به رغم این که بیشترین حجم معاملات مسکن مربوط به منطقه ۵ تهران است، بیشترین جهش قیمت مسکن نیز به این منطقه بر می گردد ضمن این که منطقه ۵ مهم ترین نقش را در تحولات تورم بازار مسکن بازی می کند.

ارقام گزارش شده رشد مداوم قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران را تأیید می کنند. برخلاف این که رشد قیمت در منطقه ۵ تهران حداکثر مقدار موجود نیست با این حال قیمت اعلام شده برای این منطقه از میانگین رشد قیمت مسکن در تهران بیشتر بوده است.

جهش قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران در مهرماه سال جاری در مقایسه با مهرماه سال گذشته ۱۰۵ درصد اعلام شده که این رقم از میانگین رشد قیمت مسکن ( ۸۳ درصد) فاصله به نسبت زیادی دارد. رشد قیمت مسکن در منطقه ۵ تهران در ۷ ماه نخست سال جاری به ترتیب ۴۷، ۵۳، ۶۳، ۷۲، ۸۲، ۹۲ و ۱۰۵ درصد اعلام شده است. به رغم این که ارقام ارائه شده همه بر رشد قیمت ها تأکید دارند با این حال حجم معاملات در این منطقه کماکان زیاد است که این امر نشان می دهد افزایش قیمت ها بر میزان معاملات مسکن در این منطقه از تهران بی اثر بوده است. حجم معاملات مسکن در منطقه ۵ در شهریورماه و مهرماه سال جاری به ترتیب ۱۳ درصد و ۱۵ درصد گزارش شده که به عقیده اکثر کارشناسان ناشی از تقاضای بالای سفته بازان برای سرمایه گذاری در این منطقه از شهر می باشد.

محبوب ترین محله های منطقه ۵ تهران، ستارخان و مرزداران، آپادانا، اکباتان و پونک می باشند ضمن این که سعادت آباد و گیشا در منطقه ۲ و فرمانیه و نیاوران در منطقه ۱، از دیگر مناطق محبوب تهران به حساب می آیند.

بیشترین نرخ تورم مسکن، بر دوش منطقه 5 تهران

بیشترین نرخ تورم مسکن، بر دوش منطقه ۵ تهران

رشد سرسام آور قیمت ها در تهران به گونه ای بوده که خرید مسکن را برای کثیری از افراد غیرممکن و کاملا رؤیایی ساخته است. همزمان با افت ۳۲ درصدی حجم معاملات، قیمت مسکن در تهران رشد ۸۳ درصدی را تجربه نموده است که رقمی بی سابقه و نامتعارف قلمداد می شود. به عقیده بسیاری از افراد در شرایطی که رشد قیمت این چنین بالاست وام ۱۶۰ میلیونی نمی تواند پاسخگوی نیاز ها باشد و بهتر است در این خصوص تدابیری اندیشیده شود. در همین راستا اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که بانک مرکزی در تلاش برای رشد میزان وام مسکن است.

کارشناسان حوزه مسکن عنوان می کنند با توجه به روند رشد تورم مسکن، این بازار در نیمه دوم سال رکود را تجربه خواهد کرد. در مقابل کارشناسانی قرار دارند که معتقدند همزمان با کاهش قیمت دلار، مسکن نیز افت ۳۰ درصدی قیمت را شاهد خواهد بود. با این حال تجربه ثابت کرده آن چه هرگز کاهش را تجربه نمی کند قیمت اسمی مسکن است و عموما پس از هر دوره افزایش قیمت، در نهایت تلاش هایی در راستای افزایش قدرت متقاضیان صورت می گیرد.

علیم یارمحمدی به عنوان عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، افت قیمت مسکن را امری دور از تصور و حتی غیرممکن خواند و اذعان نمود: اقتصاد ایران با رشد قیمت ها گره خورده بنابراین در این راستا مسکن هم تافته جدا بافته نیست و دور از انتظار نیست افت قیمت را تجربه کند. به عقیده یارمحمدی بهترین راهکاری که در شرایط موجود می توان به آن متوسل شد، ثابت نگه داشتن قیمت مسکن و استفاده از روش هایی مانند افزایش قدرت خریداران است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران عنوان کرد: اضهارنظر درباره رشد و یا کاهش قیمت مسکن به صلاح نیست و بهتر است صحبت هایی در این خصوص صورت نگیرد. وی ضمن اشاره به این که افت قیمت مسکن بی تردید خبر خوبی است و همه آن را به فال نیک خواهیم گرفت اظهار داشت: باید یک نکته را مدنظر قرار داد و آن این که قیمت نهایی مسکن وابسته به عرضه و تقاضا و همچنین بازار های موازی چون سکه و ارز است. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: حامل های انرژی و سیاست های وزارت راه و شهرسازی نیز بر تولید مسکن و قیمت های نهایی اثرگذار می باشند از این رو اظهارنظر کلی در این خصوص کار اشتباهی است و به صلاح نخواهد بود.

قلی خسروی تصریح کرد: چنانچه وزارت راه و شهرسازی تدابیری مؤثری در نظر بگیرد آن گاه می توان انتظار داشت بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه کند.

آمار های ارائه شده از سوی بانک مرکزی در خصوص تحولات بازار مسکن تهران در اولین ماه پاییز سال جاری حاکی از آن است که متوسط قیمت معامله هر متر مربع از واحد های مسکونی تهران ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با شهریور ماه سال ۹۷ و مهرماه سال ۹۶ رشد ۶٫۴ و ۸۳٫۵ درصدی را نشان می دهد. آمار ها کاهش حجم معاملات مسکن تهران در مهر سال جاری را خبر می دهند به طوری که میزان واحد های آپارتمانی خرید و فروش شده که ۹٫۴ هزار واحد گزارش شده است نسبت به شهریور سال جاری و مهرماه سال گذشته کاهشی ۹٫۵ درصدی و ۳۲٫۳ درصدی را تجربه نموده است. این ارقام نشان می دهند احتمال ایجاد رکود تورمی در بازار مسکن زیاد است ضمن این که رشد ۲۵۰ درصدی دلار و جهش سکه که ۲۳۷ درصد برآورد شده، بر بازار مسکن اثرگذار خواهد بود. برخی از کارشناسان عنوان می کنند احتمال رشد بیش از این قیمت در بازار مسکن وجود دارد و به تبع رشد قیمت مسکن، رکود در این بازار عمیق تر و بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. از این رو باتوجه به انتظارات تورمی حاکم، رشد قیمتی مسکن دور از انتظار نمی باشد.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز