بر اساس ارقام گزارش شده، میزان وام اعطایی بانک مسکن در یک بازه ۷ ماهه از فروردین ماه سال جاری تا انتهای مهرماه، رشدی ۳۵٫۷ درصدی را تجربه کرده است به این معنا که این رقم در مقایسه با اعداد منتشر شده در همین برهه از زمان در سال گذشته، ۳۵٫۷ درصد رشد را شاهد بوده است.

میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مسکن در این بازه ۷ ماهه، بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان گزارش شده است. لازم به توضیح است که این رقم در اختیار متقاضیان از اقصی نقاط کشور قرار گرفته است.

این تسهیلات که تسهیلات اعطایی بانک مسکن و تسهیلات منعقد شده این بانک را در بر می گیرد در مقایسه با تسهیلاتی که این بانک در هفت ماه نخست از سال ۹۶ در اختیار متقاضیان قرار داده بیش از ۳۵٫۷ درصد رشد را تجربه کرده است. تعداد تسهیلات ارائه شده معادل ۲۹۳ هزار و ۳۵۱ فقره برآورد شده که در مقایسه با سال پیش با روند رو به رشدی همراه بوده است چرا که میزان تسهیلات پرداخت شده به متقاضیان در سال گذشته ۱۹۸۴۷ فقره اعلام شده است. ارزشی که برای تسهیلات پرداختی در سال ۹۶ گزارش شده ۷۹۹۶ میلیارد و ۵۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می باشد.

در کنار ارقام اعلام شده که میزان پرداخت تسهیلات در هفت ماه نخست سال جاری و سال گذشته را نشان می دهند، میزان تسهیلات ارائه شده در مهرماه سال جاری ۵۰ هزار و ۳۴۷ فقره بوده که ارزش مالی منتشر شده به ازای این تعداد فقره وام مسکن، ۱۸۰۶ میلیارد و ۵۱۶ میلیون تومان برآورد شده است.

از تمام تسهیلات اعطایی که در اولین ماه از پاییز سال جاری در اختیار متقاضیان قرار گرفته، بیشترین سهم متعلق به تسهیلات خرید مسکن بوده است. تسهیلات خرید مسکن، تسهیلاتی را در بر می گیرند که بانک مسکن آن را به طور مستقیم به دست خریدار رسانده یا تسهیلاتی که پس از پایان یافتن مراحل ساخت یک واحد مسکونی از سازنده به فرد خریدار منتقل می شود. بنابراین به طور کلی تسهیلات اعطایی در این حوزه معادل ۱۱۰۸ میلیارد و ۹۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می باشد. تسهیلاتی که با هدف ساخت واحد های مسکونی در اختیار متقاضیان قرار گرفته اند و با نام مشارکت مدنی از آن ها یاد می شود، به ارزش ۲۴۴ میلیارد و ۵۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان گزارش شده اند.

از دیگر تسهیلاتی که از سوی بانک مسکن در اختیار متقاضیان قرار می گیرد تسهیلات جعاله نامیده می شود. متقاضیانی که مایل به دریافت این نوع تسهیلات هستند خود بر دو نوع دلالت دارند. دسته اول افرادی را شامل می شود که چنین تسهیلاتی را دریافت می کنند با این هدف که به تعمیر واحد مسکونی خود بپزدارند. در مقابل دسته دو قرار دارند که به چنین وام هایی به عنوان کمک تسهیلات خرید مسکن چشم می دوزند. میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک مسکن به متقاضیان واجد شرایط در زمینه وام جعاله، ۲۲۷ میلیارد و ۶۶۲ میلیون بوده است.

یکی از تسهیلاتی که در گروه بندی ها به عنوان تسهیلات حمایتی بانک مسکن از آن یاد می شود، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج است. بر اساس آمار هایی که عملکرد بانک مسکن در حوزه پرداخت این نوع تسهیلات را نشان می دهد، بانک مسکن بیش از ۸۱ میلیارد و ۵۷۹ میلیون تومان را به متقاضیان این نوع وام پرداخت نموده است.

بانک مسکن به عنوان یک بانک تخصصی ارائه تسهیلات در حوزه مسکن را دنبال می کند و بیشترین نقش را در ارائه تسهیلات اعطایی ایفا می نماید. این مسکن با ارائه تسهیلات به موقع توانسته در زمینه تأمین مسکن کنار خانوار های عزیز باشد و در این مسیر همراهی شان کند.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز