مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تصریح کرد: به رغم این که دریافت مالیات را در بیشتر کشور های جهان انجام می دهند و آن را بسیار سختگیرانه دنبال می کنند، با این حال با توجه به این که در ایران تحریم ها و کسادی بازار فشار زیادی به مردم وارد کرده است و بسیاری از افراد جامعه در حال تحمل دشواری های زیادی هستند، بر این باورم دریافت چنین مالیات هایی تنها شرایط را بدتر می کند و بر مردم و تولید واحد های مسکونی اثرات سوء می گذارد.

وی اذعان نمود: از تمام مصالحی که در ساخت واحد های مسکونی به کار گرفته می شود، ۸۰ درصد از آن ساخت داخل است و به عنوان تولید داخلی از آن یاد می شود، از این رو می توان ادعا کرد بسیاری از شغل های کشور وابستگی زیادی به بازار مسکن دارند و چیزی حدود به ۱۷۴ شغل را می توان وابسته به ساخت و ساز دانست.

قلی خسروی بار دیگر تأکید کرد: بنابراین زمانی که تولید مسکن در کشور رونق می گیرد و ساخت و ساز ها افزایش می یابند آن گاه کسب و کار ها نیز به اوج می رسند و اشتغال زایی هم خود به خود به دنبالش می آید. نماینده رئیس اتاق اصناف در کمیسیون املاک کشور عنوان کرد: طی پنج سال اخیر تمام توجهمان را به خانه های خالی گذاشته ایم و این امر سبب می شود از اهداف مهم تری همچون رونق در ساخت و ساز و تولید واحد های مسکونی به سادگی باز بمانیم. به گفته این مقام مسئول مهم ترین اقدامی که در حال حاضر به آن احساس نیاز می شود ایجاد توازن و تعادل میان عرضه و تعادل واحد های مسکونی است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: فروشندگان و تولید کنندگانی که واحد های مسکونی را تولید می کنند اما آن را عرضه نمی کنند اشتباهی بزرگ را مرتکب می شوند، به عبارتی یک تولید کننده می بایست آن چه را ساخته است به فروش برسانند و به دنبال آن مجددا فرآیند ساخت را آغاز کند. به گفته ایشان چنانچه چنین اتفاقی صورت نگیرد و این روند تداوم نداشته باشد آن گاه آنچه در نهایت شاهدش خواهیم بود ضرر و زیان است.

قلی خسروری درخصوص دریافت مالیات از خانه های دوم نیز توضیحاتی ارائه نمودند و تصریح کردند: من نیز موافقم که در بسیاری از کشور های دنیا اجرای این چنین طرح ها صورت می گیرد و با اثرات مثبتی نیز همراه است با این حال با توجه به تحریم هایی که در حال حاضر وجود دارد و مشقت هایی که مردم با آن ها دست به گریبانند، چنین اقداماتی به صلاح نخواهد بود و اثرات بدی خواهد داشت.

بر اساس گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی ارائه شده است، حجم معاملات در کشور کماکان در حال تجربه یک روند منفی و کاهشی است، به طوری که در مهرماه سال جاری تنها ۹ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی خرید و فروش شده است که این رقم در مقایسه با آن چه برای شهریور ماه گزارش شده از کاهش ۹٫۵ درصدی و نسبت به مهرماه سال گذشته کاهشی ۳۲٫۳ درصدی را تجربه کرده است.

میانگین قیمت اعلام شده برای فروش هر متر واحد مسکونی در تهران، ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان برآورد شده است، که رشدی ۶٫۴ درصدی و ۸۳٫۵ درصدی را در مقایسه با شهریور ماه سال جاری و مهرماه سال گذشته نشان می دهد.

  • منبع خبر : تی نیوز