آن چه بانک مرکزی از بازار مسکن خبر داده است، حجم معاملات بازار مسکن در شهریور ماه گذشته به اندازه ۳۳٫۵ کاهش یافت، این آمار در خصوص شهر تهران داده شده است و نشان می دهد که وضعیت برای پایتخت نشین ها بی نهایت وخیم است که تا این اندازه حجم معاملات کم شده است. وقتی حرف از معامله در بازار مسکن می شنویم شامل خرید و فروش ، رهن و اجاره می شود که در این چند ماه گرانی ها سر به فلک گذاشته است، کسی متقاضی خانه نیست. تحولات مسکن در شهر تهران دستخوش دگرگونی های بازار ارز و دلار شده است و در این موقعیت ها افرادی مثل دلال ها و سفته باز ها از موقعیت مردم استفاده می کنند و با خرید و فروش کاذب در قیمت بازار مسکن دست می برند  و دولت هم نمی تواند با آن ها مقابله کند. در اوایل فصل امسال بود که قیمت مسکن در شهر تهران به دلیل جهش دلار افزایش یافت و باعث افت بیش از اندازه معاملات نسبت به بهار سال گذشته شد اما در یازده استان های دیگر برخلاف تهران خرید آپارتمان به میزان ۵۰ درصد افزایش داشت و این نشان می دهد که اولین شهری که در مقابل نوسانات بازار مسکن آسیب جدی می بیند شهر تهران است.

آیا وضعیت بازار مسکن تغییر می کند ؟

بازار مسکن تحت تاثیر جهش قیمت ها ، از رونق افتاد و متقاضیان خرید خانه روز به روز از بازار مسکن فاصله گرفتند. براساس گزارشات بانک مرکزی که از آمار های اداره ثبت اسناد و املاک و مستغلات شهر تهران، متوسط قیمت خرید و فروش خانه در شهر تهران ۸۱ میلیون ریال است که برای هر متر مربع محاسبه شده است. این قیمت نسبت به مرداد و شهریور سال گذشته به اندازه ۹٫۴ و ۷۴٫۱ درصد به ترتیب افزایش قیمت داشته ایم. پیش بینی های اخیر کارشناسان برای بازار مسکن این بود که امیدوارانه به فصل پاییز و نیمه دوم سال می اندیشیدند اما برخلاف تصور همه که قیمت دلار ثابت می شود در همان ابتدا مهر ماه با رشده دلار مواجه شدیم و به سرعت بر نرخ ملک و اجاره ها تاثیر گذاشت. در این ایام که محرم است و پاییز آغاز شده است، قیمت ها نه تنها به دلیل کمبود مشتری پایین آمده بلکه هر روز بیشتر هم می شود. بیشترین متوسط قیمت در این ماه نسبت به سال گذشته۹۲٫۱ درصد افزایش داشته است که مربوط به منطقه ۵ است و کم ترین متوسط قیمت مربوط به منطقه ۱۲ و به اندازه ۳۶٫۲ درصد رشد کرده است.

افت خرید و فروش در بازار مسکن !

وقتی شرایط بازار مسکن وخیم می شود و رو به گرانی می رود دیگر خریدار یا فروشنده برای مسکن کم تر می شود چرا که خریدار پول کافی برای خرید ندارد و فروشنده ها فکر می کند اگر دست نگه دارد شاید بتواند با مبلغ بیشتری ملک خود را به فروش برساند. اما شعاری که مشاوران املاک برای رونق بازار مسکن می دهند این است که بخرید تا گران تر از این نشده است . تا حدودی این شعار بنگاه داران درست می باشد اما به چه قیمت ؟ مردم در این دوره از زمانه پول کافی برای گذراندن معیشت خود ندارند چه برسد به این که دو برابر قیمت واقعی خانه بخرند . اگر قصد خرید و فروش خانه ای را داشتید حتما با مشاوران ملکی مشورت کنید تا در آگاهی کامل برای تصمیمات ملکی خود اقدام کنید. بازار مسکن اگر چه دگرگون شده است اما این نشان می دهد که ۲۵ درصد از خانوار های ایرانی مستاجر هستند و توان خرید مسکن را ندارند. مسکن مهر طرحی بود که در دولت قبلی ارائه شد و تا مقداری از پروژه جلو رفت مابقی آن در دولت فعلی رسیدگی شد. برخی از افراد معتقدند که مسکن مهر رونق این روزهای بازار مسکن است درحالی که مقداری از خانه ها به دلیل پرداخت نشدن وجه آن خالی هستند. قیمت هر متر مربع از خانه های مسکن مهر به اندازه دو تا سه میلیون تومان معامله می شود که بسته به نحوه ساخت، موقعیت خانه ها در شهر پردیس متفاوت است قیمت این خانه ها با توجه به تحولات اخیر بازار مسکن ، روی خانه های مسکن مهر هم تاثیر گذاشت و قیمت ها با قبل متفاوت است .

با وضعیت موجود در بازار مسکن و افزایش نرخ اجاره ها بسیاری از مردم در تلاش هستند از تهران به سمت اطراف شهر پناه ببرند تا شاید بتوانند مسکنی تهیه کنند یا با نرخ کم تری خانه اجاره کنند . اما به دلیل مهاجرت های اخیر آسیب های فراوانی در اجتماع به وجود آمده است . رفت و آمد مردم در طی مسیر علاوه بر ترافیک و آلودگی برای شهر ، پیامد های دیگری را به همراه خود دارد گه تصادفات اخیر در جاده ها یکی از این عوامل می باشد.