مدتی است رشد قیمت مسکن تیتر اول روزنامه ها و رسانه هاست، به رغم این که رشد فزاینده قیمت مسکن شاید در روز های نخست باورنکردنی به نظر می رسید و همه افراد کاهش قیمت را در آینده ای نزدیک پیش بینی می کردند، رفته رفته خوی جدی به خود گرفت و نه تنها کاهش نیافت بلکه بیش از پیش رشد پیدا کرد به طوری که گروهی خیال صاحب خانه شدن را از سر بیرون کردند و قید خرید خانه را به کلی زدند.

رشد قیمت مسکن در برخی مناطق تهران به صد در صد هم رسیده به طوری که این رقم بر اجاره بها نیز اثر گذاشته و عرصه را بر خانواده های ایرانی تنگ تر نموده است.

عباس آخوندی وزارت راه و شهرسازی را به محمد اسلامی سپرد و با این پست خداحافظی کرد بی آن که عملکرد خود را توضیح دهد و کم کاری هایش را طی این مدت توجیه نماید، این امر برخی از نمایندگان را برآن داشت تا خواستار بررسی پرونده وزیر اسبق راه و شهرسازی و ارزیابی عملکرد وی توسط قوه قضائیه شوند.

تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر افزایش وام مسکن خبر تازه ای است که به گوش می رسد و نگاه ها را معطوف خود ساخته است. سید ابوالفضل موسوی بیوکی به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تصمیم بانک مرکزی در راستای افزایش تسهیلات مسکن خبر داد و از بررسی های دقیق بانک مرکزی سخن گفت.

سید ابوالفضل موسوی بیوکی ضمن اشاره به این که رشد قیمت مسکن در برخی قسمت های تهران به ۸۰ درصد هم رسیده اذعان نمود: این امر شرایط خرید خانه را برای بسیاری از خانواده ها و زوج های جوان دشوار ساخته از این رو انتظار می رود افزایش وام مسکن در اسرع وقت عملی گردد.

ایشان ضمن اشاره به این که وام مسکن یکی از مهم ترین راه های موجود در راستای تأمین مسکن است اظهار داشت: میزان وام مسکن می بایست به گونه ای باشد که افراد با تکیه به آن بتوانند بخش قابل توجهی از ارزش ملک را پوشش دهد و اگر چنین نباشد حجم معامله مسکن تغییر ملموسی را تجربه نخواهد کرد.

موسوی بیوکی با تأکید بر این که قبل از افزایش تسهیلات مسکن می بایست تمام جوانب آن را سنجید و همه فاکتور های دخیل را مورد بررسی قرار داد افزود: تجربه ثابت کرده است رشد تسهیلات مسکن می تواند همگام با افزایش تورم در بازار مسکن صورت بگیرد از این رو انتظار می رود به صورت کارشناسی به این مسئله نگاه شود تا بتوانیم جلوی ضرر های احتمالی در آینده را بگیریم.

به گفته این نماینده مجلس شورای اسلامی، مشارکت های همه جانبه بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی در راستای بررسی های دقیق و تصمیم گیری در خصوص میزان وام و نحوه بازپرداخت آن امری ضروری است.

موسوی بیوکی متولی این امر و ارائه دهنده وام مسکن به متقاضیان را بانک مسکن اعلام کرد و عنوان نمود: نخست بانک مرکزی تمام جوانب را در نظر می گیرد و سپس در صورت موافقت، کمیسیون عمران مجلس جزئیات را بررسی خواهد کرد.

علیم یارمحمدی از دیگر افرادی بود که در خصوص وضعیت مسکن توضیحاتی ارائه نمود و پیوند زدن قیمت مسکن و نرخ ارز را سیاستی نادرست و اشتباه معرفی کرد. وی افزود: با توجه به این که نرخ ارز در گذر زمان تغییرات زیادی را تجربه می کند از این رو اگر قیمت مسکن را تنها وابسته به ارز بدانیم آنگاه شاهد افزایش چشمگیر قیمت مسکن خواهیم بود.

  • منبع خبر : افکار نیوز