رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استاد یزد، ضمن اشاره به این که ساخت واحد های مسکونی با صرف هزینه های بالایی همراه است اذعان نمود: درحال حاضر شرایط به گونه ای رقم خورده که مشتری خواهان کیفیت های بالاست درحالی که انتظار دارد قیمت نهایی ارزان تر باشد.

دکتر مهدی سالاری در نشستی که با هدف بهبود شرایط مسکن در استان یزد با حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان این استان و انجمن صنفی انبوه سازان برگزار شده بود، عنوان کرد: انبوه سازی و ساخت واحد های مسکونی در حجم های بالا نیازمند تخصص بالاست و توسل به دانش های روز و اطلاعات جدید را می طلبد.

سالاری ضمن اشاره به این که این روز ها شرایط تغییر کرده است و برخلاف این که در گذشته فرصت کار کردن بسیار زیاد بوده است، این روز ها شاهد افت فرصت ها هستیم به طوری که هر فرصتی را باید دو دستی بچسبیم مبادا این فرصت از دست برود و مشابهش را دیگر نتوان پیدا کرد. وی این طور ادامه داد: در آینده حتی ممکن است چنین فرصت هایی نیز از دست بروند بنابراین باید به دنبال ایجاد فرصت های جدید بود.

حوزه ساخت و ساز نیازمند یک شبکه ارزش است

وی در خصوص مشکلاتی که در حال حاضر بر سر راه ساخت و ساز های انبوه در کشور وجود دارد صحبت هایی ارائه نمودند و این طور گفتند: به رغم این که همه ما به نوعی در وضعیت موجود دخیلیم و می توانیم بگوییم مقصر محسوب می شویم با این حال همه به دنبال پیدا کردن مقصر و معرفی آن به دیگران هستند. وی در ادامه به یکی از روش هایی که می تواند ساخت و ساز را در شرایط فعلی رونق دهد اشاره کردند و افزودند: چنانچه قیمت زمین از سوی دولت روندی نزولی در پیش بگیرد و از عوارض دریافتی در زمینه تولید مسکن کمرنگ شود آن گاه می توان انتظار داشت در این حوزه شاهد افزایش و رشد باشیم.

وی بار دیگر انبوه سازی را فعالیتی نیازمند تخصص خواند و افزود: برای ساخت و ساز های انبوه نیاز است خود را با جدیدترین علوم گره بزنیم و با آن ها همگام شویم. وی افزود: نیاز است دانش مارکتینگ و برندینگ را در کار خود وارد کنیم و حتی مواردی همچون جامعه شناسی را چاشنی کارمان سازیم. سالاری ادامه داد: چنانچه بتوانیم شیکه ارزش با حضور سازمان هایی مرتبط و نظام مهندسی ایجاد کنیم آن گاه خواهیم توانست در بازه های کوتاه تر، از نتیجه های مناسب تری پرده برداریم. وی در ادامه از روش های روز ساختمان سازی صحبت کرد و اذعان نمود: چنانچه مقاوم سازی و سبک سازی را در ساخت ساختمان های جدید در پیش بگیریم آن گاه نه تنها به کاهش هزینه ها کمک کرده ایم بلکه طول عمر ساختمان ها را نیز به میزان قابل توجهی افزایش داده ایم که این امر تمایل مشتری به خرید را افزایش می دهد.

تولید بر حسب نیاز

رئیس انجمن صنفی انبوه سازان استان یزد در ادامه درخصوص طرح تفصیلی این استان صحبت کرد و پس از این که مخالفت خود را با آن عنوان نمود خواستار رسیدگی هر چه زودتر شورای مسکن یزد به این طرح گردید. ایشان این طور گفتند: درحال حاضر باتوجه به قدرت خرید متقاضیان می توان عنوان کرد مناسب ترین واحد های مسکونی قیمتی معادل ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان دارند. وی تولید واحد های مسکونی با این قیمت نهایی را در حال حاضر مناسب خواند و از شهرداری و اداره راه و شهرسازی برای همکاری ها و فعالیت های بیشتر در این زمینه دعوت به مشارکت نمود. وی تصریح کرد: این روز ها تقاضا برای واحد های مسکونی وجود دارد اما بیشتر خانه هایی که برای فروش موجودند متناسب با نیاز و ذائقه خریدار طراحی و عرضه نشده اند.

تخلفات ساختمانی در یزد زیاد است

رئیس شورای اسلامی شهر یزد اذعان نمود: تشکل های موجود می بایست با همکاری های همه جانبه و مشارکت های وسیع، اقدامات ارزشمندی را پیش ببرند اذعان نمود: یزد بهترین مردم و منضبط ترین مردم را دارد اما به رغم این که ساکنان این استان کاملا قانون گرا و پایبند به نظم هستند آمار ها نشان می دهند تخلفات ساختمانی در یزد بسیار زیاد است و میانگین گزارش شده برای آن بیشترین مقدار را عنوان می کند. وی تأکید کرد این امر باید مورد بررسی قرار بگیرد که صنعت انبوه سازی و نظام مهندسی در این راه می توانند مشاوره های ارزشمندی را در اختیار ما قرار دهند.

صید نبی حیدریان به عنوان، مدیر شعب بانک مسکن یزد اذعان نمود: بانک مسکن می تواند نقشی اساسی در متعادل ساختن عرضه و تقاضای واحد های مسکونی را ایفا نماید و آمادگی خود را برای مشارکت در طرح هایی که از نظر فنی و هم اقتصادی قابل توجیه هستند صراحتا اعلام کرد. وی ضمن اشاره به این که بازار مسکن نقش ۱۲ درصدی در اشتغال را ایفا می کند اظهار داشت: رونق ساخت و ساز یکی از بهترین شیوه هایی است که می تواند بر بیکاری نیز اثر مثبت بگذارد و از میزان آن به اندازه زیادی بکاهد.

مسکن باید صنعتی سازی را دنبال کند

دکتر عباس علوی راد به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن و رئیس دانشگاه آزاد ابرکوه در ادامه این نشست در خصوص مسائل اقتصادی روز صحبت کرد و سعی نمود وضعیت حاکم را به نوعی تحلیل و بررسی کند. فرشید پورحاجت به عنوان دبیر کانون سراسری انبوه سازان، از دیگر افراد جلسه بودند که محوریت صحبت هایشان، تحلیل مسائل اقتصادی روز بود.

پورحاجت عنوان کرد: یکی از مهم ترین روش هایی که می تواند به بهبود شرایط کنونی کمک کند و وضعیت را سر و سامان ببخشد، حمایت های دولت از این بخش است به گونه ای که اگر دولت بتواند قیمت زمین را کاهش دهد، برای بیمه های کارگری تدبیری بیندیشد و عوارض های دولتی را کاهش دهد آن گاه می توان امیدوار بود شرایط رنگ دیگری به خود بگیرد و اوضاع بهبود بیابد.

محمدحسین ماجدی به عنوان مدیرکل استاندار استان یزد اذعان نمود: ساخت و ساز خوب و مطلوب وابسته به فاکتور های متعددی است که از جمله آن ها می توان به در اختیار داشتن باکیفیت ترین مصالح ساختمانی اشاره کرد و به استفاده از نیرو های مجرب و ماهر اشاره نمود. وی افزود: توسل به دانش های روز از دیگر موارد پیش رو می باشد که سبب سبک سازی های ساختمان می گردد و ضمن کاهش هزینه ها تمایل به خرید را افزایش می دهد.

ایشان در ادامه به اعداد و ارقام روی آورند و این طور گفتند: همزمان با تخریب یک متر مربع در ساختمان در کشور حجم بالایی از آوار ایجاد می شود که می توان آن را معادل ۱٫۵ تن اعلام کرد این درحالی است که بررسی ها حاکی از آن هستند که در یک کشور پیشرفته حجم آمار از ۱۰۰ کیلوگرم تجاوز ندارد.

استفاده از فناوری های روز، راهکاری اساسی

دبیر انجمن صنفی انبوه سازان مسکن یزد نیز در این نشست صحبت هایی را ارائه نمودند و این طور گفتند: بازار مسکن در رکودی تورمی به سر می برد این درحالی است که تعداد زیادی از مردم واقعا به مسکن نیاز دارند بنابراین این امر نشان می دهد آن چه تقاضا را کاهش داده بالا بودن قیمت هاست. به گفته ایشان ارائه تسهیلات مسکن از محل صندوق پس انداز یکم می توان ساخت و ساز های انبوه را رواج داد و گسترده تر کرد.

به گفته سید سعید شاهی کاهش نرخ زمین و استفاده از روش های نوینی مانند سبک سازی های ساختمان می تواند کمک کننده باشد. به گفته شاهی، همکاری های همه جانبه می تواند در رسیدن به نتیجه ای ارزشمند اثرگذار باشد.وی در پایان صحبت هایش این طور گفت: کمیسیون سرمایه گذاری و اقتصادی انجمن صنفی انبوه سازان، در حال حاضر فعال است و متقاضیانی که در خصوص سرمایه گذاری مشتاق به همکاری و مشارکت هستند می توانند از طریق این کمیسیون تمایل خود را اعمال نمایند و همکاری شان را آغاز کنند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد