اگر قصد خرید مسکن را دارید پیشنهاد می کنم دست نگه دارید تا قیمت ها به وضعیت تعادل خود باز گردد تا خرید مناسبی را انجام دهید. قیمت مسکن اگرچه در این چند ماه اخیر افزایش نا بهنگام داشته است اما در سال گذشته در شرایط مناسبی به سر می برد و کسانی که قصد خانه دار شدن را داشتند با اندکی تلاش به خرید مسکن دست پیدا می کردند. افزایش قیمت مسکن باعث شده تا بسیاری از مردم بی خانمان بمانند و مستاجر نشینی را ادامه دهند. قیمت مسکن هر چند سال یک بار بالا می رود و دوباره به وضعیت تعادل بر می گردد. امروزه افزایش قیمت مسکن  مبلغ کمی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت بلکه معیشت زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است، چه فردی که قصد فروش مسکن را دارد و چه کسی که قصد خرید آن را دارد. حتی مالکان برای اجاره بها به مشکل خورده ان چرا که با توجه به گرانی های اخیر، آن ها برای اینکه امورات خود را بگذرانند مجبور هستند قیمت های رهن و اجاره خود را تا میزانی بالاتر ببرند اما از طرف دیگر مستاجران توان پرداخت آن را ندارند.

چه کسی قیمت مسکن را تعیین می کند؟

در فرهنگ ما ایرانیان از دیرباز تاکنون تلاش برای رسیدن به خانه ای در حد توانمان بوده است و این قانون نسل به نسل منتقل شده است اگر از قدیمی ترها در مورد خرید خانه سوال بپرسید قیمت مسکن در آن دوران به قدری کم بوده است که در حال حاضر قابل باور نیست، این تورم اقتصادی در تمامی بخش ها دیده شده است اما بازار مسکن را تحت الشعاع خود قرار داده و آن طور که پیداست قرار نیست حالا حالاها این شیب تند از حرکت بایستد. رکود تورمی در بازار مسکن نه تنها قیمت مسکن را کاهش داده است بلکه در این ایام که خرید و فروش مسکن کم است، بلکه قیمت ها روز به روز بالاتر هم می رود. اما چه کسی قیمت مسکن را تعیین می کند؟ درست است که بسیاری از فرصت طلبان و به اصطلاح دلالان در این بخش دست دارند قیمت مسکن را بالا و پایین می کنند ، اما آن چه آمار و ارقام نشان می دهد دخالت دلار و نرخ ارز در بازار مسکن است که به دلیل مشکلات سیاسی و کاهش تولیدات و صادرات به خارج از کشور، دلار روز به روز افزایش می یابد و ارزش پول کشورمان در حال سقوط است و دیگر جایگاهی ندارد. به همین دلیل است که قیمت مسکن بی دلیل در حال رشد است و کسی نمی تواند مانع این عامل اقتصادی شد.

 قیمت مسکن

قیمت مسکن

کمبود عرضه و تقاضا به خاطر افزایش قیمت مسکن

نبود توازن برای عرضه و تقاضا در بازار مسکن، سنگینی را بر دوش مردم انداخته است و روز به روز بر تعداد خانه های خالی افزوده می شود، به همین خاطر است که دولت طرحی را ارائه کرده است تا با ایجاد سامانه ای در کشور از تعداد خانه های خالی با خبر شود و به مالکان فرصت دهند تا این خانه را به فروش برسانند یا اجاره دهند و اگر فرصت تمام شود و صاحب خانه کاری انجام ندهد، دولت خودش دست به کار می شود. البته این طرح در حال بررسی می باشد و در دستور کار دولت قرار گرفته است و هنوز خبر دقیقی از اجرای آن ابلاغ نشده است. اما آن چه حائز اهمیت است وضعیت فعلی قیمت مسکن است که شرایط را بحرانی تر از قبل کرده است و باید دولت تدبیری برای این وضعیت بیاندیشد تا مردم از این سختی و فشار راحت شوند .

قیمت مسکن کی ثابت می شود؟

همانطور که کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده اند وضعیت بازار مسکن فعلا معلوم نیست  تا زمانی که قیمت آن ثابت شود ، اما آن چه می دانیم این است که روز به روز بر قیمت مسکن افزوده می شود و باید صبر کرد ببینیم دولت چه تصمیمی برای این وضعیت سخت و نفس گیر می گیرد. افزایش تسهیلات وام مسکن یکی دیگر از طرح هایی است که قرار است به زودی اجرا شود و بازار مسکن کمی رونق بگیرد و مردم به سمت بخش مسکن جذب شوند و کمی هم مشاوران املاک از وضعیت کساد خارج شوند. این تسهیلات قرار است به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان باشد با مهلت بازپرداخت ۳۰ ساله اما قیمت مسکن در این روزها که دلار نزدیک ۲۰ هزار تومان است با این وام فقط می توان بخشی از هزینه های خرید مسکن را پرداخت کرد. پیش بینی شده است که قیمت مسکن قرار است تا انتهای  سال ۹۷ رشد داشته باشد تا زمانی که به وضعیت ثابتی نرسد متقاضی برای خرید خانه کم است . این روز ها که بازار مشاوران املاک در حال رکود است و درآمد کمی نسبت به قبل دارند، آن ها برای رونق در بازار کارشان تلاش می کنند تا انصاف را بین دو طرف رعایت کنند تا با خرید و فروش یا رهن و اجاره بازار مسکن کمی رونق بگیرد.