معامله های مسکن روز به روز در حال کاهش است و رکود این بازار گویا کماکان ادامه دارد. در بنگاه هایی که روز های انتهایی سال ۹۶ و روز های ابتدایی سال جاری مملو بودند از جمعیتی که برای خرید و یا فروش واحد های مسکونی مراجعه می کردند، این روز ها خالی از متقاضی هستند و بنگاه ها نیز از نبود مشتری گله مندند.

کسادی پیش رو به رغم این که در فصول سرد سال طبیعی است و بخشی از آن را می توان این طور توجیه کرد که بیشتر نقل و انتقالات در تابستان صورت گرفته است با این حال قیمت های موجود عامل دیگری هستند که به این مشکل دامن زده اند و تقاضا برای مسکن را بیش از پیش کمرنگ ساخته اند. به عبارتی آن چه خریداران را از تهیه واحد های مسکونی بی میل ساخته در وهله نخست قیمت های نجومی است که بر روی املاک قرار داده می شود. در این میان فاکتور سومی هم وجود دارد که بر میزان تقاضا برای واحد های مسکونی مؤثر است و انتظار می رود بر آینده قیمت ها اثر مثبت بگذارد و با نتیجه ای ارزشمند همراه باشد. همزمان با افت قیمت دلار، آن چه اتفاق افتاده کاهش انتظارات تورمی خریداران است از این رو فعالیت متقاضیان سرمایه ای کمرنگ تر شده که این عامل بر بازار مسکن و قیمت های نهایی بی تأثیر نیست. بررسی ها نشان می دهد تقاضای سوداگران و افراد سودجو در مقایسه با ماه های گذشته روندی کاهشی را تجربه کرده که این امر امیدوار کننده است و به عنوان یک اتفاق خوب می توان از آن یاد کرد.

این دسته از سرمایه گذاران با توجه به شرایط فعلی بازار مسکن که رشد قیمت مسکن به سقف رسیده و انتظار می رود شاهد ثبات قیمت در این حوزه باشیم، ادعا می کنند سرمایه گذاری در بازار مسکن نیز به نوعی با ریسک گره خورده و همچون گذشته نیست. در ماه گذشته آن چه گزارش شده است، افت شیب رشد قیمت مسکن در پایتخت بوده است. با این حساب انتظار می رود قیمت مسکن در ماه های پیش رو نیز شرایط مشابهی را تجربه کند و برای دوره کوتاهی هم که شده ثبات را تجربه نماید. به عبارت کلی می توان این طور نتیجه گیری کرد که در شرایط کنونی و به تبع اتفاقاتی که رخ داده است نه تنها متقاضیان مصرفی تمایلی به خرید و معامله در حوزه مسکن ندارند بلکه حتی سرمایه گذاران و سوداگران نیز که زمانی برای این بازار دست و پا می شکاندند، نسبت به سرمایه گذاری در این بازار بی میل شده اند. بنابراین تقاضا برای مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که این را از تعداد مراجعات مردم به بنگاه های معاملاتی به خوبی می توان متوجه شد. در نقطه مقابل فروشندگانی قرار دارند که درصدد فروش واحد های مسکونی خود هستند اما آن ها نیز ترجیح می دهند محتاطانه در این راستا اقدام کنند.

در میان عده ای نیز به کلی از فروش واحد های مسکونی خود منصرف شده اند و با توجه به اخباری که از گوشه و کنار مبنی بر تداوم رکود تورمی مسکن می شوند ترجیح می دهند برای مدتی دست نگه دارند. بررسی ها حاکی از آن است که میزان پیش فروش در تهران در تابستانی که گذشت کمترین میزان را تجربه کرده است. بنابراین می توان این طور گفت که شرایط فروش واحد های مسکونی در حال حاضر مشابه نیمه اول از سال جاری است با این تفاوت که این دو اتفاق ریشه در دلایل متفاوتی دارند. در واقع به رغم این که در نیمه نخست سال فروشندگان از عرضه ملکشان امتناع می ورزیدند به این خاطر که پیش بینی می کردند ملک گران تر شود در حال حاضر واحد هایشان را نمی فروشند به این خاطر که مرددند با پول حاصل از فروش در چه زمینه ای می توانند اقدام کنند. به عبارتی چشم انداز واضحی از آینده ندارند و ترجیح می دهند تا رسیدن به چشم اندازی شفاف، از فروش اجتناب کنند. با این حال پیش بینی ها نشان می دهد به زودی شرایط وضعیت بهتری را به خود خواهد دید، و با باز شدن قفل فروش واحد های مسکونی شاهد شرایط مناسب تری در این حوزه خواهیم بود.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد