آخرین اخبار منتشر شده نشان می دهد بانک مرکزی درصدد افزایش تسهیلات مسکن است با این حال گفته می شود رشد وام مسکن بایستی با در نظر گرفتن فاکتور های متفاوت صورت گیرد تا در نهایت به تورم دامن نزند و شرایط را بدتر نکند.

جهش قیمت مسکن در ماه های اخیر و ورود این بازار به رکود تورمی سبب شده مسئولان بار دیگر رشد میزان تسهیلات را از نظر بگذرانند و این روش را به عنوان یکی از راهکار های موجود در دست بررسی قرار دهند.

به گفته سید ابوالفضل موسوی بیوکی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، طرح افزایش وام مسکن توسط بانک مرکزی در حال بررسی است و متولی این امر بانک مسکن می باشد. این نخستین باری نیست که طرح افزایش تسهیلات مسکن مطرح می شود و نگاه ها به سوی این طرح معطوف می گردد، طی سال های گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت روحانی چندین بار شاهد افزایش تسهیلات مسکن بوده ایم. سؤالی که مطرح می شود این است که افزایش وام مسکن چقدر می تواند بر این بازار اثر بگذارد و نتایج مثبتی بیافریند؟ در این راستا نقطه نظرات یکی از فعالان بازار مسکن را بازگو خواهیم کرد.

حسام عقبایی که به عنوان نایب رئیس مشاوران املاک تهران در حال فعالیت است، اذعان نمود: مردم برای خرید مسکن به تسهیلات بانک ها نیاز دارند. وی تصریح کرد: با افزایش وام مسکن، قدرت خرید متقاضی بالا می رود و بازار مسکن رونق می گیرد.

عقبایی ضمن اشاره به این که باتوجه به شرایط کنونی افزایش تسهیلات می تواند نتیجه ای مثبت رقم بزند اظهار داشت: برخی فعالان اقتصادی بر این باورند رشد نقدینگی به صلاح نیست و زمینه ساز تورم می شود حال آن که نظر ما جز این است و معتقدیم افزایش تسهیلات می تواند به بهبود شرایط با توجه به وضعیت فعلی کمک نماید. وی ادامه داد: چنانچه تسهیلاتی در نظر گرفته نشود، شرایط بدتر خواهد شد و قیمت مسکن به ثبات نخواهد رسید.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: درست است که رشد تسهیلات می تواند زمینه ایجاد تورم را فراهم سازد با این حال انتظار می رود شورای پول و اعتبار، دولت و همچنین بانک مرکزی در این راستا تدابیر درست بیندیشند و همه جوانب را بسنجند تا چنین امری محقق نگردد.

وی ضمن اشاره به این که همزمان با رشد قیمت مسکن افزایش نرخ تسهیلات ضرورتی اساسی است اذعان نمود: در سال ۸۳ و ۸۴ میزان تسهیلاتی که از سوی بانک ها پرداخت شدند به ۱۵ میلیون تومان می رسید و این رقم درصد بالایی از ارزش یک ملک را پوشش می داد اما در شرایط فعلی و با توجه به این که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برآورد شده، چنین مبلغی بی فایده است و تنها می تواند ۱۲ درصد از مبلغ یک ملک را تأمین نماید.

عقبایی با دیگر تأکید کرد در شرایط فعلی رشد تسهیلات مسکن اقدامی مؤثر است. نایب رئیس اتحادیه مشاروان املاک عنوان کرد: در صورتی که تسهیلات مسکن افزایش یابد و افراد زیادی بتوانند از آن استفاده کنند آن گاه تغییرات مثبت در بازار مسکن دور از انتظار نخواهد بود.

ایشان در ادامه جزئیات پرداخت وام مسکن را این طور تشریح کردند: مقدار وام پرداخت شده در اقصی نقاط کشور یکسان نیست. عقبایی ضمن اشاره به این که قیمت مسکن در شهر ها و مناطق مختلف متفاوت است اظهار داشت: از این رو عادلانه نیست وام پرداختی در تمام قسمت ها یکسان باشد بنابراین میزان وام را بر اساس قیمت مسکن در آن منطقه تعیین می کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران در ادامه به نکته دیگری در خصوص ارائه وام مسکن اشاره نمود و این طور گفت: افزایش وام مسکن به تنهایی کافی نیست و در خصوص بازپرداخت وام و سود آن نیز بایستی تصمیمات مناسب اتخاذ گردد. عقبایی اظهار داشت: اگر اقساط بالایی برای وام مسکن تعریف شود آن گاه اقشار کم درآمد نمی توانند این اقساط را پرداخت کنند و این امر سبب می شود وام مسکن تنها قابل دریافت توسط اقشار پردرآمد جامعه باشد.

عقبایی افزود: نرخ سود وام مسکن در برخی کشور ها صفر درصد است ضمن این که در شماری از کشور ها بدون هیچ کارمزدی چنین تسهیلاتی را در اختیار متقاضیان قرار می دهند. وی اظهار داشت: پیشنهاد من لحاظ کردن سود ۴ درصد برای تسهیلات مسکن است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با تأکید بر این که در کشور های توسعه یافته مدت بازپرداخت وام مسکن را ۴۰ سال تعریف می کنند اذعان نمود: مدت بازپرداخت تسهیلات در ایران به بازنگری و اصلاح نیاز دارد. وی افزود بار ها تأکید کرده ایم ۱۲ سال برای بازپرداخت اقساط وام مسکن مناسب نیست با این حال در برابر امر مقاومت می ورزند و مدت بازپرداخت وام را افزایش نمی دهند.

حسام عقبایی صحبت هایش را این طور ادامه داد: باید راهکاری اندیشیده شود تا بانک های عامل به افزایش تسهیلات مسکن ترغیب شوند. وی افزود: بانک ها مایل به پرداخت تسهیلات برای خودرو و کالا هستند اما از ارائه تسهیلات مسکن استقبال نمی کنند. به گفته عقبایی دلیل این امر زودبازده بودن چنین تسهیلاتی است به طوری که بانک ها در کوتاه مدت به سودشان می رسند.

عقبایی بار دیگر تأکید کرد: اگر تسهیلات مسکن را با در نظر گرفتن موارد مذکور افزایش دهیم آن گاه شاهد نتایج مثبت در بازار مسکن خواهیم بود. وی ادامه داد: عدم توجه به این موارد، رشد تسهیلات را به فرصتی برای سوداگری بانک ها بدل می سازد و سبب می شود آن چه در نهایت شاهدش خواهیم بود آشفتگی بیشتر بازار مسکن باشد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن اشاره به این که تجربه نشان می دهد رشد تسهیلات مسکن، قدرت خرید متقاضیان را افزایش می دهد و اثرات مثبتی به همراه می آورد اذعان نمود: در سال ۹۲ نیز اثرات مشابهی را شاهد بودیم به طوری که رشد تسهیلات توانست به بهبود اوضاع کمک کند از این رو در شرایط فعلی که قیمت مسکن رشد ۸۳٫۳ درصدی را تجربه کرده انتظار می رود با افزایش تسهیلات نتایج مثبتی رقم بخورد.

  • منبع خبر : تی نیوز