با برجسته شدن مشکلاتی که بر سر راه تکمیل پروژه مسکن مهر قرار دارد کارشناسان عنوان می کنند مناسب ترین شیوه ای که در این راستا می توان به آن متکی شد و از آن استفاده کرد، مدیریت پروژه از طریق وزارت راه و شهرسازی و سپردن مسائل تأمین مالی به بخش های خصوصی است. این کارشناسان بر این باورند استفاده از اقساط بازگشتی می تواند مشکلات مالی این پروژه را از میان بردارد.

در تاریخ ۱۹ آبان ماه، وزارت راه و شهرسازی رسما با حضور معاون اول رئیس جمهور به محمد اسلامی واگذار گردید و عباس آخوندی با این پست خداحافظی کرد. با توجه به این که عباس آخوندی در کارنامه خود هیچ نقطه روشنی ندارد همه نگاه ها به سوی اسلامی خیره شده و همه منتظرند ببینند با روی کار آمدن اسلامی چه تغییراتی صورت می گیرد و چه نتایجی عاید می شود. رئیس جمهور نیز در تاریخ ۵ مهرماه عملکرد دولت در بخش مسکن را ضعیف خواند و عنوان کرد: باید این ضعف را جبران نمود و دولت موظف است بدهی هایش را به مردم بپردازد و کم کاری هایش را جبران کند.

در این میان یکی از مهم ترین مسائلی که در حوزه مسکن وجود دارد و انتظار می رود اسلامی توجهی ویژه بدان داشته باشد و به نحوی اساسی آن را دنبال نماید، تکمیل واحد هایی است که از پروژه مسکن مهر باقی مانده اند. باتوجه به این که پروژه بزرگ مسکن مهر با هدف رسیدگی به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه اجرایی شده است ضروری است که تکلیف آن هر چه زودتر مشخص شود و روند تکمیل واحد هایی که باقی مانده اند از سر گرفته شود. در دیدار مقام معظم رهبری با اعضای هیأت دولت در تاریخ ۵ ام شهریورماه، ایشان رسیدگی به این مسئله را از الزامات خواندند و توجه ویژه به آن را ضروری قلمداد کردند. رهبر معظم انقلاب تصریح کردند: حتی اگر در این زمینه مخالفت هایی وجود دارد، اگر با اصل آن مشکل داریم و یا با نحوه تخصیص اعتبار های بانکی به آن مخالفیم، با این حال باید بدانیم عده زیادی هستند که برای دریافت خانه هایشان لحظه شماری می کنند و چشم انتظارند بنابراین پیگیری جدی این مسئله کاملا ضروری است.

بالغ بر ۵۰۰ هزار خانوار منتظر واحد هایشان هستند

مهدی غلامی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن تصریح کرد: از وزیر جدید راه و شهرسازی انتظار می رود در این راستا اقدامات اساسی انجام دهد و این امر را در اولویت های کاری اش بگذارد. ایشان این طور گفتند: همان طور که جناب اسلامی تحقق این امر را وعده داده اند انتظار داریم در عمل نیز این اتفاق رخ دهد و شاهد تکمیل واحد های باقی مانده باشیم. غلامی افزود: با توجه به رشد قیمت هایی که در ماه های اخیر اتفاق افتاده است و با در نظر گرفتن این موضوع که چنین واحد هایی متعلق به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه هستند به خوبی ضرورت اجرای هرچه سریع تر این طرح و تکمیل واحد های باقی مانده نمود پیدا می کند.

جبران کم کاری های صورت گرفته در حوزه مسکن با تکمیل واحد های مسکونی مهر

ایشان ضمن تأکید به این که سال هاست بازار مسکن از رکود در بخش تولید و عرضه واحد های مسکونی رنج می برد اظهار داشت: با این وجود کامل کردن واحد های مسکونی مهر حداقل می تواند بخشی از این کم کاری ها را جبران کند و بر عقب افتادگی ها مُهر پایان بزند.

ایشان در ادامه صحبت هایشان از آخرین سرشماره های انجام شده سخن گفتند و عنوان کردند: به رغم این که تعداد خانوار های کشور با استناد به این سرشماری ۲۴٫۱ میلیون اعلام شده، تعداد واحد های مسکونی ۲۲٫۸ میلیون گزارش شده است. غلامی گفت: زوج های جوان از دیگر اقشار درخور توجه هستند و با توجه به این که سالانه به طور میانگین ۷۰۰ هزار زوج جوان دوره جدید زندگی شان را آغاز می کنند، انتظار می رود مسئولان حوزه مسکن گامی مؤثر در این راستا بردارد. غلامی افزود: بررسی ها حاکی از آن است که میزان ساخت و ساز در کشور می بایست سالانه مابین ۱٫۵ میلیون تا دو میلیون واحد مسکونی باشد این درحالی است که در واقعیت چنین نیست و در سال های اخیر سالانه کمتر از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تولید و عرضه شده است.

مسئولیت ها را نباید به استانداری ها واگذار کرد

وی این طور ادامه داد: به اتمام رساندن پروژه مسکن مهر تلاش های مضاعف وزارت راه و شهرسازی را می طلبد و نیاز است این وزارت به طور جدی این مسئولیت را دنبال کند. به گفته غلامی، دستگاه های مختلفی در این پروژه دخیل هستند که از جمله آن ها می توان به وزارت نیرو اشاره کرد و یا از شهرداری نام برد.

ایشان نقش استانداری ها را در حل مشکلات مسکن مهر کمرنگ خواندند و تصریح کردند: مشکلات موجود می بایست به دست وزارت خانه ها حل شود و نمی توان در این امور از استانداری ها انتظار زیادی داشت. غلامی گفت: با توجه به گزارش های ارائه شده از سوی وزارت کشور، در حال حاضر ۱۴ استاندار مشمول طرح منع بکارگیری بازنشستگان هستند و اگر در این راستا جناب اسلامی که به عنوان استاندار مازندران مشغول به فعالیت بودند را هم اضافه کنیم متوجه خواهیم شد که به زودی قریب به نصف استانداران نمی توانند به ایفای نقش بپردازند و کار کنند. وی افزود: علاوه بر این ها، حل مشکلات مسکن مهر که ریشه در مسائل مالی دارد از عهده استانداران خارج است بنابراین کاملا بدیهی است که در این راستا نمی توان به استانداری ها بسنده کرد.

واحد های مسکونی مهر از نظر زیرساختی مشکل دارند

غلامی در ادامه صحبت هایش تصریح کرد: تمام واحد هایی که در حال حاضر نیمه کاره رها شده اند دارای متقاضی هستند و اگر با واحد هایی مواجه می شویم که متقاضی ندارند تنها به این خاطر است که از زیرساخت های مناسب بی بهره اند و یا با مشکلاتی همچون مجهز نبودن به آب، برق و … دست به گریبانند. وی این طور گفت: اگر واحد هایی وجود دارند که کاملا ساختشان به پایان رسیده و آماده بهره وری و زندگی هستند وزارت راه و شهرسازی می تواند از طریق رسانه ها اطلاع رسانی کند.

وی افزود: با توجه به رشد قیمت هایی که در ماه های اخیر شاهدش بوده ایم، فروش واحد های مسکونی مهر در اطراف تهران این روز ها به بازاری داغ و پرمشتری تبدیل شده است.

استفاده از اقساط بازگشتی برای حل مشکلات مالی پروژه مسکن مهر

غلامی ضمن اشاره به این که مشکلات مالی که بر پروژه تکمیل واحد های مسکونی مهر سایه افکنده اند قابل حل هستند اظهار داشت: مدیریت های اشتباه سبب شده اقساط بازگشتی به این پروژه اختصاص داده نشود و مشکلاتی بر سر این راه ظاهر شوند. وی ادامه داد: اگر از اقساط بازگشتی به درستی استفاده می شد آن گاه این پروژه سر زمان مقرر شده به پایان می رسید و همه افراد می توانستند در خانه های خود زندگی کنند. وی این مشکل را قابل حل خواند و اذعان نمود: کماکان فرصت جبران وجود دارد و اگر بانک عامل بتواند قسمتی از این اقساط بازگشتی که در حال حاضر در دسترس قرار دارند و ارزششی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان برای آن ها گزارش شده را برای پیشبرد همین پروژه مورد استفاده قرار دهد.

ورود بخش خصوصی کمک کننده است

به گفته غلامی مشکلاتی نیز در بخش های روبنایی واحد های مسکونی مهر وجود دارد که با واگذاری این بخش ها به شرکت های خصوصی می توان به حل شدن سریع تر مشکل کمک کرد. از آن جا که قیمت واحد های مسکونی طی ماه های اخیر با رشد بی سابقه ای همراه بوده عده زیادی خواهان استفاده از واحد های مسکونی مهر شده اند. غلامی اذعان نمود: دولت می تواند زمین های خود را به بخش های خصوصی واگذار کند و از قابلیت های آن ها در راستای ساخت مدرسه، مسکن و… استفاده نماید، بدیهی است نتیجه چنین مشارکت هایی استفاده حداکثری از فرصت هاست.

با وجود پروژه مسکن مهر، اقتصاد در دوره تحریم رونق می یابد

غلامی این طور ادامه داد: روی آوردن به فعالیت هایی همچون تکمیل واحد های مسکونی مهر و یا مقاوم سازی و بازسازی خانه های روستایی سبب می شود اقتصاد رونق بگیرد و تولید مسکن بهبود را تجربه کند. وی افزود مسکن یکی از بخش هایی است که به نسبت به واردات وابستگی های کمتری دارد از این رو وزارت راه و شهرسازی می تواند در شرایط کنونی فعالیت ها و اقدامات ارزشمندی را انجام دهد.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین