وضعیت مسکن در تهران و یا هر شهر مهاجر پذیر دیگر، همیشه با چالش ها و فراز نشیب هایی روبرو است. اما به راستی چگونه می توان به تحلیل بازار مسکن پرداخت؟ و یا با چه روشی می توان از بروز نوسانات شدید مسکن جلوگیری کرد؟ آیا در این زمینه کاری از مردم ساخته است؟ جوابی تمامی این سوالات به وضعیت معیشت افراد و فرهنگ جامعه بستگی دارد. مسلما اشخاصی که به دلیل داشتن فرهنگ غلط چشم و هم چشمی، اقدام به پرداخت اجاره بهای سنگین در ازای داشتن خانه ای متوسط را دارند، نیز در این آشفته بازار مقصر هستند. بنابراین در این مقاله سعی بر آن داریم که با بیان دلایل اصلی ناموفق بودن طرح هایی که برای تثبیت قیمت مسکن طراحی شده بودند، به تحلیل بازار مسکن بپردازیم. همچنین در این زمینه باید در نظر گرفت که چه راه کار هایی می توان به کار بست تا بتوان کمترین آسیب را در نوسانات قیمت دید.

تحلیل بازار مسکن در چند سال اخیر

دلایل بسیاری برای کمبود منازل مسکونی در یک شهر وجود دارد. از جمله نبود فضای کافی برای ساخت و ساز، متمرکز بودن اداره جات و وزارت خانه ها در یک شهر و یا منطقه، استقرار بسیاری از کارخانه ها در یک مکان خاص، دور بودن محل کار از خانه و… از جمله دلایلی است که سبب می شود، افراد مجبور به طی کردن مسافت های طولانی و صرف زمان زیادی برای انجام کارشان شوند. اما برای این مشکل چه می توان کرد؟ کشور های پیشرفته برای این مشکل از چه راه حل هایی استفاده کرده اند؟
باید عنوان کرد که داشتن خانه ای بزرگ تر و یا حتی شیک تر از آنچه در حال حاضر دارید، یکی از وسوسه انگیز ترین دلایل برای نقل مکان به خانه ای دیگر است. از طرفی میزان درآمد نسبت به مخارج افراد، بعضا خانواده ها، سبب می شود که عده ای نیز مجبور به استفاده از خانه های با مسافت دورتر از محل کار خود شوند. این درست است که داشتن هر نوع خانه ای، یک امری شخصی تلقی می شود، اما همین زیاده خواهی برخی از افراد به نفع سودجویان به پیش رفته و سبب شده است که از زرق و برق خانه ها بتوانند سود کلانی به جیب بزنند. یکی از واضح ترین مثال ها در این زمینه، تفاوت قیمت خانه ها در مناطق مختلف تهران است. اختلاف طبقاتی و نیاز افراد به خانه سبب شده است که خانواده مجبور به زندگی در هر خانه ای که توان مالی آن را داشته باشند، بدهند. از این رو در چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی افراد جامعه، بازار مسکن به دلایل مختلفی نوسان داشته است. نبود مصالح ساختمانی، هزینه های حمل و نقل بالا، دستمزد زیاد کارگران و … از جمله عواملی است که موجب گران شدن خانه ها در سه دهه اخیر شده است.

بازار مسکن

بازار مسکن

تحلیل بازار مسکن از دید مشاوران املاک

مسلما مشاوران املاک و بنگاه داران بهتر از هر قشر جامعه، دارای دیدگاه های منطقی و تحلیل بازار مسکن، آن هم به صورت واقعی دارند. آن ها با کاهش میزان تقاضای مردم برای خرید، دریافته اند که از توان مالی افراد برای خرید خانه کاسته شده است. از طرفی بالا بردن اجاره بها و یا رهن نیز باعث می شود که افراد نتوانند در سال های بعد در خانه ای با همان امکانات ساکن شوند. مشاوران املاک بر این عقیده هستند که دریافت وام های زیاد و خرید خانه توسط این کمک های مالی، خیلی بهتر از اجاره نشینی است. در واقع همه مشکل فقط میزان قیمت نیست، بلکه استرس یافتن خانه ای مناسب است و برای این امر، یک خانه باید دارای ویژگی های بسیاری باشد، که در صورت نبود برخی از آن ها باز هم فرد به خاطر نداشتن مبلغ بیشتر، مجبور به ساکن بودن در آن می شود.

تحلیل بازار مسکن و آینده آن

نگرانی در مورد خانه دار شدن، تقریبا دغدغه هر خانواده و یا فرد مجردی است، که قصد مستقل شدن دارد. مسلما هیچ کس دوست ندارد که عمر خویش را به صورت خانه به دوش سپری کند. اما اگر افراد نتوانند در زمان مجردی خود به پس انداز بپردازند و یا جرات ریسک کردن نداشته باشند، هیچگاه خانه دار نخواهند شد. واضح است که هیچ یک از اداره ها و یا مراکز تجمع جمعیت در تهران، به شهر های دیگر انتقال پیدا نمی کند. از این رو نه تنها نباید انتظار داشت که قیمت خانه ارزان شود، بلکه با تحلیل بازار مسکن در می یابم که باید منتظر گرانی بیشتر هم بود. اما باز هم روزنه ای امیدی با گذر زمان وجود دارد و آن امید این است که جمعیت ایران در آینده ای نه چندان دور رو به پیری گذاشته و با کاهش جمعیت روبرو خواهد شد. اما این مسئله برای دو دهه آینده عملی نیست. بنابراین اگر شما فردی جوان هستید، از همین امروز به فکر داشتن سقفی برای خود باشید.

بازار مسکن

بازار مسکن