مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران پس از این که از بازار مسکن تهران به عنوان ویترین بازار کشور یاد کرد افزود: بر اساس آخرین آمار های ارائه شده می توان اعلام کرد میزان معاملات مسکن از اولین روز مهرماه تا ۲۸ ماه آبان، ۸۹۲ هزار و ۶۰۸ مورد بوده است.

وی این طور گفت: این مدت همزمان با ایام محرم و صفر بوده است و در این بازه زمانی عوما کاهش معاملات اتفاق می افتد چرا که در این برهه از زمان تمایل افراد به خرید و جابه جایی کاهش می یابد. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: مشاهده آمار های گزارش شده در این بازه زمانی نشان می دهد میزان معاملات مسکن در مقایسه با همین برهه از زمان در سال گذشته رشد یک درصدی را تجربه کرده است.

قلی خسروی این طور ادامه داد: آمار و ارقام حاکی از آن هستند که نرخ اجاره بها در این مدت از سال، با کاهش ۱۴ درصدی همراه بوده است ضمن این که میزان مبایعنامه های تنظیم شده روندی صعودی داشته و یک افزایش ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

به گفته قلی خسروی تعداد کل قرارداد هایی که در این بازه زمانی تنظیم شده است بالغ بر ۸۸۰ هزار و ۳۲۳ مورد گزارش شده که از این تعداد، ۴۶۲ هزار و ۳۴۲ مورد مربوط به اجاره نامه ها می شود و ۴۰۸ هزار و ۱۴ مورد بر مبایعنامه ها دلالت دارد.

رئیس صنف مشاوران املاک تهران، افزود: اعداد عنوان شده، شرایط را در کل کشور نشان می دهد حال آن که در تهران این ارقام تغییر می کنند و عوض می شوند.

قلی خسروی در ادامه درخصوص شرایط مسکن در تهران توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: تعداد کل معاملات در همین بازه زمانی در تهران با افت ۱۷ درصدی همراه بوده است، ضمن این که میزان کاهش تعداد مبایعنامه ها و تعداد اجاره نامه ها به ترتیب ۱۹ و ۱۶ درصد گزارش شده است.

مروری بر اعداد اعلام شده نشان می دهد از نخستین روز مهرماه تا ۲۸ امین روز از آبان سال ۹۶، تعداد مبایعنامه ها و اجاره نامه ها به ترتیب ۱۳۹ هزار ۵۵۶ و  ۱۳۹ هزار و ۶۳۵ مورد بوده اند که در مجموع رقم ۲۸۱ هزار و ۵۳۳ را نشان می دهند، این درحالی است که در سال ۹۷ چنین ارقامی دستخوش تغییر شده اند و اعدادی دیگر را نشان می دهند. در همین بازه از زمان در سال ۹۷، تعداد کل قرارداد های تنظیم شده معادل ۲۳۳ هزار و ۱۹۹ مورد بوده است که از این تعداد ۱۱۷ هزار و ۷۶۰ مورد بر اجاره نامه ها دلالت دارد و ۱۱۳ هزار و ۶۳۰ مورد نیز حکایت از مبایعنامه های تنظیم شده است.

ایشان در خصوص کاهش حجم معاملات مسکن در تهران این طور گفتند: از یک طرف بازار مسکن تهران را می توان به عنوان ویترین بازار کشور معرفی کرد و اذعان نمود هر تغییرات سیاسی نخست بر قیمت مسکن در تهران اثر می گذارد از طرفی این بازه زمانی همزمان با محرم و صفر بوده که بخشی از کاهش حجم معاملات را توجیه می کند.

به گفته قلی خسروی از جمله سیاست هایی که سبب شده کاهش معاملات در تهران بیش از دیگر نقاط کشور نمود پیدا کند، تغییر وزرا، اعمال سیاست هایی در راستای افت نرخ ارز و همچنین آخرین اقدامات قوه قضاییه بوده است.

رئیس صنف مشاوران املاک تهران افزود: تمام این عوامل دست به دست هم داده اند تا روند کاهش حجم معاملات در تهران بیش از دیگر مناطق نمود یابد.

ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: از ارقامی که عنوان گردید برخی از آن ها مربوط به قرارداد های اجاره ای هستند که مجددا تمدید شده اند و در این میان امیدواریم برخی نیز توانسته باشند در جهت خرید مسکن اقدام کنند.

وی با اشاره به این که وزیر جدید راه و شهرسازی وعده هایی در خصوص بهبود بازار مسکن و افزایش ساخت و ساز داده است، تصریح کرد: دور از انتظار نیست با بهبود بازار مسکن روبرو شویم.

خسروی ضمن اشاره به این که در شرایط کنونی برخی از فروشندگان از عرضه واحد های مسکونی خود امتناع می ورزند اذعان نمود: این اقدام را می توان کاری اشتباه خواند، چرا که با به گردش آوردن پول آن چه در نهایت عاید می شود برکت است. رئیس صنف مشاوران املاک تهران ادامه داد: این درحالی است که نگه داری ملک با این امید که گران تر شود کار درستی نیست.

وی دلیل عدم فروش این دسته از فروشندگان را تمایل به کسب سود بیشتر خواند و گفت: این افراد بر این باورند در آینده خانه گران تر می شود و با فروش ملک می توانند سود بیشتری را تجربه کنند.

ایشان در خصوص میزان رشد قیمت مسکن نیز توضیحاتی ارائه نمودند و این طور گفتند: میزان رشد قیمت در بخش های مختلف شهر، متفاوت بوده است، با این حال می توان ادعا کرد در برخی قسمت ها رشد قیمت ۳۰ درصد گزارش شده است حال آن که در برخی قسمت های دیگر ۵۰ درصد و یا ۱۰۰ درصد بوده است.

به گفته قلی خسروی میانگین رشد قیمت در اقصی نقاط کشور ۴۰ درصد گزارش شده است.

رئیس صنف مشاوران املاک، رشد قیمت در ماه های انتهای سال جاری را امری بعید و دور از انتظار خواند و افزود: با توجه به رشد قیمت هایی که تاکنون شاهدش بوده ایم، افزایش بیش از این، هرگز اتفاق نخواهد افتاد و امری بعید به نظر می رسد.

  • منبع خبر : خبر آنلاین