برخی کارشناسان حوزه مسکن از به ثبات رسیدن قیمت در بازار مسکن خبر می دهند و بر این باورند به زودی شاهد ارزان شدن قیمت مسکن خواهیم بود.

آمار ها حاکی از آن هستند که با فرارسیدن روز های سرد سال، بازار مسکن به یک ثبات نسبی رسیده و ترس از رشد نجومی قیمت ها کمرنگ شده است.

به رغم این که در سه ماه تابستان، بازار مسکن نوسانات شدید را تجربه کرد و با افت و خیز های زیادی همراه بود، ارقام ارائه شده در پاییز امسال، روند بهتری را نشان می دهند و از به ثبات رسیدن قیمت ها حکایت دارند. برخی از صاحب نظران در زمینه مسکن عنوان می کنند نفوذ رکود به بازار ساخت و ساز مسکن سبب شده دلالان از حضور در این بازار دلسرد شوند که همین امر به ایجاد قیمت های مناسب تر کمک کرده است.

در مقابل، تغییرات ایجاد شده در بازار ارز نیز بر شرایط موجود بی اثر نبوده است به طوری که می توان ادعا کرد توأمان با افت نرخ دلار، انتظارات تورمی کاهش یافته و از هجوم متقاضیان سرمایه ای به معامله ملک کاسته شده است.

به واسطه کاهش نرخ دلار، مسکن هم افت قیمت را تجربه خواهد کرد

ارقام و اعداد نشان می دهند میزان تقاضای سرمایه ای در بازار مسکن در مقایسه با آنچه برای تابستان و حتی مهر به ثبت رسیده کاهش یافته است.

اعمال تغییراتی همچون افزایش میزان تسهیلات مسکن و توجه به بازسازی بافت های ناکارآمد و فرسوده می تواند تسکینی بر آشفته بازار مسکن باشد و به بهتر شدن قیمت ها کمک نماید. به عقیده برخی ها همزمان با پرداخت تسهیلات بیشتر برای تهیه مسکن در بافت های فرسوده می توان رونق را در بازار مسکن شاهد بود.

مهم ترین راهکار رونق بازار مسکن، ارائه وام های ارزان قیمت است

شهریاری، عضو کمیسیون عمران مجلس ضمن اشاره به این که بخش تقاضا مهم ترین نقش را در تحرک و پویایی بازار مسکن ایفا می کند اذعان نمود: چنانچه بتوانیم تقاضا برای مسکن را افزایش دهیم، این بازار را با تحرک قابل قبولی همراه ساخته ایم. وی اذعان نمود: برای نیل به این هدف، مؤثرترین کار پرداخت تسهیلات مناسب و اعطای وام های ارزان است.

به گفته شهریاری صرف افزایش سقف تسهیلات، به خواسته مان نخواهیم رسید و افزایش تقاضا اتفاق نخواهد افتاد بلکه در مقابل انتظار می رود دوره بیشتری برای بازپرداخت وام ها در نظر گرفته شود و سود کمتری در این خصوص لحاظ گردد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی کشور صحبت هایش را این طور ادامه داد: چنانچه دولت بتواند راهکاری در این مورد بیندیشد و نرخ سود تسهیلات دریافتی را کاهش دهد آنگاه می توان امیدوار بود تقاضا افزایش یابد و مردم راغب به دریافت وام مسکن و خرید واحد های مسکونی گردند.

کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن در اسفند ماه سال جاری

حسام عقبایی، نایب رئیس صنف مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که خرید و فروش مسکن در سال جاری با افت چشمگیری همراه بوده است اذعان نمود: از جمله دلایل این امر می توان به رشد نامتعارف قیمت ها، نوسان قیمت ارز، کاهش قدرت متقاضیان و عدم تعادل عرضه و تقاضا اشاره کرد. وی این طور ادامه داد: افت ساخت و ساز در بخش مسکن و عدم ارائه تسهیلات درخور موجب شده کاهش حجم معاملات کماکان ادامه داشته باشد. ایشان افزودند: عده زیادی از تأثیر قیمت دلار بر قیمت مسکن سؤال می پرسند اما باید به این نکته توجه داشته باشند که بازار مسکن با بازار سکه و ارز متفاوت است، به عبارتی بازار مسکن یک بازار مقاوم در برابر تغییر قلمداد می شود که دیرتر از دیگر بازار ها به اتفاقات صورت گرفته واکنش نشان می دهد.

