محمدرضا رضایی کوچی از سهم دلالان در معاملات مسکن خبر داد و اظهار داشت: از جمله عوامل دخیل بر بلبشوی کنونی در بازار مسکن و رشد بی سابقه قیمت ها فعالیت این دسته از افراد است. وی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه سخن گفت و افزود: اجرای این طرح می تواند دست دلالان را از بازار مسکن کوتاه کند و بر سوداگری آن ها پایان بخشد.

طرح مزبور که با نام طرح اخذ مالیات از عایدی بر سرمایه شناخته می شود در روز های نخست شهریور ماه سال جاری با هدف پایان بخشیدن به فعالیت سوداگران در مجلس اعلام وصول گردید.

بر اساس این طرح، نقل ملک، زمین و مستغلات فارغ از این که کاربری آن ها مسکونی تعریف شده یا اداری و تجاری، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه خواهد شد که میزان مالیات تعریف شده برای آن ها در سال های مختلف، متفاوت خواهد بود. به عبارتی انتقال قطعی ملک، زمین و مستغلات با کاربری های متفاوت در سال نخست با ۵ درصد مالیات همراه خواهد بود در حالی که این رقم در سال دوم، سوم و از سال چهارم به بعد روندی صعودی را تجربه خواهد کرد و به ترتیب به ۱۰ درصد، ۱۵ درصد و ۲۰ درصد خواهد رسید، لازم به توضیح است که این ارقام از تفاوت قیمت خرید و فروش ملک حکایت دارند.

مالیات بر عایدی سرمایه که به اختصار CGT خوانده می شود به عنوان یکی از قدیمی ترین مالیات های مطرح در سراسر دنیا در حوزه ملک است به گونه ای که در برخی کشور ها کارنامه ای ۱۰۰ ساله برای اجرای این قانون وجود دارد.

برای اجرای این طرح استثنائاتی تعریف شده که در ادامه ذکر شده اند:

الف) نخستین نقل املاکی که تاریخشان به قبل از اجرای این طرح بر می گردد ب) واحد هایی که هر دوسال دست کم یکبار نقل و انتقال را تجربه می کنند ج) نخستین انتقال خانه های کلید نخورده مشروط بر آن که از پروانه ساختشان کمتر از ۵ سال گذشته باشد د)انتقال هایی که با هدف وقف ملک صورت می گیرند ه) در مواردی که قیمت گزارش شده برای فروش کمتر از قیمت خرید است.

مطابق با آن چه به عنوان تبصره ۹ در این قانون تدوین شده، هزینه دریافت شده به ازای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، می بایست صرف تأمین واحد های مسکونی برای افراد کم بضاعت جامعه و جوانان گردد ضمن این که کسری از وام مسکن خانه اولی ها را تأمین کند و مقداری از وام ودیعه مسکن اجتماعی را پوشش دهد.

نقش دلالان در بازار مسکن ۶۰ درصد است

محمدرضا رضایی کوچی به عنوان رئیس کمیسیون عمران مجلس، ضمن اشاره به این که طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه توسط این کمیته در حال بررسی و رسیدگی می باشد اذعان نمود: از میان تمام معاملاتی که در حوزه مسکن صورت می گیرند بالغ بر ۶۰ درصدشان برای الگو های مصرفی جامعه و خانوار هایی که به مسکن به عنوان نیازی واقعی و محلی برای زندگی نگاه می کنند نیست و بر سوداگری ها و فعالیت های دلالانه دلالت دارند. وی اظهار داشت: بخشی از نوساناتی که شاهدش هستیم از همین فعالیت ها نشأت می گیرد و می توان ادعا کرد قسمتی از گرانی های مسکن ریشه در فعالیت سوداگران و دلالان دارد. به گفته رضایی کوچی، طرح دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از سوی دولت مطرح شده با این هدف که بر چنین فعالیت هایی مُهر پایان بزند.

رئیس کمیته عمران مجلس اذعان نمود: مهم ترین هدفی که به دنبال تحققش هستیم خارج نمودن بازار مسکن از دست سوداگران و دلالان است چرا که بر این باوریم اگر خرید و فروشی در این زمینه صورت می گیرد و معامله ای انجام می شود می بایست با هدف اسکان و تأمین مسکن برای زندگی خانوار ها باشد. وی افزود: چنانچه الگو های مصرفی بر این بازار حاکم شوند و معاملات را خانواده ها و افرادی که به دنبال مسکن برای زندگی هستند در دست بگیرند آن گاه انجام این معاملات اثری مثبت بر بازار مسکن خواهد گذاشت و قیمت ها را متعادل خواهد ساخت.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه با مخالفت هایی همراه است

رضایی کوچی اظهار کرد: به رغم این که تعداد افرادی که با اجرای طرح دریافت مالیات از عایدی بر سرمایه موافقند کم نیست و افراد زیادی از اجرایی شدن این طرح حمایت می کنند و عملی شدن آن را برابر با متعادل شدن قیمت مسکن می دانند، با این حال افرادی نیز وجود دارند که سرسختانه با این طرح مخالفت می ورزند با این حال به عقیده بنده زمانی که طرح مذکور به مرحله اجرا برسد شاهد نتایج بهتری خواهیم بود و مخالفان نیز هم نظر خواهند شد.

تولید مسکن مسئله ای ضروری است

وی از دیگر عوامل مؤثر در کنترل قیمت مسکن را افزایش ساخت و ساز مسکن عنوان کرد و تصریح نمود: وزیر جدید نیز از این راهکار حمایت می کند و آن را در دستور کار خود قرار داده است. رضایی کوچی از تمرکز کمیسیون عمران مجلس بر تولید مسکن خبر داد و اظهار داشت: امید است در ادامه شاهد توجه بیشتر و انجام اقدامات مؤثرتری در این حوزه باشیم.

  • منبع خبر : مشرق نیوز