با گران شدن قیمت مسکن، امکان خرید ملک از طریق دریافت تسهیلات بسیار ضعیف شده است به طوری که آخرین اخبار حاکی از آن هستند که بانک مرکزی طرح افزایش وام مسکن را در دست بررسی قرار داده و این احتمال وجود دارد در آینده ای نزدیک شاهد افزایش تسهیلات مسکن باشیم.

از میان تمام تسهیلاتی که در اختیار مردم قرار می گیرد یکی از مهم ترین و مؤثرترین آن ها را به عنوان وام مسکن معرفی می کنند که با توجه به زیاد بودن اقساطش، این آرامش خاطر برای دریافت کنندگان فراهم می شود که می توانند در طولانی مدت اقساط را بپردازند و به ازای آن به رؤیای صاحب خانه شدن جامه عمل بپوشانند. با وجود این که مردم عموما از وام مسکن استقبال می کنند و آن را روشی مناسب و کمک کننده می خوانند این روز ها شرایط کمی تغییر کرده چرا که با رشد روزافزون قیمت مسکن دیگر با دریافت چنین تسهیلاتی نمی توان حتی به خانه دار شدن فکر هم کرد.

بر اساس آمار های منتشر شده، به ازای دریافت سقف تسهیلات مسکن (۱۶۰ میلیون تومان)، تنها می توان ۲۲ درصد از ارزش یک ملک ۶۰ متری در تهران را تأمین کرد. به عبارت دقیق تر متقاضی یک واحد مسکونی ۶۰ متری در تهران، بایستی مبلغی حدود ۵۱۶ میلیون تومان کنار بگذارد این درحالی است که آن چه بانک در قالب تسهیلات ارائه می دهد در بهترین حالت ممکن ۱۶۰ میلیون تومان است.

آمار های ثبت شده در تیرماه سال جاری، نشان می دهد تسهیلات مسکن در تیرماه، ۲۶ درصد از ارزش ملک را پوشش می داده است اما روند رشد قیمت مسکن و عبور آن از مرز ۸ میلیون تومان به ازای هر متر، طی ماه های اخیر سبب شده این رقم به ۲۲ درصد تقلیل یابد.

همزمان با رشد قیمت ها آن چه در بازار مسکن شاهدش هستیم کاهش حجم معاملات و به تبع آن رکود در این بازار است که همین عامل سبب شده افزایش میزان تسهیلات مسکن را به عنوان یک راهکار اساسی قلمداد کنند و رسیدگی بدان را امری ضروری بدانند. به رغم این که برخی بر این باورند چنین تسهیلاتی باید در اختیار متقاضیان قرار بگیرد تا قدرت خرید آن ها را افزایش دهد برخی دیگر ادعا می کنند وام مسکن بهتر است به تولید کنندگان واحد های مسکونی اختصاص داده شود چرا که با این کار عرضه مسکن رونق می گیرد و قیمت مسکن کاهش می یابد.

آنچه کاملا مشهود است نیاز مردم به وام مسکن است، هنوز هم کثیری از افراد صاحب خانه شدن خود را در گرو دریافت وام مسکن می دانند. آمار ها نشان می دهد تقاضا برای وام مسکن طی ۷ ماه نخست سال ۹۷ در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته با رشدی ۳۵ درصدی همراه بوده است. بررسی دقیق تر این رقم، حاکی از آن است که بخش اعظمی از درخواست ها در راستای خرید و بازسازی واحد های مسکونی بوده است.

میزان وام اعطایی بانک مسکن به متقاضیان در ۷ ماه ابتدایی سال جاری، بیش از ۱۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برآورد شده است.

گزارش ها نشان می دهد مجموع تسهیلات اعطایی و منعقد شده بانک در همین بازه زمانی از سال، معادل ۱۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده که به نسبت ارقام ارائه شده در سال گذشته رشدی ۳۵٫۷ درصدی را شاهد بوده است.

وام های پرداخت شده به متقاضیان در ۷ ماه نخست سال جاری ارزشی معادل ۷ هزار و ۹۹۶ میلیارد و ۵۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان داشته اند.

رشد قیمت مسکن، کاهش قدرت خریداران و به تبع آن ریزش معامله مسکن سبب شده آن چه در بازار مسکن شاهدش هستیم رکود باشد از این رو انتظار می رود بانک مرکزی تدابیری بیندیشد و مبلغ بیشتری را به عنوان تسهیلات مسکن برای متقاضیان در نظر بگیرد.

از آن جا که رشد میزان تسهیلات به نوبه خود با نتایج متفاوتی همراه است از این رو رئیس بانک مرکزی اذعان می کند افزایش سقف تسهیلات می بایست پس از بررسی کل جوانب و شرایط اتفاق بیفتد تا به تورم دامن نزند و شرایط را بدتر نکند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، ضمن اشاره به این که با توجه به شرایط فعلی و با در نظر گرفتن نرخ قیمت مسکن، ارزش تسهیلات مسکن نیازمند اصلاحات و تجدیدنظر است عنوان کرد: باید در این خصوص بررسی های دقیقی صورت گیرد تا در نهایت مشکلی پیش نیاید و شرایط بدتر نشود.

وی با تأکید بر این که افزایش نرخ تسهیلات نیازمند بررسی های دقیق و صحیحی است اذعان نمود: افزایش میزان تسهیلات تنها در صورتی مؤثر خواهد بود که ضمن رونق بخشیدن به بازار مسکن به تورم در این بازار دامن نزند.

بنابراین بر اساس آنچه رئیس بانک مرکزی بدان اشاره کرده می توان امیدوار بود، بانک مرکزی در کنار رسیدگی به اصلاحات ساختار بانکی و کنترل ارز، گوشه چشمی هم به میزان تسهیلات دارد و افزایش وام مسکن را در دستور کارش قرار داده است.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز