به رغم پیش بینی هایی که به طور پیوسته در حال انجام است و برخلاف این که کارشناسان فاکتور های مختلفی را دخیل در ارزان شدن قیمت مسکن عنوان می کنند، با این حال آن چه سبب شده قیمت مسکن روند صعودی در پیش بگیرد و حتی به واسطه زیاد شدن عرضه نیز افت قیمت را شاهد نباشیم مسائل متفاوت در اقتصاد کلان است. به عبارتی رشد نقدینگی که با کم ارزش شدن پول ملی پیوند ناگسستنی دارد و تورم را رقم می زند سبب شده اصول و قواعد اصلی کمی جابه جا گردند و رشد قیمت مسکن پیوسته تداوم داشته باشد.

رشد قیمت مصالح ساختمانی یکی از عوامل گران شدن مسکن است. از جمله مصالحی که در تمام ساختمان ها اعم از سبک و سنگین مورد استفاده قرار می گیرد و می توان آن را پای ثابت فعالیت های عمرانی و ساختمانی عنوان کرد، تیرآهن است که طی ماه های اخیر رشد قیمت را کاملا ملموس تجربه کرده است. آبان ماه سال جاری، مسکن در تهران رشد ۸۲٫۵ درصدی قیمت را تجربه کرد که این امر به خوبی ثابت می کند رشد قیمت مصالح تا چه میزان بر قیمت نهایی مسکن اثرگذار بوده است. رشد قیمت مصالح ساختمانی از یک سو و بالا بودن تقاضا های سرمایه ای برای مسکن از سوی دیگر سبب شده قیمتی که در نهایت از آن یاد می شود نامتعارف و به عبارتی بی سابقه باشد.

برخلاف این که بیشتر کارشناسان افزایش عرضه را مهم ترین اصل در کاهش قیمت مسکن می دانند با این حال اتفاقاتی همچون رشد نقدینگی که به تبع آن کم ارزش شدن پول ملی و مواردی همچون تورم را به دنبال دارد، سبب شده اند این قاعده کمی به هم بریزد و چنین اصلی مصداق پیدا نکند. بنابراین حتی در شرایطی که عرضه هم زیاد می شود باز قیمت مسکن صعودی بالا می رود و این امر نشان می دهد پای فاکتور های مهم تری در میان است که درخصوصشان صحبت کردیم به طوری که حتی اگر برای مسکن تقاضایی نیز وجود نداشته باشد باز هم آن چه در نهایت شاهدش خواهیم بود رشد قیمت مسکن است. نتیجه این امر رکود تورمی است، زمانی که رکود تورمی بر یک بازار سایه می اندازد قیمت ها تصاعدی بالا می روند حتی زمانی که تقاضای مؤثری برای آن کالا وجود ندارد.

آمار های منتشر شده از سوی مرکز آمار نشان می دهد، هر یک کیلوگرم تیرآهن نمره ۱۴ در ۶ ماه نخست سال جاری با قیمت ۴۱۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفته حال آن که قیمت فروش این کالا در همین بازه زمانی از سال ۹۶، ۲۴۰۰ تومان بوده است، این ارقام بر رشد ۷۰٫۳ درصدی قیمت ها دلالت دارند. قیمت گزارش شده برای فروش هر کیلوگرم تیرآهن نمره ۱۶ در ۶ ماه اول سال ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۲۳۰۰ تومان و ۳۵۰۰ تومان می باشد که باز هم از رشد ۴۷٫۵ درصدی حکایت دارد.

چرا مسکن گران است؟

چرا مسکن گران است؟

تیرآهن نمره ۱۸ نیز از قافله عقب مانده و رشد قیمت ها را تجربه کرده است به گونه ای که نرخ فروش هر کیلوگرم از این نوع تیرآهن در ۶ ماه اول سال ۹۶ و ۹۷ به ترتیب ۲۸۰۰ و ۳۷۰۰ تومان گزارش شده و رشد ۳۱٫۶ درصدی قیمت را نشان می دهد.

بر اساس گزارشاتی که بانک مرکزی در نخستین روز های آبان ماه سال جاری در خصوص وضعیت بازار مسکن در مهرماه ارائه داده، میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان برآورد شده است که این رقم در مقایسه با  شهریور ماه سال ۹۷ و مهرماه سال ۹۶، رشد قیمتی معادل ۶٫۴ درصد و ۸۳٫۵ درصد را نشان می دهد. این رشد قیمت تنها بر خرید مسکن دلالت ندارد و حتی در بازار اجاره نیز رشد قیمت کاملا ملموس است. افزایش قیمت اجاره بها در تهران و دیگر مناطق شهری، نسبت به مهرماه سال گذشته افزایش ۱۵ درصدی و ۱۲٫۶ درصدی را تجربه کرده است.

  • منبع خبر : تی نیوز