فروش خانه و یا آپارتمان یکی دیگر از معاملاتی است، که در بنگاه های املاک صورت می گیرد. این کار می تواند با کمک گرفتن از مشاوران و وکلای ملکی صورت گیرد. در این خصوص باید تأکید شود که، قوانین فروش آپارتمان در زمینه واگذاری آن به شخص دیگری، باید کاملاً رعایت شود. زیرا که بسیار دیده شده است، افرادی به دلایل مختلف از جمله ناآگاهی در مورد اصل ملک، اعتماد بیجا و … تمامی سرمایه و دارای خود را از دست داده‌اند. از این رو باید در خرید و فروش نهایت دقت صورت گیرد تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

قوانین فروش آپارتمان و چگونگی انجام آن ها

باید دانست که خانه دارای شناسنامه‌ای می باشد که مشخصات کامل آن در اداره ثبت ملکی در شهر شما ثبت شده است. این شناسنامه یا همان سند ملک، حتی در صورت مفقود شدن و یا مخدوش شدن نیز، قابل استرداد است و با مراجعه به دفتر ثبت اسناد و یا املاک می توانید بار دیگر آن را تهیه کنید. از این رو قبل از خرید هر خانه ای، باید به سند و صحت آن اطمینان حاصل نمایید، این قانون فروش آپارتمان است. به همین سبب، خریدار باید با در دست داشتن پلاک ثبتی ملک به دفترخانه های اسناد رسمی مراجعه کرده و از اطلاعاتی همچون، آخرین معامله‌ای که بر روی خانه شکل گرفته است، آخرین مالک آن، آیا ملک توقیفی است یا خیر و یا اینکه اصلاً ملک قابل معامله می باشد یا نه، اطلاعاتی را کسب کند.

I. از جمله قوانین فروش آپارتمان، معامله با خود فروشنده اصلی و یا وکیل قانونی او است. در این صورت باید مدارک شناسایی مالک و یا وکیل وی را به خوبی بررسی کرده و مفاد قولنامه و سند را به خوبی مطالعه نمایید. بعد از انجام تمامی مراحل قانونی، پول را پرداخت نمایید.

II. سعی کنید برای فروش و یا خرید خانه حتماً از دفتر اسناد رسمی و بنگاه های معاملات ملکی استفاده نمایید. زیرا که کمک گرفتن از دلالان می تواند تا حد زیادی سرمایه شما را به خطر بیاندازد. از طرفی دیگر، دلالان سعی می کنند با مشوش کردن فضا، ذهن شما را از رفتن به سوی واقعیات معامله دور کنند. این افراد حقیقت را در مورد ملک به شما نمی گویند.

III. کمک گرفتن از وکلا اگر چه جز قوانین فروش آپارتمان نیست، اما می تواند تا حد زیادی شما را از خطرات کلاهبرداران در امان نگه دارد.
IV. طبق قوانین فرش آپارتمان و یا ملک، اگر مالکی خانه و یا زمین خود را به چندین نفر فروخته باشد، مالک اصلی آن خریدار اول می باشد. از این رو بسیار دقت کنید که با چه کسانی وارد معامله می‌شوید.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

V. در زمان قدیم بسیاری از خانه ها به صورت قولنامه‌ای خرید و فروش می شد و نیازی به دفاتر اسناد رسمی نبود. اما امروزه با بالا رفتن حجم کلاهبرداری، نه تنها باید در دفاتر اسناد رسمی به ثبت ملک پرداخت، بلکه باید دقت نمود که دفتر اسناد مورد نظر دارای پروانه کسب و کد رهگیری باشد. این کد رهگیری همانند مانعی برای بسیاری از کلاهبرداران عمل کرده و می توان با استعلام از طبق آن به معاملات پی در پی یک ملک آگاهی داشت.

VI. خرید ملک های نوساز و یا بزرگ و سنگین معمولاً با پیش خرید همراه است. در این نوع از خرید و فروش باید به صراحت نوع مصالح به کار رفته برای ساخت، مدل خانه، مشخصات جزئیات خانه مانند نوع کابینت و.. کاملاً مشخص شود.

VII. طبق قوانین فروش آپارتمان، باید حتماً در سند اصلی قید شود که خریدار چند واحد آپارتمان خریداری نموده است و همچنین باید حتماً در سند ذکر شود که میزان زیربنای ساختمان چه مقدار است و مالک حق ندارد به شکل دیگری از آن استفاده نماید.

فروش آپارتمان

فروش آپارتمان

VIII. یکی دیگر از کلاهبرداری هایی که می تواند در زمان خرید و یا فروش ملک رخ دهد، مواجه شدن با خریداری است که مبلغی از هزینه را پرداخت کرده و سند به نامش شده است و حال از پرداخت باقی هزینه سرباز می زند. در این صورت فروشنده نمی تواند هیچ گونه ادعای در مورد ملک فروخته شده داشته باشد. در این نوع از معاملات باید دقت شود که ریز جزئیات پرداخت پول ذکر گردد. همچنین باید بیان شود که در صورت عدم پرداخت پول در موعد مقرر، معامله فسخ و خریدار باید جریمه‌ای پرداخت کند. این مورد جز قوانین فروش آپارتمان نیست، اما روال مطمئنی برای جلوگیری از کلاهبرداری می باشد.

IX. طبق قانون زمانی معامله‌ای کامل صورت می گیرد که فروشنده بگویید خریدم و خریدار بگویید خریدم. در این حالت ملک از فروشنده به خریدار انتقال یافته و نمود آن در سند ظاهر می شود. پس از اخذ سند و یا فروختن به صورت زبانی و در حضور شاهد صورت گیرد، حتی اگر قیمت ملک بالا و یا پایین بیایید، خریدار و فروشنده نمی توانند معامله را یک طرفه فسخ نمایند.