چندین سال قبل، دولت برای خانه دار شدن افرادی که سطح درآمد متوسط و یا کمی دارند، چاره اندیشید. خرید آپارتمان های مسکن مهر، آن هم با شرایط خاص و استثنایی، منجر شد که بسیاری از افراد بتوانند بالاخره برای خود سقفی هر چند کوچک داشته باشند. این آپارتمان ها در تمام شهر های ایران عرضه شدند و هر کدام مدل و متراژ خود را داشتند. پیش فروش این آپارتمان ها از زمانی که نیمه کاره بودند شروع شد. اما به دلیل برخی از مشکلات در بعضی از استان ها، این آپارتمان ها هنوز عرضه نشده اند. از این رو مشکلات مسکن در این شهر ها هنوز هم به قوت خود پابرجاست. البته وجود این آپارتمان ها در شهری مثل تهران، مانند قطره ای در دریا به حساب می آید که فقط توانسته است، برای مدت کوتاهی قیمت ها را ثابت نگه دارد و نگرانی برخی از خانواده ها را رفع کند. اما با این حال باز هم داشتن خانه ای که برای خود شخص است، از دغدغه یافتن هر ساله خانه، بسیار بهتر است.

مزایایی خرید آپارتمان های مسکن مهر

داشتن خانه در این روز های بد اقتصادی ایران، مانند بردی برای زندگی است. جا به جا نشدن هر ساله، خلاصی از اجاره دادن و سر کله زدن با صاحب خانه، همیشه می تواند سبب تنش در روح افراد شود. از این رو خرید آپارتمان های مسکن مهر در تهران و سایر شهر ها، فرصتی طلایی برای داشتن خانه ای بود که می توانست برای افراد در حکم گنج باشد. این خانه ها با قیمت های پایین پیش فروش شدند و سایر مبلغ آن ها به صورت وام به مشتریان سپرده شد. در واقع این تنها فرصتی برای افرادی بود که توانایی پرداخت مبلغ هنگفتی بابت خانه را نداشتند و می توانستند قسط بپردازند. اقساط این خانه ها آن چنان کم است، که می توان به راحتی با یک حقوق متوسط هم از پس هزینه های زندگی بر آمد. از این رو اگر به دنبال خانه ای می گردید که بتواند برای چند سال سرپناهی برای شما محسوب شود، می توانید از آپارتمان های مسکن مهر استفاده کنید. این آپارتمان ها با یک طراحی داخلی شیک می توانند جز زیباترین خانه ها محسوب شوند.

خرید آپارتمان

خرید آپارتمان

معایب خرید آپارتمان های مسکن مهر

آپارتمان هایی که به عنوان مسکن مهر عرضه گردید، در هر شهری به گروهی از مهندسان سپرده شد. از این رو این خانه ها در همه جای ایران با یک کیفیت و کمیت ساخته نشده اند. متاسفانه به هر دلیلی برخی از این آپارتمان ها امن نبوده و سبب آسیب به ساکنین آن شده اند. یکی از فاجعه های این آپارتمان ها در زلزله سر پل زهاب بود که دیده شد، خانه های مسکن مهر به شدت تخریب شده اند. همین امر سبب شد که موج منفی از این خانه ها در کل کشور پخش شود و قیمت این خانه ها را کاهش دهد. با کاهش خرید آپارتمان های مسکن مهر، دوباره بازار مسکن آشفته شد و قیمت ها افزایش یافت. افراد زیادی در پی فروش خانه های تازه ساخت خود بودند و ترجیح دادند که اجاره نشین باشند، اما در این خانه ها ساکن نباشند. از این رو آپارتمان های مسکن مهر باز هم نتوانست آن طور که باید به خانه دار شدن افراد کمک کند. شاید اگر بنگاه های املاک را بگردید، یکی دو مورد از فروش آپارتمان های مسکن مهر را بیابید. اما باید دانست که علاوه بر کیفیت پایین برخی از آنان، مسافت طولانی آن ها تا شهر ها نیز یکی دیگر از دلایل عدم استقبال افراد از آن ها است.

نقش خرید آپارتمان های مسکن مهر در بازار مسکن

مسلما شهرنشینی و نزدیکی بودن به مرکز شهر و محل کار، یکی از اولویت های افراد برای یافتن خانه است. از این رو افراد ترجیح می دهند که خانه ای گران تر اجاره کنند، اما به محل کار خود و یا مدارس کودکانشان نزدیک باشند. از این رو در زمان عرضه مسکن های مهر، به دلیل مسافت طولانی آن ها تا مراکز شهر ها، استقبال چندانی از آن ها صورت نگرفت. اما با روند گرانی خانه ها و اجاره ها، چاره برای افراد نماند که به این گزینه ها نیز فکر کنند. هجوم یکباره خرید آپارتمان های مسکن مهر برای مدتی سبب شد که قیمت مسکن ثابت بماند و با افزایش چندانی مواجه نشود. از این رو این خانه ها، همانند امدادی برای بازار مسکن بودند. اما باز هم با رشد جمعیت و افزایش تعداد مهاجران در تهران، دیری نپایید که بازار مسکن دوباره رو به تورم گذاشت و قیمت ها بالا رفت.
وجود طرح های مانند مسکن مهر مانند یک قرص مسکن است که فقط برای یک مدت کوتاه سبب ثبات قیمتی می شود. در واقع این قیمت های سرسام آور خانه در تهران، نیاز به برنامه ای اساسی و چند ساله دارد تا بتوان از این رشد بی رویه جمعیت در تهران جلوگیری کرد.

خرید آپارتمان

خرید آپارتمان