محمد اسلامی به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی، در خصوص مهم ترین اولویت های این وزارت توضیحاتی ارائه نمود و این طور گفت: تصمیم داریم توسعه حمل و نقل از زمینی گرفته تا دریایی و هوایی را در دستور کار قرار دهیم. وی اذعان نمود: چنانچه ظرفیت ترانزیتی کشور را افزایش دهیم آن گاه به رونق درآمد دولت کمک شایانی نموده ایم و به بهبود زیرساخت ها نیز کمک کرده ایم.

محمد اسلامی، وزیر جدید راه و شهرسازی به عنوان یکی از مهم ترین اولویت های وزارت راه و شهرسازی، افزایش کریدور های حمل و نقل را نام برد و به توسعه راه های ترانزیتی اشاره نمود. وی ضمن اشاره به این که پیاده سازی چنین اقداماتی رشد درآمد دولت را به همراه خواهد داشت خاطرنشان کرد: در راستای اجرایی کردن این طرح از بخش های خصوصی کمک خواهیم گرفت.

ایشان در خصوص برنامه های در دست اجرا توضیحاتی ارائه نمودند و این طور گفتند: وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد ایجاد تنوع در منابع وزارتخانه را در دستور کار قرار دهد و توأمان به بخش مسکن و ایجاد راه های فرعی و روستایی دقت نظر داشته باشد. وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به این که تعداد طرح های ناتمامی که باید به آن ها رسیدگی شود به ۴۰۰ عدد می رسد عنوان کرد: تکمیل این چنین پروژه ها نیازمند اختصاص ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است. وی افزود: تأمین این مبلغ به سادگی امکان پذیر نیست از این رو در نظر داریم متنوع سازی منابع را در پیش بگیریم و علاوه بر بخش های دولتی از ظرفیت بخش های خصوصی نیز استفاده کنیم. اسلامی افزود: جهت افزایش تمایل بخش های خصوصی مزایای طرح های مزبور به حیث مالی و اقتصادی را افزایش خواهیم داد.

ایشان در ادامه پای پروژه بزرگراه تهران-شمال را به میان کشیدند و این طور گفتند: به رغم این که انتظار می رفت کار این پروژه تا انتهای سال جاری به پایان برسد و آماده بهره وری گردد با این حال مشکلاتی بر سر راه این پروژه قرار دارد و با وجود شرایط جوی هوا، پیش بینی می شود قطعه اول بزرگراه در خرداد ماه تمام شود.

وزیر جدید راه و شهرسازی از امضای تفاهم نامه با بخش های خصوصی در زمینه ساخت ۸ بزرگراه خبر داد و این طور گفت: در نظر داریم مزایای بیشتری برای این چنین پروژه ها در نظر بگیریم تا تمایل بخش های خصوصی برای مشارکت افزایش یابد.

وی از وجود قیمت های حبابی در جامعه خبر داد و اظهار داشت: چنانچه مردم در این مسیر همراه و همگام با سیاست های دولت باشند آن گاه شاهد شکستن حباب ها در آینده ای نزدیک خواهیم بود و آرامش را در بازار های اقتصادی مشاهده خواهیم کرد.

محمد اسلامی در ادامه از پایین بودن قدرت خرید بسیاری از متقاضیان مسکن خبر داد و اظهار داشت: در راستای توانمندسازی متقاضیان نیاز است تدابیری اندیشیده شود و راهکار هایی در نظر گرفته شود. وی افزود: زمانی که از اقداماتی در راستای بهبود بازار مسکن صحبت می کنیم منظورمان تنها رشد تسهیلات مسکن و تسهیل سازی شرایط برای خریداران نیست بلکه باید طرف عرضه را هم در نظر گرفت چرا که با تقویت قدرت سازندگان می توان آن ها را راضی کرد واحد های تولیدی را به قیمت ها کمتری در اختیار خریداران قرار دهند.

محمد اسلامی ضمن اشاره به این که کیفیت واحد هایی که به مرحله تولید می رسند امری ضروری است عنوان کرد: در اختیار داشتن پروانه ساخت و برخورداری از صلاحیت کافی برای آنان که مایل به ساخت واحد های مسکونی هستند امری ضروری است. وزیر جدید راه و شهرسازی، این طور صحبت هایش را ادامه داد: انتظار می رود دستگاه های مسئول کیفیت مراحل ساخت مسکن و مصالح مورد استفاده را جدی بگیرند و بر این مسئله نظارت های لازم را به عمل آورند. وی افزود: یک ساختمان در صورتی باکیفیت خواهد بود که بر اساس اصول مهندسی ساخته شود و با نظارت های دقیق همراه گردد.

اسلامی تعداد واحد های مسکونی مهر باقی مانده را ۵۰۰ واحد اعلام کرد و عنوان نمود: از این تعداد مراحل ساخت نیمی از آن به پایان رسیده و نیمی دیگر کماکان ناتمامند. وی افزود: ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در حال حاضر بدون متقاضی است که در نظر داریم این نوع واحد ها را در اختیار کمیته های حمایتی قرار دهیم. وی بهزیستی و کمیته امداد را از جمله این کمیته های حمایتی خواند و افزود: این واحد ها پس از تکمیل، واگذار خواهند شد.  اسلامی ادامه داد: اگر صاحبان این واحد ها سریع تر تعهداتشان را عملی سازند کار تکمیل واحد ها با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت و واحد های مسکونی مهر در بازه زمانی کوتاه تری به دست متقاضیان خواهند رسید.

ایشان در پایان صحبت هایشان درباره سامانه یکپارچه حمل و نقل صحبت کردند و این طور گفتند: پیش بینی می شد انجام این طرح تنها تا اوایل سال ۹۷ طول بکشد با این حال امید است در انتهای سال آماده بهره وری گردد.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز