بازار مسکن این روزها دستخوش سیاست های خارجی و گاهی وقت ها هم سیاست داخلی شده است. سیاست از زمانی که بر چرخه اقتصاد تاثیر گذاشت، به سرعت به بازار مسکن هم سرایت کرد و خرید و فروش مسکن در تهران و همینطور کلانشهر ها افت پیدا کرد. وقتی از سیاست خارجی حرف می زنیم منظور دخالت بیگانه بر امور کشور یا تاثیرات عملکرد آن ها مثل برجام است که زندگی امروز مردم را تحت الشعاع خود قرار داده است. اگر از خرید و فروش مسکن در روزهای اخیر باخبر باشید می دانید که با شروع پاییز و ایام محرم شرایط بدی در بازار مسکن به وجود آمده است و خیلی از اشتغال زایی ها کم شده است و مشاوران املاک کم ترین حجم خرید و فروش مسکن در این روزها داشته اند . جدا از قیمت فروش مسکن، نرخ دلار است که در وضعیت ثابتی قرار نمی گیرد و روز به روز در حال افزایش است و برای جلوگیری از افزایش قیمت هیچ مدیریتی صورت نمی گیرد . برخی از سازندگان برای فروش مسکن دست نگه داشته اند تا شاید بازار از این که هست داغ تر شود و با قیمت بالا تری خانه ها را به فروش برسانند .

آیا قیمت خرید و فروش مسکن در تهران ثابت شده است؟

وقتی وارد فصل پاییز شدیم و فروش مسکن کاهش یافت، مردم تصور می کردند که قیمت مسکن هم کاهش می یابد چرا که متقاضی خرید آن کم است و صاحب خانه ها یا سازندگان برای فروش ملک خود و رسیدن به منافعشان قیمت ها را کمی پایین تر می آورند. اما آن چه مشاهده کردیم نه تنها ثبات قیمت در بازار مسکن بود بلکه هر روز بر قیمت ملک افزوده می شد و هیچ کنترلی بر این بخش نمی شود. افزایش قیمت خرید و فروش مسکن در این فصل متقاضیان را فراری داده است و هم چنان رکود در بازار مسکن دیده می شود و همانطور که کارشناسان در تابستان گفته بودند قیمت مسکن در نیمه دوم سال ۹۷ بیشتر هم می شود. بیشتر کسانی که در این موقعیت آسیب می بینند خانه اولی ها هستند که بودجه آن ها به قیمت مسکن نمی رسد و با وجود طرح های تسهیلاتی که دولت به بانک مرکزی داده است باز هم خواهان این تسهیلات خیلی کم و کسی متقاضی آن نشده است.

رکود تورمی در خرید و فروش مسکن اوج گرفت

وقتی به قیمت خرید و فروش مسکن در مرداد ماه امسال نسبت به سال گذشته نگاه می کنیم شاهد کاهش معاملات و افزایش قیمت مسکن هستیم که تعداد معاملات در مرداد ماه نسبت به شهریور ۱۹٫۶ درصد کاهش داشته ایم و نسبت به سال گذشته ۳۳٫۱ درصد افت داشته ایم که رقمی جالب توجه برای بررسی این وضعیت می باشد .

قیمت متوسط خرید یا فروش مسکن در شهریور ماه در تهران هر متر مربع به مبلغ ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان بوده است که اگر با مرداد ماه مقایسه کنیم ۶۰۰ هزار تومان بیشتر شده است. این مبلغ در شهریور ۹۶ هر متراژ متر مربع به مبلغ ۴ میلیون و ششصد و هشتاد و چهار هزار تومان بوده است و این اختلاف قیمت از سال گذشته تا به امروز باور نکردنی است و امکان دارد با توجه به پیش بینی های اخیر اختلاف قیمت از این هم بالاتر رود و نتیجه آن این می شود که روز به روز بر تعداد افراد مستاجر بیشتر شده و کسی برای خرید خانه تلاش نمی کند چرا که مطمئن است با بودجه او هم خوانی ندارد و قیمت ها بیشتر است .

قیمت روز خرید یا فروش مسکن در شرق تهران

محدوده سیدخندان در شرق تهران قرار دارد و قیمت خرید و فروش مسکن تا قبل از این گرانی ها بسیار طبیعی و نرمال بود و اگر کمی تلاش می کردیم می توانستیم خانه ای با قیمت مناسب تهیه کنیم اما امروز که بازار خرید و فروش مسکن آشفته شده و فرقی نمی کند کجای تهران باشید، قیمت ها در همه جا بالا تر رفته است . حتی اگر دنبال خانه های نوساز نباشید به عنوان مثال یک خانه ۷۰ متری در سیدخندان با ۲۰ سال سن بنا به قیمت چهار صد و بیست میلیون تومان معامله می شود یا در همان محدوده سید خندان در خیابان دبستان یک واحد آپارتمان ۷۵ متری که خیلی قدیمی است به قیمت پانصد و چهل میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. بعد از پل سیدخندان قیمت ها کمی فرق می کند و یک واحد ۸۰ متری با ۲۰ سال عمر بنا به قیمت ششصد و هشتاد هزار تومان معامله می شود. خرید یا فروش مسکن در این روزها سر به فلک گذاشته و قدرت خرید حتی ۳۰ متر آپارتمان را از مردم گرفته است و وضعیت نابسامانی را برای مردم به وجود آورده است که هر ثانیه شرایط فرق می کند.