امروزه نياز مسكن از مهم‌ترين نيازهاي هر فرد و خانواري است و در صورتيكه فردي يا خانواده‌اي مسكن خود را خريداري نكرده باشد با مشكلات عديده‌اي مواجه خواهد شد كه البته برخي از آن‌ها اجنتاب ناپذير بوده ولي برخي ديگر را مي‌توان در زمان‌هاي ديگري حل كرد.

به همين دليل با پيشرفت تكنولوژي و صنعت ارتباطات كه به موازات گسترش اينترنت صورت گرفت لازم است كه سايت املاك جامع و مناسبي جهت بر‌آوردن نيازهاي خريداران ايجاد شود تا خريداران از سردرگمي در بين سايت‌هاي املاك كه هيچ‌گونه اطلاعات جامعي در اختيار مشتريان قرار نمي‌دهند رهايي يابند.

اين چنين سامانه‌اي يك شبه زاده نمي‌شود بلكه به مرور زمان و با زحمات بسيار زيادي ايجاد خواهد شد و لازم است كه حتي بعد از ايجاد شدن با جديدترين اخبار تغذيه شود تا هميشه نشانگر زنده بودن آن باشد و مردم و خريداران نسبت به آن اعتماد پيدا كنند و به تدريج به بزرگترين مرجع مردم تبديل شود و حتي ابزارهايي فراهم شود كه خود مردم نيز در بروزرساني آن مشاركت كرده و خودشان اخبار و اطلاعات و مشخصات ملك‌هاي خود را در وب سايت منعكس كنند.

ويژگي هاي سايت املاك

اينترنت و سايت املاك جامع

از آنجايي كه اينترنت يك سامانه و تكنولوژي دو طرفه است و همه كاربران مي‌توانند در آن به صورت همه جانبه مشاركت كنند، بدين ترتيب از سنگيني كار مدير سايت كاسته خواهد شد و بروز رساني سايت فقط بر دوش مدير نخواهد بود، اخباري كه توسط مردم درج مي‌شود البته بايد سنديت داشته باشد و بدين ترتيب اعتبار اخبار مندرج در وب سايت معتبر خواهد بود.

هرچقدر جامع‌تر باشد به همان اندازه پرمحتوا بوده و هر چقدر بخش‌هاي بيشتري داشته باشد كاربران بيشتري از آن استفاده خواهند كرد.

بهتر است كه كليه مشخصات مالك ملك نيز درج شود، بدين ترتيب خريدار مي‌تواند با مالك هرچه سريع تر ارتباط برقرار كرده و ملك مورد نياز خود را خريداري كند. مالك بايد در دسترس باشد به خصوص زماني كه ملك خود را در معرض خريد و فروش يا رهن و اجاره قرار داده است.

انواع مسكن مانند مساكن مهر و ساير مساكن درج شود تا خريداران از مزايا و معايب آن‌ها با خبر شوند.

سايت املاك بايد كليه اخبار و اطلاعات مربوط به مسكن را ارائه كند. كاربران انتظار دارند كه سايت در مورد مسكن همه گونه اطلاعاتي را ارائه كند.

مسكن و امورات مربوط به مسكن مهمترين فاكتوري است كه در سايت از آن صحبت مي شود. حتي مشاورین املاك مي‌توانند از سايت بهترين استفاده را بكنند و حقوق امور حقوقي مربوط به املاك و مسكن در سايت مطرح مي‌شود.

شما در اين چنين وب‌سايتي مي‌توانيد مشخصات ملك‌هاي مجاز براي خريد و فروش را ملاحظه كنيد و نسبت به معامله آن‌ها اقدام كنيد.

در سايت مناسب مشخصات ملك‌هاي پايتخت و ساير شهرهاي درج مي‌شود. قيمت‌هاي درج شده در سايت كارشناسي شده است و بنابراين مشتريان مي‌توانند به اين چنين سايتي اعتماد كنند.

مشخصات املاك به همراه با تصاوير مربوطه درج مي‌شود و مشتريان به نوعي در يك تور مجازي از مساكن ديدن مي‌كنند.

با اين چنين سايتي كه دست دلالان و واسطه‌هاي قطع مي شود خريداران و فروشندگان در يك ارتباط مستقيم قرار مي‌گيرند.

نقشه جامع شهر مي‌تواند مورد استفاده خريداران و مشتريان باشد تا با زوم بر منطقه دلخواه از قيمت‌هاي همان منطقه باخبر شد. سايت املاك جامع بايد هر روز بروز رساني شود تا جامعيت آن حفظ شود.

سايت بايد هر روز به روز رساني شود تا جديدترين اخبار و اطلاعات مربوط به مسكن و املاك در اختيار خريداران و فروشندگان قرار گيرد.

بايد جديدترين موارد مربوط به خريد و فروش مسكن در سايت به همراه با قيمت درج شود. در اين صورت مشتريان ملكي مي‌توانند با ديد باز مسكن خود را انتخاب كنند.

در هر بار كه ملكي معامله مي‌شود بايد درج شود تا معامله‌گران از معامله آن در مرتبه دوم اجتناب كنند.

بايد اخبار و حواشي مسكن در وبلاگ جداگانه‌اي درج شود و در خود سايت همان مشخصات ملكي درج شوند.

حتما بايد مشخصات شبكه‌هاي اجتماعي كه صاحب سايت در آن عضو است نيز درج شود تا مشتريان بتوانند از همه راه‌هاي ارتباطي با مدير سايت در ارتباط باشند و از جديدترين اخبار باخبر شوند.

تفاوت‌هاي املاك در قسمت‌هاي مختلف شهر و يا حتي در شهرهاي مختلف نيز درج شده و بررسي شود. بخاطر اين كه مشخصات املاك در مناطق مختلف متفاوت است و اين تفاوت ناشي از امكاناتي است كه در ملك منظور مي شود.

همچنين بايد لينك هاي ساير سايت‌هاي املاك نيز درج شود تا كاربران بتوانند بين مشخصات املاك در سايت‌هاي گوناگون مقايسه‌اي انجام دهند و در نهايت با بهترين گزينه‌ها مسكن مورد نياز خود را معامله كنند.