زندگی کردن در شهر های بزرگ همواره با چالش هایی رو به رو است، که می تواند صاحب خانه شدن را مشکل سازد. از این رو مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران، بسیاری از افراد را در مهاجرت به این شهر بزرگ، مردد کرده است. این روند البته برای بسیاری یک امر عادی بوده و با امتحان کردن اجاره نشینی و سنجش موقعیت شغلی و رفاهی، با این چالش ها کنار می آیند. خانواده هایی که در چند سال اخیر به تهران مهاجرت کرده اند، اغلب به دلیل نبود مسکن های مناسب با قیمت های پایین، مجبور به اجاره نشینی شده اند. که این امر هر روزه بر رشد انبوه سازی و شلوغی جمعیت تهران می افزاید.

مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران از دید مردم

مسلما اگر از بیشتر افراد بپرسید، که ترجیح می دهند در خانه های آپارتمانی زندگی کنند و یا در خانه های ویلایی، آن ها خانه های ویلایی را ترجیح می دهند. اما بسیاری از آن ها به دلایل زیادی مانند قیمت بالای مسکن، داشتن فاصله زیاد خانه های ویلایی تا محل کار و… مجبور هستند در آپارتمان ها زندگی کنند. در واقع افراد عقیده دارند که قیمت بالای خانه اولین و تنها مشکل آن ها برای خرید مسکن است. این مشکل حتی برای افرادی که خود نیز صاحبخانه هستند و سعی دارند که خانه های بزرگ تر تهیه کنند، نیز وجود دارد. زیرا که افزایش قیمت ناگهانی مسکن می تواند آن ها را برای همیشه از صاحبخانه شدن محروم کند و این میزان سرمایه ای را که دارند، از دست بدهند. اما با این حال خانواده ها زندگی در آپارتمان های کوچک را به قیمت استفاده از امکانات و فرصت های شغلی که برای فرزندانشان وجود دارد، ترجیح می دهند و این از جمله مزایایی زندگی در کلان شهر ها است، که می توان با تحمل سختی ها به امید خانه دار شدن، تلاش هر روزه را افزایش داد.

خرید مسکن

خرید مسکن

مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران برای جوانان

در سه دهه اخیر با رشد قشر جوان کشور و متمرکز شدن آن ها در شهر هایی که دارای کارخانه ها و شرکت هایی بسیاری هستند، باعث به وجود آمدن مشکلاتی مانند کمبود مسکن شده اند. این جوانان، برای انجام هر کاری، در درجه اول باید سرپناهی برای خود بیابند و نبود بودجه کافی برای خرید مسکن، باعث اجاره نشینی خیلی از آن ها می شود. البته این جزئی از مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران است که هم تا زمان تثبیت مکان شغلی و یافت مکانی ثابت برای خرید، فرد می توانند در خوابگاه ها و خانه های اجاره ای ساکن شود و هم میزانی از سرمایه فرد که می توانست با آن خانه ای بزرگ تر بخرد، از بین می رود. در واقع این مسئله دو روی یک سکه هستند و ضرر و زیان در مورد مستاجر شدن به این بستگی دارد که چه خانه ای و با چه امکاناتی را برای زندگی موقت خود انتخاب کرده اید.

نظر مشاوران املاک درباره مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران

وجود بازار کساد در هر زمینه ای برای کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، امری مطلوب به حساب نمی آید. قیمت های بالای خانه های ویلایی و حتی برخی از آپارتمان ها، معاملات را با مشکل مواجه می کند و کمتر مشتری می تواند از عهده قیمت های این خانه ها بر بیایید. در واقع نوسان قیمت و افزایش ناگهانی آن یکی از مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران می باشد. این افزایش قیمت از طرفی مانع مهاجرت بیش از اندازه به پایتخت شده است، که امری مطلوب در نظر گرفته می شود و از طرفی زندگی را برای بسیاری از افراد، که سال هاست در این کلان شهر زندگی می کنند سخت کرده است. در واقع نقش مشاوران املاک در این جا پر رنگ تر می شود. در واقع آن ها باید بتوانند با هر میزان سرمایه فرد، خانه ای برای او بیابند و با یک روند منصفانه معامله میان صاحبخانه و خریدار و یا مستاجر را جوش دهند. معمولا مشاوران املاک زبده و بزرگ، دارای مشتریان بسیاری هستند، که این به معنی آن است که اگر شما وارد این بنگاه ها شوید احتمال کمی وجود دارد که دست خالی برگردید.

خرید مسکن

خرید مسکن

آیا مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران مانع مهاجرت افراد می شود؟

جواب این سوال قطعا خیر است. زیرا که تهران به عنوان پایتخت ایران حدود ۵۰ درصد صنایع و مراکز اداری مهم را در خود جای داده است. همچنین به دلیل بازار کسب و کار پر رونق خود، خواهان زیادی داشته و هر ساله چندین هزار نفر، به امید یافتن کار به این شهر بزرگ مهاجرت می نمایند. از این رو نه مزایا و مشکلات خرید مسکن در تهران و نه عدم حضور خانواده نمی تواند مانعی برای جوانان جویایی کار باشد. بنابراین با این روند رو به رشد جمعیت در تهران، هیچ جای شکی نیست که قیمت مسکن و اجاره بها هر روزه افزایش بیابد.