همزمان با افت قیمت دلار در ماه های اخیر، کارشناسان زیادی عنوان کردند به زودی قیمت مسکن کاهش خواهد یافت و آرامش به بازار مسکن باز می گردد، این درحالی است که بالغ بر یک ماه و نیم از نوسانات قیمت دلار می گذرد و هنوز که هنوز است نه تنها مسکن در پاییز ماه امسال افت قیمت را تجربه نکرده بلکه تا حدودی با رشد قیمت همراه بوده است.

پیش بینی می شد توأمان با ارزان شدن دلار، قیمت مسکن نیز افتی محسوس را تجربه کند و بازار مسکن پس از مدت ها شاهد افت قیمت به صورت محسوس باشد با این حال، آمار ها نشان می دهد قیمت مسکن حتی در برخی مناطق نسبت به گذشته با روند صعودی همراه بوده است.

در حالی این اتفاق می افتد که بسیاری از کارشناسان عنوان کرده بودند یکی از عوامل اثرگذار بر رشد قیمت مسکن، قیمت دلار است و چنانچه دلار ارزان شود مسکن هم افت قیمت را کاملا محسوس تجربه خواهد کرد.

تحلیلگران وابستگی میان ارز و مسکن را عنوان کرده بودند حال آن که آمار های بانک مرکزی ثابت می کند ارزان شدن دلار اثری بر قیمت مسکن نداشته و گرانی مسکن در برخی قسمت ها غیرقابل انکار است.

در مقابل کارشناسان دیگری قرار دارند که به موضوع از زاویه دیگری می نگرند. این افراد بر این باورند با گران شدن مسکن و معامله واحد های مسکونی با نرخی مشخص، دیگر باید قید ارزان شدنش خانه را زد و اذعان می کنند انتظار کاهش قیمت ها انتظار بی جایی است.

این افراد عنوان می کنند تنها درصورتی می توان جلوی رشد قیمت را گرفت که پیش از افزایش بی مهابای قیمت، قواعد سخت گیرانه ای پیاده سازی کرد و به قوانین مالیاتی متوسل شد. به گفته این دسته از کارشناسان، پس از این که معامله مسکن با قیمت بالا صورت استارت می خورد دیگر کنترل آن و کاهش قیمت ها واقعا دشوار است.

احتمال ارزان شدن مسکن بسیار ضعیف است

علیم یارمحمدی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به این که احتمال کاهش قیمت مسکن در ماه های پیش رو واقعا ضعیف است اظهار نمود: آنچه اقتصاد ایران شاهدش بوده رشد قیمت در بازار های مختلف است، از این رو در بازاری چون مسکن هم شرایط مشابه خواهد بود.

وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: تنها راهی که در شرایط فعلی می توان بدان متوسل شد، نگه داشتن قیمت مسکن در همین بازه است چرا که اگر قیمت ثبات را تجربه کند آن گاه می توان بر روی افزایش قدرت متقاضیان تمرکز نمود و توان خرید خانوار ها را ارتقا بخشید.

یارمحمدی ضمن اشاره به این که رشد ارز از میانه های سال گذشته آغاز گردید و مسکن نیز از پاییز سال ۹۶ و اردیبهشت سال جاری به طرز ملموسی رشد قیمت را تجربه کرد افزود: با این حال مهم ترین فاکتوری که بر قیمت مسکن اثرگذار است، حجم عرضه و تقاضاست. وی افزود: عدم تعادل عرضه و تقاضا باعث شده قیمت ها روند صعودی در پیش بگیرند و فروشندگان به امید کسب سود بیشتر از فروش امتناع ورزند.

بر اساس آمار هایی که رسما از سوی وزارت راه و شهرسازی منتشر شده، نرخ فروش هر متر واحد مسکونی تهران در مهر ماه ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان بوده که از رشد ۶٫۴ درصدی و ۸۳٫۵ درصدی در مقایسه با شهریور ماه سال جاری و مهرماه سال ۹۶ حکایت دارد. توجه به این امر که رشد قیمت ها همزمان با افت حجم معاملات صورت گرفته نشان می دهد ارز تنها فاکتور مؤثر بر گران شدن قیمت مسکن نبوده و در این میان عوامل دیگری هم دخیل بوده اند.

