داشتن در سال های اخیر به دلیل رشد جمعیت و مهاجرت به سوی شهر های بزرگی در تهران بسیار سخت شده است. این عمل باعث می شود که وضعیت بازار مسکن در تهران دچار نوسانات شدید و سپس رکود گردد. قیمت های بالا و خارج از عرف پیامد این مهاجرت ناگهانی می باشد. از این رو بسیار حائز اهمیت است، که قبل از آمدن به تهران، مکانی برای زندگی در نظر بگیریم. تقریباً داشتن خانه ویلایی برای بسیاری از ساکنین مانند رؤیایی شده که شاید روزی به حقیقت بپیوندد. اکثر وضعیت بازار مسکن در تهران به جای خرید فروش تبدیل به رهن و اجاره شده است. زیرا که افراد بسیار کمی توان خرید ملکی را دارند. این امر باعث تولید سودی غیر منصفانه برای صاحبان املاک شده است. این آشفتگی در بازار مسکن، باعث استرس و شوک برای بسیاری از افراد می شود. زیرا که هر ساله بر نرخ فروش، اجاره و یا رهن اضافه می شود. این در صورتی است که میزان درآمد ها ثابت باقی مانده اند.

وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن در تهران از دید مشاوران املاک

مشاوران املاک در صورت کساد بودن بازار، اولین کسانی هستند که آن را احساس می کنند. این افراد هر روزه با مشتریان زیادی مواجه می شوند که می دانند باید با تحلیل خواسته هایشان به معرفی مورد های مشابه به آن ها می پردازند. مسلماً وجود آشفتگی در بازار مسکن باعث کمبود خانه های فروشی و بالا رفتن نرخ اجاره بها خواهد شد. گاهی اجاره بها آن قدر زیاد است، که فقط از عهده قشری خاص از جامعه بر می آید. این کار تاثیر زیادی بر جامعه گذاشته و چند دستگی میان افراد جامعه ایجاد می کند. رهن های کلان و اجاره های غیر منصفانه چیزی است که نتیجه رکود خرید و فروش مسکن در تهران است. از آن جایی که در بیشتر اوقات همین رهن ها و اجاره ها منبع در آمدی برای افراد است، باعث می شود که صاحب خانه با بالا بردن اجاره بتواند از پس زندگی خود بر بیایید.

یکی از فوایدی که مشاوران املاک در وضعیت بازار مسکن در تهران در شرایط رکود و یا بحران دارند، تعیین قیمتی عادلانه برای مسکن است. در این حالت شخص نمی تواند هر رقمی را استفاده کند. زیرا که صاحبان بنگاه های معاملات ملکی به دلیل آگاهی از قیمت های بازار و مقایسه بین خانه های مختلف می توانند قیمتی منصفانه به شما پیشنهاد کند. بنابراین شما می توانید با سر زدن به این بنگاه ها از قیمت ها مطلع شده و خانه ای را که مناسب شما است، انتخاب نمایید.

نقش دولت در وضعیت بازار مسکن در تهران

دخالت دولت در این زمینه می تواند تا حد زیادی نوسانت را کاهش داده و افراد را به آرزوی خانه دار شدن برساند. یکی از اقدامات مفید در این زمینه، مسکن های مهر بوده که در چند سال اخیر توانسته است تا حدی از قیمت کاذب مسکن کم کند. همچنین دادن وام های مسکن و بازسازی بنا از جمله اقدامات مناسب دولت جهت خانه دار شدن افراد بود. در کنار این مسائل باید عنوان شود، با توجه به راه های ارتباطی سریع مانند مترو در تهران می توان خانه را تا چند ایستگاه دورتر از محل کار اجاره و یا خریداری کرد. اگر در اطراف شما زمینی وجود دارد که دارای قیمتی مناسب است، حتماً آن را تهیه کنید و با دریافت وام مسکن شروع به ساخت آن کنید. زیرا که داشتن خانه ای ویلایی کمی دورتر از شهر بسیار بهتر از زندگی در آپارتمانی کوچک و محقر است. در این وضعیت بازار مسکن در تهران، شاید بهترین راه برای خانه دار شدن، تهیه خانه در قسمت های دیگر که توانایی خرید آن را دارید و سپس فروش آن با قیمت بالاتر است. در این حالت می توانید خانه ای البته با همان متراژ و شاید کوچک‌تر هم در منطقه‌ی مناسب تری تهیه کنید.

وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن

وضعیت بازار مسکن در تهران همگام با رشد جمعیت

جمعیت ایران در حال حاضر رو به پیری می رود و جوانان اکنون بیشتر از آن که به فکر ازدواج و تشکیل خانواده باشند، تمایل به مجردی زندگی کردن دارند. این کار باعث کمبود خانه در این شهر می شود و نبود خانه باعث رشد انبوه سازی و بالا رفتن قیمت خانه در تهران می گردد. همچنین موقعیت قرار گیری خانه در تهران، می تواند تا اندازه‌ای در کمبود مسکن دخیل باشد. زیرا در منطقه ای که قیمت ها نرمال است و به اندازه ای می باشد که تقریباً وسع اکثر افراد جامعه می رسد، همیشه با کمبود خانه مواجه هستیم. این روند باعث افزایش تدریجی خانه های همان منطقه می شود. در این حالت افراد مجبورند هر سال به منطقه ای دیگر روند. این جا به جایی ها فقط بر روی وضعیت مسکن تاثیر نمی گذارد. تغییر هر ساله این کار  بر روی روحیات اعضای خانواده مؤثر بوده و باعث می شود که احساس ثبات در آن ها از بین برود.