درحالی که اعداد و ارقام کاهش میزان معاملات مسکن را به خوبی نشان می دهند آخرین آمار های منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی رشد ۶۳ درصدی و ۲۴ درصدی قیمت مسکن در مقایسه با تابستان سال گذشته و بهار سال جاری را تأیید می کنند.

براساس آخرین اخبار گزارش شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، رشد قیمت مسکن در تابستان سال جاری در مقایسه با بهار سال ۹۷ و تابستان سال ۹۶ کاملا مشهود و چشمگیر بوده است.

آمار های ثبت شده در تابستان سال جاری حاکی از آن هستند که میانگین قیمت فروش هر متر مربع واحد آپارتمانی در تهران، ۷ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان بوده است که از رشدی ۲۴٫۸ درصدی و ۶۳٫۲ درصدی در مقایسه با بهار سال جاری و تابستان سال گذشته خبر می دهد.

میزان رشد قیمت مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران

جزئیات ارقام ارائه شده در خصوص قیمت فروش هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی آپارتمانی در تهران حاکی از آن است که منطقه ۱ تهران بیشترین قیمت فروش را تجربه کرده حال آن که کمترین قیمت فروش مربوط به منطقه ۱۸ بوده است، لازم به توضیح است که قیمت های اعلام شده به ازای فروش هر متر مربع زیربنای واحد مسکونی در دو منطقه مذکور به ترتیب ۱۶۲٫۴ میلیون ریال و ۳۲ میلیون ریال برآورد شده است.

منطقه ۵ بیشترین جهش قیمت را به ازای هر متر مربع تجربه کرده به طوری که میزان رشد قیمت در این منطقه ۸۲٫۸ درصد گزارش شده است.  در مقابل منطقه ۱۲ تهران قرار دارد که با ۲۶ درصد رشد قیمت در انتهای این لیست قرار گرفته است. در این میان نام مناطقی به چشم می خورند که قیمت گزارش شده به ازای معامله هر متر مربع از واحد های مسکونی آن ها از میانگین قیمت فروش برآورد شده در تهران بیشتر بوده است که به ترتیب منطقه ۱، ۳، ۲، ۶، ۵ و ۴ می باشند.

بررسی قیمت فروش واحد های مسکونی به تفکیک سن بنا

آمار ها نشان می دهند بیشترین قیمت فروش در تهران مربوط به واحد هایی با عمر بنای کمتر از ۵ سال و واحد هایی سنی در بازه ۶ تا ۱۰ سال بوده است که رقم ثبت شده به عنوان قیمت فروش آن ها به ترتیب ۸۸٫۷ میلیون ریال و ۷۳ میلیون ریال می باشد. در مقابل کمترین قیمت فروش به نام آپارتمان هایی با عمر بنا در بازه ۱۶ تا ۲۰ سال و ۱۱ تا ۱۵ سال ثبت شده که قیمت فروش آن ها ۶۵٫۷ و ۶۸٫۹ میلیون ریال گزارش شده است.

میزان معاملات مسکن در تهران

همزمان با رشد قیمت واحد های مسکونی آپارتمانی در تهران، حجم معادلات با افتی چشمگیر همراه بوده است به گونه ای که میزان معامله مسکن در تابستان سال جاری ۳۷٫۴۵۲۳ واحد اعلام شده است که از کاهش ۶٫۳ درصدی و ۲۳٫۲ درصدی در مقایسه با بهار سال ۹۷ و تابستان سال گذشته حکایت دارد.

میزان معاملات مسکن در مناطق ۲۲ گانه تهران

در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، بیشترین حجم معاملات مسکن متعلق به منطقه ۵ بوده چرا که این منطقه در تابستان سال جاری ۴۶۷۱ فقره خرید و فروش واحد مسکونی را تجربه نموده است. از کل معاملات صورت گرفته در تابستان سال جاری سهم این منطقه ۱۴٫۷ درصد گزارش شده است. دو جایگاه بعدی از نظر حجم خرید و فروش واحد های مسکونی به منطقه ۴ و منطقه ۲ تهران اختصاص داده شده است که به ترتیب ۹٫۷ و ۸٫۶ درصد می باشند. کمترین حجم معامله مسکن در منطقه ۱۹ تهران اتفاق افتاده به طوری که در سه ماه تابستان ۲۰۷ فقره مسکن در این منطقه از تهران به فروش رسیده است. از کل معاملات صورت گرفته در تهران سهم این منطقه تنها ۰٫۶ درصد بوده است.

  • منبع خبر : مشرق نیوز