همزمان با سرد شدن هوا و ورود به فصول سرد سال، گویا بازار اجاره مسکن نیز تغییراتی را تجربه کرده و کاهش قیمت را شاهد بوده است. آمار ها نشان می دهند برخلاف پیش بینی های صورت گرفته، نرخ اجاره بها با ورود به روز های سرد سال در مقایسه با تابستان افزایشی نداشته و مالکان با تغییر فصل رویکرد جدیدی در پیش گرفته و به عبارتی با مستأجران راحت تر کنار می آیند.

بررسی یکی از پرتقاضاترین مناطق تهران حاکی از آن است که نرخ اجاره بها در مقایسه با تابستان تغییرات ملموسی را شاهد نبوده است. مشاهده اجاره بها در این منطقه پایتخت که به دلیل برخورداری از خانه های کوچک و میان متراژ با بیشترین تقاضا از سوی مستأجران و خریداران همراه است، نشان می دهد بازار اجاره نسبت به تابستان وضعیت مشابهی دارد و قیمت اجاره با تغییرات فاحشی همراه نبوده است.

به گفته واسطه های ملکی، وضعیت بازار مسکن در منطقه ۵ تهران آرام است و با تغییر فصل و شروع روز های سرد، بازار اجاره در حال تجربه شرایط بهتری است. این واسطه های معاملات ملکی بر این باورند تعداد متقاضیان مسکن با توجه به پشت سر گذاشتن تابستان روند کاهشی را در پیش گرفته و تعداد مستأجران در مقایسه با دو ماه گذشته طبق روال هر ساله ریزش داشته که همین امر سبب شده تغییرات محسوسی در زمینه قیمت اجاره بها به چشم نخورد. به رغم این که عدم افزایش نرخ اجاره بها خبر خوبی است با این حال واسطه های بازار اجاره اذعان می کنند چنین مسئله ای یک اتفاق نو و تازه نیست و عموما همه ساله به دلیل افت تقاضا برای اجاره مسکن در ماه های سرد سال، تغییر قیمت ها چشمگیر و خیره کننده نمی باشد. این واسطه های ملکی عنوان می کنند به رغم این که در نیمه دوم سال نیز خرید و فروش مسکن صورت می گیرد با این حال تمایل به اجاره مسکن بسیار کمرنگ می شود که دلیلش به جابه جایی بیشتر مستأجرین در تابستان و به طور کلی در نیمه اول سال بر می گردد.

سرد شدن هوا همواره با ریزش تعداد مستأجران و قرارداد های اجاره همراه بوده است. این امر بر رشد قیمت های اجاره بی تأثیر نیست و سبب می شود دست کم شاهد رشد نامتعارف نرخ اجاره بها نباشیم. برخلاف این که تابستان اوج رشد قیمت مسکن و افزایش نرخ اجاره بها بود، با ورود به پاییز تب قیمت ها خوابید و آن چه گزارش شده از عدم نوسان چشمگیر قیمت ها حکایت دارد. ارقام اعلام شده نشان می دهد در منطقه ۵ تهران به عنوان یکی از مناطق مصرفی و پرتقاضای تهران، نرخ اجاره بهای مسکن نوسانی را تجربه نکرده و همسو با قیمت های گزارش شده در تابستان بوده است. این امر خبر خوبی است برای آن ها که به دنبال اجاره واحد های مسکونی هستند.  همزمان با اوج گرفتن نرخ اجاره بها در تابستان سال جاری، وزارت راه و شهرسازی دست به کار شد و تصمیم گرفت با تدوین و ارائه لایحه ای به دولت، کنترل نرخ اجاره بها را خواستار شود این درحالی است که تابستان گذشت و مستأجران ناگزیر شدند با همان قیمت ها به اجاره واحد مسکونی بپردازند و نتیجه چنین تلاش ها و لایحه ای کماکان مشخص نبوده و اثرش برای هیچکس ملموس و قابل درک نیست.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز