بر بازپرداخت آن در فکر مابقی قیمت مسکن باشد. اما با کمی جستجو در خصوص قیمت مسکن در سراسر سایت های موجود متوجه اختلاف قیمت در چهار گوشه تهران می شویم که در مناطقی این قیمت به اوج خود رسیده است و خریدن یک واحد آپارتمان ۶۰ متری در شمال تهران کمی غیر قابل باور شده است و با بودجه امروزه و قیمت های میلیاردی هم خوانی ندارد و مردم ترجیح می دهند در شرق تهران یا کمی آن طرف تر در جنوب تهران خرید خانه را انجام دهند.