این روزها که وضعیت بازار مسکن به هم ریخته است و قرار نیست کسی به این شرایط رسیدگی کند، برخی هم هستند که به دلیل داشتن پول زیاد به عنوان مافیا در بازار مسکن فعالیت می کنند. آن ها با خرید آپارتمان ها و املاک مردم و پیش بینی بازار مسکن در آینده به حد نامعقولی قیمت مسکن را بالاتر می برند و وضعیت بازار مسکن را آشفته تر از قبل می کنند در حقیقت آن ها قیمت مسکن را تعیین می کنند و بازار دست آن هاست. اما آن چه حائز اهمیت است قیمت دلار است که عامل اصلی تمام گرانی هاست. با عملکرد آمریکا نسبت به برجام و تحریم ها علیه ایران شاهد بالا رفتن پیش از اندازه دلار و به دنبال آن گرانی های اجناس و مخصوصا مسکن هستیم. مسکن مهم ترین چیزی است که با گرانی ها و فشار اقتصادی در زندگی مردم تاثیر فراوان می گذارد و قدرت خرید را از آن ها می گیرد. وضعیت بازار مسکن نه تنها در خرید و فروش مسکن بلکه بر اجاره بها و رهن مسکن هم تاثیر زیادی گذاشته است و کسی که توانایی خرید مسکن را ندارد مجبور است به همان مستاجر نشینی ادامه دهد اما با افزایش قیمت اجاره ها مردم در شرایط سختی گرفتار شده اند.

آیا افزایش تسهیلات وضعیت مسکن را روبراه می کند ؟

قبل تر از این ها شنیدیم که قرار است تسهیلات خرید وام مسکن به مردم و به ویژه خانه اولی ها و زوجین تعلق گیرد و باز پرداخت آن به مدت ۳۰ سال شود و از این طریق وضعیت بازار مسکن را از تلاطم نجات دهند اما آنطور که مشخص است طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده است و در مقابل بسیاری از مردم هم از این طرح استقبال نکرده اند و تعداد کمی هواهان این وام هستند ، اما ما هنوز منتظر هستیم تا جواب نهایی این طرح را بشنویم . وضعیت بازار مسکن اگر مثل قبل نشود باید حداقل به وضعیت ثابتی برسد تا هر روز منتظر قیمت جدیدی از نرخ آپارتمان ها در سطح شهر تهران نباشیم . همانطور که مشخص است وضعیت بازار مسکن در تهران بیش از سایر کشور های دیگر به هم ریخته است و تا این حد افزایش قیمت داشته ایم. آمارها در برخی از کلانشهر ها نشان می دهد که حجم معاملات در ماه های گذشته کاهش چندانی نداشته است و هنوز هم متقاضی برای خرید مسکن وجود دارد. وضعیت بازار مسکن هر چقدر هم رشد کند و افزایش قیمت داشته باشد مجبور است به وضعیت ثابتی برسد تا قدرت خرید به مردم بازگردد و توانایی خرید مسکن را داشته باشند.

وضعیت بازار مسکن در حال رکود است !

وقتی حجم معاملات کاهش می یابد به این معنی است که قیمت ها بیش از توان خرید مردم است حتی در اجاره رفتن ملک هم فرقی نمی کند . اما رکود در وضعیت بازار مسکن به خاطر بی تدبیری مسئولان و گرانی های اخیر به شدت در زندگی مردم تاثیر گذاشته است و رکود در این بخش باقی مانده است . رکود از  سال گذشته در آخر های ۹۶ آغاز شد و هر روز بدتر از دیروز ادامه پیدا کرده است و در مرداد ماه که هر ساله بیشترین حجم معاملات و جابه جایی ها را داشتیم به شدت افت پیدا کرد و از نگاه کارشناسان اقتصادی به دلیل این تحولات در نیمه اول سال در نیمه دوم سال ۹۷ هم وضعیت بازار مسکن به همین صورت باقی می ماند . اما سوالی که برای مردم پیش می آید این است که چرا در عرض چند ماه وضعیت به این شکل وخیم شده است. اما تنها پاسخی که به این سوال می توان داد این است که زمانی وضعیت بازار اقتصاد به هم ریخت که بازار سیاست بین کشورها دیگر و ایران دگرگون شد و دیگر معاملات بین ایران و کشورهای دیگر از بین رفت و روی اقتصاد تاثیر گذاشت و دلار را بالا و پایین کرد و در نهایت بازار مسکن هم براساس افزایش نرخ دلار بیشتر شد.

چه کسی به وضعیت بازار مسکن رسیدگی می کند ؟

اما به نظر شما چگونه می توان وضعیت بازار مسکن را کنترل کرد تا شرایط از این بدتر نشود. تنها گزینه های باقی مانده برای خارج شدن از رکود بازار مسکن ارائه طرح های مسکنی به نفع شرایط این روزهای مردم است تا به سمت خرید مسکن جذب شوند و با انجام معاملات بیشتر شرایط به وضعیت قبل باز گردد. اما شنیده ها حاکی از این است که تسهیلات ارائه شده ۳۰۰ میلیون تومان است با مهلت بازپرداخت ۳۰ ساله که وقتی به قیمت مسکن نگاهی میاندازیم بیش از این قیمت ها می باشد و با گرفتن این وام هم نمی توان از پس هزینه های مسکن برآمد . وضعیت مسکن با شرایط اقتصادی امروز قابل کنترل نیست و نسبت به چند سال گذشته قابل قیاس نیست.