نایب رئیس مشاوران املاک تهران مدت زمان مورد نیاز برای ورود بازار مسکن به رکود و یا رونق را معادل ۴ یا ۵ سال اعلام کرد و افزود: چنانچه شاهد به ثبات رسیدن قیمت ارز تا دی ماه سال جاری باشیم آن گاه می توان انتظار داشت قیمت مسکن در اسفند ماه کاهشی ۲۵ درصدی را تجربه کند.

به گفته عقبایی چنانچه اتفاقی صورت نگیرد و قیمت ارز ثبات را تجربه نکند بازار مسکن تفاوت ملموسی را متوجه نخواهد شد.

عقبایی تصریح کرد: نوسانات شدید بازار ارز در نیمسال دوم می تواند منجر به رکودی عمیق تر در بازار مسکن گردد چرا که به واسطه این امر احتمال می رود حجم معاملات مسکن نیز کاهش ملموسی را تجربه کند.

بهتر است متقاضیان خرید مسکن اقدام کنند

مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک پایتخت، ضمن اشاره به این که متقاضیان سرمایه ای بهتر است محتاطانه خرید مسکن را انجام دهند تأکید کرد: با این حال به متقاضیان مصرفی پیشنهاد می کنم در این راستا اقدام کنند و خرید مسکن را عقب نیندازند.

ایشان این طور صحبت هایشان را ادامه دادند: در نیمه دوم سال عموما شمار اندکی از سازندگان مسکن به دنبال جواز ساخت هستند چرا که بیشتر آن ها خانه های کلنگی را برای ساخت و ساز انتخاب می کنند. وی افت تعداد پروانه های صادر شده را کاملا طبیعی خواند و این امر را همه ساله در نیمه دوم سال متداول معرفی نمود.

قلی خسروی اذعان کرد: نگرانی از بابت قیمت مسکن وجود ندارد چرا که ۸۵ درصد از مصالحی که در ساخت واحد های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرند وارداتی نیستند بلکه آن ها را در داخل کشور تولید می کنند.

قلی خسروی از بهیود شرایط در آینده ای نزدیک خبر داد و اظهار داشت: با جلسه هایی که با حضور وزیر راه  شهرسازی و مشارکت کمیسیون عمران مجلس تدارک دیده ایم امید است شرایط به زودی تغییرات ملموسی را تجربه کند.

تکمیل واحد های مسکونی باقی مانده شرایط را بهبود می بخشد

بازار مسکن با توجه به ثبات رسیدن بازار ارز و سکه در حال حاضر شرایط بهتری را داراست که این امر از توجه مسئولین به بازار مسکن دلالت دارد. در مقابل همزمان با روی کار آمدن اسلامی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی و وعده ایشان مبنی بر به پایان رساندن خانه های نیمه رها شده مسکن مهر، انتظار می رود شرایط بهتری اتفاق بیفتد و نگرانی افراد مبنی بر اجاره واحد های مسکونی کمرنگ گردد.

اسلامی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی یکی از مهم ترین اهداف این وزارت را تکمیل پروژه مسکن مهر اعلام کرده است و رونق ساخت و ساز مسکن برای رفع نیاز جامعه را به عنوان یکی از اولویت های مهم این وزارت معرفی نموده است.

با افت قیمت دلار، قیمت مصالح ساختمانی نیز تغییراتی را شاهد بوده است از این رو امکان افت قیمت مسکن و تغییرات مثبت در این زمینه همواره وجود دارد.

وضعیت ساخت و ساز های مسکن به چه صورت خواهد بود؟

بررسی ها نشان می دهد سازندگان واحد های مسکونی و فروشندگان نسبت به آینده و روز های پیش رو اظهار امیدواری می کنند، این امر در مورد واسطه های ملکی هم صادق است به طوری که کثیری از واسطه های گلمه مند از افت تعداد خریداران و فروشندگان مسکن در ماه های اخیر، بر این باورند تا چند ماه آینده حباب قیمت ها به کلی خواهد شکست و رونق به بازار مسکن باز خواهد گشت.

بر هیچکس پوشیده نیست که یکی از مهم ترین عوامل دخیل در اقتصاد کشور، مسکن است. بازار مسکن با ده ها شغل به طور مستقیم در ارتباط است که این امر نشان می دهد رکود یا رونق بازار مسکن به چه میزان می تواند بر اقتصاد کشور اثرگذار باشد عاملی که سبب می شود از مسئولان انتظار واکنش های جدی تر و سریع تری داشته باشیم.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز