آخرین گزارشات منتشر شده در خصوص حجم معاملات مسکن در آبان ماه سال جاری از سوی بانک مرکزی حاکی از آن است که خانه های ۵ ساله بیشترین سهم را در معاملات پایتخت داشته اند به طوری که ۴۴ درصد از کل معاملات مربوط به این واحد های مسکونی بوده است.

بررسی گزارش های منتشر شده در خصوص حجم خرید و فروش واحد های مسکونی از نظر سن بنا در تهران نشان می دهد بیشترین معاملات مسکن مربوط به واحد هایی با عمر بنای ۵ ساله بوده است.

قیمت فروش هر متر زیربنای واحد مسکونی در آبان ماه سال جاری به طور متوسط ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان برآورد شده که در مقایسه با قیمت ثبت شده در آبان ماه سال ۹۶ از یک رشد ۹۱٫۵ درصدی حکایت دارد. بر اساس آمار های رسمی بانک مرکزی، حجم معاملات مسکن در آبان ماه سال ۹۷، ۶٫۹ هزار فقره بوده که کاهشی ۵۳٫۶ درصدی را به نسبت آبان ماه سال گذشته تجربه نموده است.

از فروردین ماه سال ۹۷ تا انتهای آبان ماه سال جاری، حجم کل معاملات مسکن، ۹۱٫۱ هزار واحد مسکونی گزارش شده که کاهشی ۱۹٫۹ درصدی را در مقایسه با هشت ماه نخست سال ۹۶ نشان می دهد. نرخ اجاره بها نیز در این مدت تغییراتی را شاهد بوده است به گونه ای که اجاره مسکن در تهران در آبان ماه امسال در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته رشدی ۱۷ درصدی را تجربه کرده این درحالی است که رشد نرخ اجاره بها در همین بازه زمانی در دیگر مناطق شهری ۱۴٫۴ درصد گزارش شده است.

آمار های مذکور که توسط اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی ارائه شده است، برگرفته از داده های خامی است که در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به ثبت رسیده است.

  • منبع خبر : خبرگزاری دانشجو