بسیاری بر این باورند که رشد جمعیت یکی از عوامل مؤثر در قیمت مسکن است. این گفته در بعضی جهات صحیح می باشد، اما علاوه بر آن دلیل دیگری نیز وجود دارد که در افزایش قیمت خانه مؤثر هستند. عواملی مانند مهاجرت های انبوه به یک مکان، نبوده مصالح ساختمانی، تغییر در سلیقه انسان ها در استفاده از خانه، تنها زندگی کردن و…. . تمامی این عوامل باعث می شود که قیمت مسکن در یک شهر بزرگ سریعاً رشد کرده و افزایش آن به اندازه‌ای باشد که بسیاری دیگر قدرت خرید خانه را از دست بدهند. در این مقاله به عوامل مؤثر در قیمت مسکن می پردازیم.

عوامل مؤثر در قیمت مسکن و راه های تعدیل آن

  1. بزرگ‌ترین مشکل کمبود مسکن در شهر های مانند تهران، انبوه جمعیت در مساحت کم است. از این رو تقاضا برای خانه بالا رفته در صورتی که، زمینی برای ساخت و ساز باقی نمانده است. در این حالت، مهندسان مجبورند که از خانه ای آپارتمانی استفاده کرده که آن هم نسبت به متراژی که دارند، خیلی مقرون به صرف به نظر نمی رسند. اما چون خانواده ها مجبور به تهیه خانه می باشند، باید بالاخره یکی از آن ها را انتخاب کرده و ساکن شوند. مهاجرت دلیل زیادی از قبیل کار، بهره‌مندی از امکانات رفاهی، تحصیل و… دارد. اما به هر دلیل که مهاجرت رخ دهد، مسئول مستقیم آن دولت می باشد. از این دو لت نیز در بازار مسکن دخالت کرده و با دادن طرح های همچون وام های خرید خانه و یا تعمیر آن و همچنین ساختن مسکن های مهر سعی می کند که در بازار مسکن تعدیل به وجود بیاورد.
  2. یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت مسکن، افزایش مصالح اولیه ساختمان مانند سیمان، آهن، آجر و… می باشد. حمل این مصالح از نقطه ای به نقطه دیگر شهر و یا از شهری به شهر دیگر باشد که با هزینه های بالایی همراه بوده، که همین امر سبب می شود، قیمت نهایی خانه بیشتر گردد.
  3. وجود معماری های مدرن، یا استفاده از وسایل ویژه یکی دیگر از عوامل مؤثر در قیمت مسکن می باشد. این ساختمان ها معمولاً لوکس بوده و دارای شرایطی خاص می باشند. همین امر سبب می‌گردد که برخی خانه ها بسیار گران تر از ارزش واقعی خود باشند.
  4. وجود دلالان مسکن، همانند آفتی بر پیکره بازار مسکن است. این دلالان با خرید خانه های کلنگی و تعمیرات جزئی از آن ها، خانه ها را به قیمتی بسیار بالاتر از خرید خود، می فروشند. این کار باعث می شود که خانه هایی که دارای ارزش بالا تری دارند، با قیمتی بسیار گران تر به فروش برسند. همین امر کم‌کم بر قیمت کلی تأثیر گذاشته و باعث نوسان می گردد.
قیمت مسکن

قیمت مسکن

عوامل مؤثر در قیمت مسکن و جزئیات آن

قیمت مسکن در سال های اخیر دارای جهش های بسیاری بوده است. این نوسانات همواره با رکودی چند ماهه رو به رو بوده که آن هم به دلیل قیمت بالای زمین و خانه می باشد. بیشترین دلیل در این راستا متوجه رشد انسانی در یک منطقه و عدم کنترل بر، زیر ساخت های شهر نشینی است. بنابراین انتظار می‌رود که دولت با فراهم آوردن امکان کار و یا تحصیل در شهر های کوچک و ساخت امکانات رفاهی در شهر های دیگر، از مهاجرت های خانوادگی به سوی تهران جلوگیری کنند. نبود کار در شهر های کوچک عمده دلیل اقامت یافتن در تهران می باشد و از جایی که این افراد معمولاً بدون خانواده خود به این شهر می آیند، هر کدام از آن ها دارای خانه ای مجزا می باشد. ازدواج کردن شاید یکی از عوامل مؤثر در قیمت مسکن نباشد، اما قطعاً بر پیکره بیرونی آن تأثیری دراز مدت دارد. زیرا که اگر دو نفر با یکدیگر تشکیل خانواده داده، هر کدام از آن ها نیاز به خانه ندارد.

قیمت مسکن

قیمت مسکن

عوامل مؤثر در قیمت مسکن و نقش مردم در دامن زدن به آن

قیمت مسکن چه کاهش داشته باشد و چه افزایش، این همیشه مردم هستند که با پذیرش آن مهر تائید بر خواسته فروشنده می زنند. خرید خانه هایی که از روی ناچاری و یا دادن اجاره بها هایی بیش از انصاف صورت می گیرد، باعث می شود که صاحب‌خانه و یا فروشنده مدام قیمت را بالا تر برده و هر روز شرایط زندگی کردن را برای خانواده ها بدتر گردد. اما این نکته موردی نیست که بتوان با یک الی چند نفر حل شود، بلکه نیاز به همت و همچنین نظارت شهرداری و وزارت مسکن دارد. خریدن خانه هایی با متراژ های کم با قیمت بالا، نشان از عدم توجه و عدم رسیدگی نهاد های مربوطه نسبت به این امر است. عوامل مؤثر در قیمت مسکن را می توان کاهش داد، اما در صورتی که بتوان جلوی نرخ های دهان به دهان را گرفت و معیارهایی برای این کار نظر گرفت ه طبق آن ها بتوان ارزش واقعی یک بنا را به دست آورد.