شاید بیشترین زمانی که اخبار مسکن بر سر زبانها بود، چند ماه اخیر بوده که به ناگاه رشد زیادی را از قیمت مسکن شاهد بودیم. رشدی که می توان گفت تا به حال مشاهده نشده بود و دلایل متعددی باعث این افزایش قیمت در بازار مسکن شده است؛ اما دلایل گرانی مسکن چه بوده که باعث شده این گونه بازار مسکن را دستخوش تغییر کند و اخبار مسکن را روز به روز پرطرفدارتر نماید؟

 

دلایل و راهکارهای رئیس اتحادیه املاک برای گرانی مسکن

اظهار نظر افرادی که در زمینه مسکن صاحب نظر هستند شاید بتواند مشکل را شناسایی و به حل آن کمک کند. رئیس اتحادیه املاک نیز یک سری دلایل را برای گرانی های اخیر در بازار مسکن شرح داده است که به بررسی صحبت های ایشان در این زمینه می پردازیم.

گزارش های رسیده از سایت های خبری مختلف نشان می دهد که اخبار مسکن روز به روز افراد بیشتری را به سمت خود می کشاند و اظهار نظرهای زیادی را در پی دارد.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه املاک بیان داشته است که مهمترین عامل افزایش قیمت مسکن در کشور ناشی از کمبود ساخت و ساز است و همچنین خلأ قانونی مالیات بر خانه های خالی مزید بر علت شده است. ایشان اظهار داشتند که تا کنون برای جلوگیری از خالی ماندن واحدهای مسکونی تدبیری اندیشیده نشده است و راهکار با ارزشی نیز به کار گرفته نشده است.

ایشان اظهار داشتند که بررسی اخبار مسکن مربوط به تعداد اجاره نشینان در هر سال می تواند نیاز سالیانه جامعه را به مسکن مشخص کند تا بتواند ساخت و سازی متناسب با نیاز افراد داشت.

همچنین دریافت مالیات از واحد های خالی از سکنه نیز می تواند در خالی ماندن واحدهای مسکونی گامی مؤثر باشد. رئیس اتحادیه املاک بیان داشتند که بسیاری از افراد به امید گران شدن مسکن واحدهای ساخته شده را خالی نگه می دارند که این خود یک احتکار در زمینه مسکن محسوب می شود. نظر ایشان در مورد جلوگیری از این مسائل این است که باید کاری انجام داد تا هیچ کسی انگیزه برای خالی نگه داشتن خانه و واحد مسکونی را نداشته باشد.

اخبار مسکن و پیش بینی های مروبوط به آن

اخبار مسکن و پیش بینی های مروبوط به آن

پیش بینی های صورت گرفته بر اساس اخبار مسکن

اما اینکه مسکن چه تغییراتی را در زمینه قیمت قرار است نشان دهد ممکن است چندان هم غیر قابل پیش بینی نباشد؛ آیا باز هم قرار است اخبار مسکن در ماه های آینده خبر از افزایش قیمت بدهد یا باید منتظر حل مشکل حباب قیمت باشیم؟

نظرسنجی هایی که انجام شده نشان می دهد شهروندان اخبار مسکن را به خوبی دنبال می کنند و پیش بینی هایی را نیز در این زمینه انجام می دهند. بسیاری از افراد فعال در حوزه ی کسب و کارهای املاک، نیز نظرات مختلفی را در این زمینه بیان می کنند. البته بیشتر افراد فعال در این حوزه پیش بینی می کنند با رکود مجدد مسکن به دلیل گرانی های اخیر، احتمال دارد التهابی که در بازار مسکن وجود دارد در نیمه دوم سال جاری کاهش یابد و میانگین رشد برای قیمت مسکن کمتر شده و به ۰ تا ۲۰ درصد برسد. البته نظراتی متفاوت تر که رشد قیمت را تا ۵۰ درصد پیش بینی می کنند نیز در این بین وجود دارد؛ ولی تعداد این پیش بینی ها کمتر است.

 

اخبار مسکن حاکی از رشد ۱۶ درصدی معاملات است

هر چند بسیاری از افراد رونق بازار مسکن را رد می کنند ولی به دلایل نامعلوم در جامعه ی ما با بالا رفتن قیمت، تقاضا برای خرید بیشتر می شود و افراد جامعه برای به دست آوردن آن حریص تر می شوند. اخبار مسکن و معاملات آن که از بانک مرکزی رسیده است نشان دهنده ی این امر است که در شهر تهران در اردیبهشت ماه معاملات آپارتمان به ۱۹٫۱ هزار واحد مسکونی رسیده است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته و حتی ماه قبل یعنی فروردین ماه حدود ۱۶٫۷ درصد افزایش نشان می دهد.

اخبار مسکن و پیش بینی های مروبوط به آن023

اخبار مسکن و پیش بینی های مروبوط به آن

تغییر در شیب تورم ماهانه مسکن

اخبار مسکن و بررسی هایی که روی معاملات مسکن در مرداد ماه صورت گرفته است؛ و جدیدترین گزارش هایی که از سمت بانک مرکزی در مورد تحولات بازار مسکن در شهر تهران رسیده است نشان می دهد که شیب تورم ماهانه در مرداد ماه تغییر کرده است و کاهش حدود ۱ درصدی را از خود نشان داده است. تورم ماهانه مسکن در تیرماه حدود ۷٫۱ و در مرداد ماه به ۶٫۱ رسیده است.

این مسئله نشان می دهد که اگر چه در مرداد ماه نیز اخبار مسکن نشان دهنده ی تورم و افزایش قیمت مسکن بوده است؛ اما درصد این تورم پایین آمده و روند افزایش قیمت مسکن کاهش یافته است. کارشناسان اظهار می کنند که احتمال کاهش بیشتر در ماه های اخیر نیز ممکن است وجود داشته باشد و بازار مسکن به نسبت قبل کمی آرام تر شود. همچنین اخبار مسکن نیز ممکن است به سمت کنترل بازار پیش رود.