ریزش حجم معاملات مسکن کماکان وجود دارد

بر اساس آمار هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، حجم معاملات مسکن در اولین ماه از پاییز سال جاری، ۹ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی بوده که افتی ۹٫۵ درصدی و ۳۲٫۳ درصدی را در مقایسه با شهریور ماه ۹۷ و مهرماه ۹۶ نشان می دهد.

با توجه به این که میزان رشد قیمت سکه و ارز به ترتیب ۲۳۷ و ۲۵۰ درصد برآورد شده پیش بینی می شود مسکن رکودی تورمی را تجربه کند و در این مسیر قرار بگیرد.

کارشناسان عنوان می کنند مسکن ظرفیت گران تر شدن ندارد و چنانچه قیمت مسکن افزایش یابد رکود در این بازار به طرز عمیق تری نمود پیدا خواهد کرد. با این حال افت قدرت خرید متقاضیان به گونه ای بوده که بانک مرکزی رسما اعلام کرده در پی اصلاح تسهیلات بانکی است.

محمدمهدی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن اذعان می کند: همزمان با ارزان شدن ارز این احتمال وجود دارد که افراد سرمایه های خود را از این بازار خارج کنند و بازار مسکن را نشانه بگیرند بنابراین نیاز است مشوق هایی برای عرضه کنندگان واحد های مسکونی در نظر گرفته شود.

وی اظهار داشت: چنانچه دولت در این راستا اقدام نکند و مشوق هایی را برای سازندگان مسکن در نظر نگیرد، آنگاه دور از انتظار نخواهد بود که سرمایه هایی که توسط سرمایه گذاران به واسطه ارزان شدن دلار از بازار ارز خارج می شوند به سمت مسکن روانه شوند.

به تبع جهش قیمت مسکن، میزان تسهیلات باید افزایش یابد

یکی از فعالان بازار مسکن عنوان کرد: در حال حاضر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که خالی و بلااستفاده هستند. صمدیان ادامه داد: با این حال چنین واحد هایی قابل خریداری و استفاده توسط متقاضیان واقعی مسکن نیستند. وی ضمن اشاره به این که در طرح جامع مسکن قید شده کشور سالانه به تولید ۱ میلیون واحد مسکونی نیاز دارد بنابراین با استناد به این موضع ایجاد مسکن توسط دولت باید جدی گرفته شود. صمدیان افزود: افزایش تولید مسکن برای اقشار متوسط و کم درآمد جامعه سبب می شود این بازار شرایط بهتری را تجربه کند.

پورابراهیم به عنوان یکی از مشاوران املاک با اشاره به این که در حال حاضر بسیاری از متقاضیان قدرت خرید خود را از دست داده اند تصریح کرد: نیاز است راهکار هایی در این خصوص اندیشیده شود و تلاش هایی در جهت افزایش قدرت خریداران صورت بگیرد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان این طور گفتند: با اختصاص تسهیلات خرید مسکن این احتمال وجود دارد قیمت مسکن افزایش یابد اما اگر این تسهیلات در اختیار بخش عرضه قرار بگیرد آنگاه نتایج بهتری رقم خواهد زد.

به رغم این که رشد قیمت مسکن طی یکسال گذشته مرز ۸۰ درصد را هم رد کرده است با این حال وزارت راه و شهرسازی و دولت دست به کار خاصی نزده اند و تدبیری نیندیشیده اند.

به عنوان یک نتیجه کلی می توان اذعان کرد رشد مسکن تنها وابسته به رشد ارز نبوده بنابراین نمی توان انتظار داشت با ارزان شدن دلار، قیمت مسکن کاهش محسوسی را تجربه کند. انتظار می رود دولت با ارائه راهکار های مناسب قدرت متقاضیان را افزایش دهد و راهی را در پیش بگیرد که تنها به افزایش قدرت افراد منجر شود نه این که به واسطه شیوه هایی چون افزایش نرخ تسهیلات، قیمت مسکن نیز بالا ببرد و شرایط بدتر شود. بدیهی است رشد میزان تسهیلات در صورتی که با افزایش قیمت مسکن همراه گردد هیچ ارزشی نخواهد داشت و تنها شرایط را برای متقاضیان سخت تر خواهد کرد.

 

  • منبع خبر : تی نیوز