آخرین آمار های منتشر شده از کاهش ۲۹ درصدی ارزش معاملاتی اوراق وام مسکن در آبان ماه سال جاری به نسبت همین بازه زمانی در سال گذشته خبر می دهند.

تعداد معاملات اوراق بهادار طی یک بازه ۲۰ روزه در بازار فرابورس کشور با استناد به ارقام گزارش شده در آبان ماه سال جاری ۱۶ میلیارد و ۱۶۷ میلیون ورقه بوده است که ارزش ثبت شده برای آن ها ۸۵۳۹۰ میلیارد ریال می باشد. بررسی ها نشان می دهد این تعداد اوراق بهادار که در ۲ میلیون و ۵۹۳ هزار نوبت به ثبت رسیده اند از نظر حجم، ارزش و تعداد نوبت به ترتیب با رشد ۱۶۷ درصدی، ۵۳ درصدی و ۲۰۳ درصدی همراه بوده اند.

ارقام ثبت شده در خصوص جزئیات معاملات اوراق بهادار در ماه گذشته حاکی از آن است که متوسط حجم خرید و فروش اوراق بهادار و ارزش برآورد شده برای آن ها به ترتیب ۸۰۸ میلیارد ورقه و ۴ هزار و ۲۶۹ میلیارد ریال بوده است. تغییر مالکیت ثبت شده برای بازار اول فرابورس در آبان ماه سال جاری ۲هزار ۱۲۱ میلیون ورقه بهادار بوده درحالی که در بازار دوم فرابورس این رقم به ۵ هزار و ۵۲۴ میلیون ورقه رسیده است. باید خاطرنشان کرد ارزش ثبت شده برای دو مورد مذکور به ترتیب ۸۰۳۴ میلیارد ریال و ۲۵۰۶۹ میلیارد ریال می باشد. حجم و ارزش اوراق بهادار معامله شده در بازار اول به ترتیب با رشدی ۲۰۵ درصدی و ۴۵۷ درصدی همراه بوده حال آن که بررسی مقدار این دو فاکتور در بازار دوم از رشد ۲۳۶ درصدی و ۳۵۹ درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته حکایت دارند.

تعداد اوراق بدهی معامله شده در بازار ابزار های مالی ۴۴۳ میلیون ورقه بوده و ارزش ثبت شده برای آن ها ۳۵۸۷۶ میلیارد ریال می باشد. مقایسه این ارقام با اعداد ثبت شده در آبان ماه سال گذشته نشان می دهد حجم معاملات در بازار ابزار های مالی، رشد ۸۲ درصدی را تجربه کرده حال آن که ارزش معاملات با کاهش ۱۸ درصدی همراه بوده است.

حجم معامله اوراق گواهی تسهیلات مسکن در دومین ماه از پاییز امسال ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد برآورد شده که ارزشی ۷۷۷ میلیارد ریالی برای آن ها به ثبت رسیده است. این رقم بر کاهش ۱۰ درصدی حجم معاملات دلالت دارد و افت ۲۹ درصدی ارزش معاملات را به خوبی نشان می دهد. ارزش گزارش شده به ازای معامله ۴۰۹ میلیون واحد صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، ۷ میلیارد و ۷۱۵ میلیون ریال بوده است که از مقایسه این ارقام با اعداد ثبت شده در آبان ماه سال گذشته جهش ۲۰۸ درصدی در ارزش معاملات و رشد ۱۰۳ درصدی در حجم معاملات کاملا مشهود است.

در مجموع بررسی شاخص فرابورس در آبان ماه سال جاری حاکی از آن است که حجم معاملات با افت ۹ درصدی همراه بوده است به طوری که ارتفاع شاخص از ۲۱۰۲ در ابتدای ماه به ۱۹۰۸ در انتهای ماه رسیده است.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز