خرید مسکن واژه ای است که امروزه در در سراسر کشور اخبار زیادی شنیده می شود و شاهد نابسامانی هایی در این بخش هستیم. مسکن و خرید آن موضوعی است که از دیرباز تاکنون برای انسان ها مهم بوده است و برای رسیدن به آن تلاش زیادی کرده اند. همیشه تلاش برای رسیدن به مسکن و خرید آن در جوانان که اول راه زندگی هستند وجود داشته و از قدیم به همین منوال بوده است. اما در حال حاضر با وضعیتی که در خرید مسکن پیش آمده و گرانی های اخیر در کشور، سال های زیادی باید تلاش کرد تا به خانه ای در حد ۶۰ متر برسیم. البته شرایط حاضر برای قشر متوسط سخت شده است و قدرت خرید در مردم کم شده است. خرید مسکن برای افراد کارمند و حقوق بگیر سخت تر است چراکه به نسبت گرانی ها هنوز درآمد آن ها ثابت مانده است . آن چه پیداست وضعیت خرید مسکن تغییر می کند و خیلی زود شرایط بهتر از قبل می شود.

آیا خرید مسکن در تهران امکان پذیر است ؟

خرید مسکن در تهران امکان پذیر است اگر شرایط کمی کنترل شود و هر روز قیمت ها بیشتر نشود. خرید مسکن در کل کشور رویایی باور نکردنی شده است که این شرایط در تهران برای مردم دشوارتر است چراکه اختلاف طبقاتی در این استان بیشتر از شهر های دیگر دیده می شود . مسکن تنها امید مردم برای داشتن زندگی شهر نشینی است تا از خرج اجاره بها به مالکان راحت شوند و پول خود را پس انداز کنند . آن چه بانک مرکزی از بازار مسکن گزارش کرده است نشان می دهد که تعداد معاملات  و خرید مسکن در شهریور ۹۷ به میزان ۱۰٫۳ هزار واحد خانه رسید که نسبت به سال گذشته همین ماه ۳۳٫۵ درصد و ماه مرداد به میزان۱۳٫۹ درصد کاهش داشته ایم . این آمار ها نشان می دهد که قیمت مسکن در تهران نسبت به سال گذشته در مرداد و شهریور به میزان ۹٫۴ درصد افزایش قیمت داشته ایم که آماری عجیب در چند سال گذشته برای بازار مسکن است. به همین خاطر است که خرید مسکن در تهران بسیار سخت است و در شرایط فعلی کسی توان خرید حتی ۵۰ متر خانه را ندارد و ترجیح می دهند مستاجر باقی بمانند ، هرچند که قیمت اجاره ها در کشور بسیار بیشتر از چند ماه گذشته شده است.

سقف خرید مسکن در تهران یا شهرستان ها چقدر است ؟

در مناطق ۲۲ گانه تهران قیمت متوسط خرید مسکن در شهریور ماه هر متر مربع ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار تومان و در مرداد ماه ۷ میلیون و چهارصد و سی هزار تومان بود. این رقم ها نشان می دهد که در طول یک ماه چقدر افزایش قیمت داشته ایم. این در حالی است که در مرداد ماه سال ۹۲ زمانی که وزیر وقت به عنوان دومین وزیر راه  و شهرسازی از طرف مجلس انتخاب شد ، قیمت هر متر مربع آپارتمان سه میلیون و هشتصد و سی و چهار هزار تومان بوده است و حجم معاملات در در یک ماه ۵۵۵۰ فقره بود . در شهریور همان سال متوسط قیمت هر متر مربع نسبت به ماه قبل ۱٫۷ درصد رشد داشته است یعنی قیمت هر متر مربع ۳ میلیون و هشتصد و نود و نه هزار تومان افزایش قیمت داشت. رکود تورمی در بازار مسکن باعث شده تعداد معاملات در طول یک ماه و خرید مسکن کاهش پیدا کند و مردم به جای خرید مسکن به دنبال اخبار مربوط به مسکن هستند.

حال و هوای خرید مسکن در تهران آشفته شده است !

هنوز با وارد شدن به فصل پاییز شاهد افزایش قیمت ها در بازار مسکن قیمت دلار بر گرانی این روزها تاثیر مستقیم داشته است و قیمت همه چیز در کشور دوبرابر شده است و بیشتر قشر متوسط رو به پایین جامعه آسیب می بینند هرچند شرایط برای تمامی مردم یکسان است اما بیشتر از همه کسانی که درآمد متوسطی دارند از این شرایط رنج می برند. خرید مسکن در گرانی های اخیر ناممکن شده است و کسانی که قصد خرید مسکن را دارند ترجیح می دهند دست نگه دارند شاید قیمت ها به تعادل برسد و بیشتر از این متضرر نشوند. آمار های بانک مرکزی نشان می دهد که تعداد مستاجران ایرانی ۲۵ درصد است. این نشان می دهد که بیش از یک چهارم مردم ایرانی در واحد های اجاره ای زندگی می کنند، در فرهنگ ما ایرانی ها داشتن خانه یعنی مالکیت داشتن نسبت به یک مسکن از اهمیت زیادی برخوردار است که برای رسیدن به این هدف تلاش بسیاری انجام می دهند اما امروزه با توجه به عرضه و کمبود تقاضا در بخش مسکن، خرید مسکن کاهش یافته است و مردم به مستاجر نشینی روی آورده اند . موانع بزرگی بر سر راه مسکن قرار گرفته است که بزرگ ترین آن دلار است و تا زمانی که ثابت نشود همین آشفتگی وجود دارد.