به گفته مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه افزایش قیمت مسکن در این چند ماهه طبیعی بوده است، چراکه چند وقتی قیمت مسکن ثابت مانده بود و از انتهای سال ۹۶ وقتی قیمت دلار و ارز در کشور بالا رفت بر قیمت مسکن هم تاثیر گذاشت و رفته به رفته قیمت ها بالا رفت و وضعیت بازار مسکن آشفته شد، این درحالی است که افزایش قیمت مسکن با انتقاد و اعتراض مردم  همراه بود ولی آن چه مشخص است رشد قیمت ها است که افزایش آن طبیعی بوده است اما حجم معاملات بخاطر گرانی ها در این چند ماه کاهش پیدا کرده است و ۱۴ تا ۱۵ هزار معامله در طول ماه فقط در تهران داریم که این رقم در گذشته نزدیک به ۲۰ هزار تا می رسید بالاترین معاملات در شهر تهران محسوب می شد. ایشان معتقد است اقتصاد خرد و کلان، برجام، نرخ ارز و دلار و غیره  بر وضعیت بازار مسکن تاثیر گذاشته است و حدود ۶۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته ایم.

چرا وضعیت بازار مسکن کساد شد؟

تاریخچه بازار مسکن نشان می دهد که چند سالی بود وضعیت بازار مسکن ثابت مانده بود و قیمت ها تفاوت چندانی نمی کرد این شرایط خوبی برای کسانی که قصد داشتند خانه دار بشوند. اما این فرصت دوام چندانی نداشت و خیلی زود دست خوش تغییرات بازار ارز و دلار شد. از اواخر سال ۹۶ بود که دلار در ایران گران شد و به سرعت بر نرخ مسکن تاثیر گذاشت نه تنها قیمت مسکن بلکه مبلغ اجاره بها هم افزایش یافت و بسیاری از مردم که در رویای خرید خانه بودند، به شدت شوکه شدند و از خرید دست نگه داشتند تا شرایط کمی آرام شود اما وضعیت بازار مسکن نه تنها آرام تر نشد بلکه با شیب نسبتا تندی به حرکت خود ادامه داد و بهار ۹۷ را طی کرد و در فصل تابستان  به نقطه اوج خود رسید و دیگر کسی به خرید خانه فکر نمی کرد و حجم معاملات کاهش یافت طوری که بازار مسکن در تهران به شدت افت کرده است و همه از خرید خانه منصرف شده اند و آن هایی که قصد فروش دارند دست نگه داشته اند که شاید با قیمت بالاتری بتوانند مشتری پیدا کنند. شرایط بازار مسکن هم چنان در رکود تورمی خود باقی مانده است و روز به روز قیمت دلار بالا تر می رود و شاهد گرانی بیشتر در کشور هستیم تا زمانی که همه چیز به تعادل و وضعیت ثابتی برسد.

وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن

واکاوی وضعیت بازار مسکن از نگاه کارشناسان

 از دیدگاه کارشناسان اقتصادی وضعیت بازار مسکن با گذشته نه چندان دور تفاوتی نکرده است و هر چند وقت یکبار بازار مسکن بالا و پایین می شود که اگر چنین نباشد تولید و اشتغال در این بخش از بین می رود. از نظر کارشناسان دو طرح اعلام شده به مجلس که یکی برای افزایش تسهیلات وام مسکن و دیگری برای جلوگیری از خالی ماندن خانه هاست و هدف آن بهبود وضعیت بازار مسکن است ، نمی تواند بحران بازار مسکن را کنترل کند چرا که بحران اقتصادی و گرانی بازار مسکن تا نیمه دوم سال ادامه دارد و هرچه جلوتر می رویم وضعیت بازار مسکن وخیم تر می شود. این روزها همه چیز با نرخ دلار تغییر قیمت پیدا می کند و ارزش پول کشورمان به قدری پایین آمده است که هیچ جای دنیا اعتبار ندارد و برای رسیدگی به این موضوع هیچ دستگاهی قضایی نسبت به آن پاسخگو نیست و همه علت آن را اتفاقات بین المللی می دانند و توافق هایی که صورت می گیرد. همیشه چرخه اقتصاد از طریقی به سیاست وصل می شود و امروزه وضعیت بازار مسکن به چرخه سیاست گره خورده است به همین خاطر است که وضعیت معیشتی مردم به مشکل خورده است و برای بهتر شدن وضعیت آن نیازمند تدابیر بهتری هستیم که دولت باید انجام دهد تا مردم ایران کم تر در سختی و فشار باشند.

چرا کسی به وضعیت بازار مسکن رسیدگی نمی کند؟

سوالی که بسیاری از مردم می پرسند : چرا کسی به وضعیت بازار مسکن رسیدگی نمی کند؟ اگر به گذشته نه چندان دور نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم وقتی بازار مسکن با این شیب تند جلو می رود و قیمت مسکن زیاد می شود خیلی از افراد و دلال ها از وضعیت موجود راضی هستند و نهایت استفاده را می برند و مانع رسیدگی به اوضاع مربوطه می شوند. اما دلیل دیگری که نمی توان به وضعیت بازار مسکن رسیدگی کرد این است که اقتصاد کشور در حال نوسانات منفی است و هر روز خبر جدیدی از بازار های مختلف و اتفاقات اخیر شنیده می شود و روز به روز قیمت دلار در حال افزایش است و تا به امروز به تعادل نرسیده است و تا زمانی که به ثبات اقتصادی نرسیم وضعیت مسکن به همین صورت نا متعادل باقی می ماند.