بازار مسکن

بازار مسکن از جمله بازارهای سرمایه‌ای بوده که با توجه به افزایش قیمت ناگهانی و کاهش تقاضای ناشی از کاهش قدرت خرید متقاضیان با رکود مواجه است.

طبق آمارهای منتشر شده در مهرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل میانگین قیمت واحد مسکونی در بازار مسکن تهران از افزایش ۸۳.۱ درصدی برخوردار بوده که این به معنی کاهش قدرت خرید متقاضیان است. از طرفی وام و تسهیلات مسکن ارائه شده توسط بانک مسکن و سایر بانک‌ها بدون تغییر باقی مانده و این به معنی کاهش سطح پوشش هزینه خرید یک واحد مسکونی به واسطه تسهیلات بانکی مربوطه است.

به عنوان مثال قدرت پوشش‌دهی تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن در تیرماه سال جاری با توجه به میانگین قیمت واحد مسکونی در بازار مسکن تهران حدود ۲۶ درصد بود که در حال حاضر به ۲۲ درصد کاهش یافته است.

بررسی و تحلیل آمار تسهیلات اعطایی به متقاضیان خرید در بازار مسکن نشان می‌دهد که در هفت ماهه اول سال جاری تعداد ۲۹۳ هزار و ۳۵۱ فقره تسهیلات به مبلغ ۱۰ هزار و ۸۴۹ میلیارد و ۳۷۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به متقاضیان واگذار شده که حاکی از رشد ۳۵.۷ درصدی حجم تسهیلات اعطایی است. شما می‌توانید از آخرین اخبار بازار مسکن تهران و شهرستان‌ها در وب سایت تخصصی املاک ملکانا اطلاع یابید.

اخبار بازار مسکن

افزایش قیمت در بازار مسکن

افزایش قیمت در بازار مسکن در ماه‌های اخیر از شیب صعودی تندی برخوردار بوده است. طبق آمار منتشر شده از وزارت راه و شهرسازی در مهرماه جاری تعداد ۹۵۶۱ فقره معاملات مسکن ثبت گردیده است که حاکی از کاهش ۹.۳ درصدی نسبت به ماه شهریور سال جاری و کاهش ۳۲.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در ماه مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد ۸۳.۱ درصدی برخوردار است. این در حالی است که متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در بازار مسکن تهران در سال گذشته ۴ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان بوده که این عدد در مهر ماه سال جاری به ۸ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. مطلب دیگر این که بیش از نیمی از معاملات بازار مسکن تهران در مهرماه سال جاری یعنی حدود ۵۴.۱ درصد در منطقه ۶ تهران رخ داده است.

سهم مناطق ۲، ۴ و ۵ حدود ۳۵ درصد و مابقی متعلق به دیگر مناطق تهران است. میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۵ تهران در سال گذشته ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده که با رشد ۱۰۴.۸ درصدی به ۱۱ میلیون تومان افزایش یافته است. جهت اطلاع از آخرین وضعیت بازار مسکن تهران و سایر شهرستان‌ها می توانید به وب سایت تخصصی ملکانا در زمینه املاک مراجعه و از آخرین اخبار و وضعیت بازار مسکن اطلاع کسب نمائید.

اخبار بازار مسکن

منطقه پیشتاز تورم در بازار مسکن تهران

منطقه پیشتاز تورم در بازار مسکن تهران منطقه ۵ است. منطقه ۵ تهران واقع در غرب و شمال غرب تهران و مابین مناطق ۲، ۲۲ و ۲۱ قرار گرفته است. منطقه ۵ تهران علی‌رغم اینکه گرانترین منطقه تهران محسوب نمی‌شود ولیکن همواره پیشتاز تورم در بین مناطق تهران بوده و افزایش قیمت آن همواره بالاتر از میانگین افزایش قیمت در بازار مسکن تهران است. منطقه ۵ تهران در مهرماه سال جاری حدود ۱۰۵ درصد افزایش قیمت در متوسط قیمت واحد مسکونی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

در حالی که متوسط افزایش قیمت مسکن در تهران ۸۳.۱ درصد بود. از محبوبترین محله‌های تهران می‌توان به محله‌های اکباتان، آپادانا، پونک، ستارخان و مرزداران در منطقه ۵، فرمانیه و نیاوران در منطقه۱، سعادت آباد و گیشا در منطقه ۲ را نام برد که درصد بیشتری از معاملات ملک در بازار مسکن شهر تهران را به خود اختصاص داده‌اند. تحلیل‌های روزانه از بازار مسکن، قیمت واحدهای مسکونی و آمارها و اطلاعات مربوط به بخش مسکن را می‌توانید از وب سایت تخصصی ملکانا دریافت نمائید.

اخبار بازار مسکن

تاثیرگذاری تسهیلات بانکی بر بازار مسکن

جهت تاثیرگذاری تسهیلات بانکی بر بازار مسکن با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن رعایت دو پیش شرط به شرح ذیل الزامی به نظر می‌رسد.

اول اینکه پرداخت وام و افزایش سقف تسهیلات بانکی متناسب با افزایش قیمت مسکن باید با در نظر گرفتن زمان بازپرداخت و استطاعت مالی دریافت‌کنندگان وام صورت پذیرد. در غیر اینصورت کمک چندانی به وام گیرندگان و رونق بخش مسکن نخواهد نمود.

این مهم می تواند در قالب کاهش سود تسهیلات برای متقاضیان دهک متوسط و پائین و یا افزایش مدت بازپرداخت وام از ۱۲ سال ۲۰ سال صورت گیرد. دوم اینکه تامین منابع مالی لازم جهت تسهیلات مسکن و احیای قدرت خرید است. همچنین تغییر در قوانین و شرایط استفاده از وام خانه اولی ها از جمله افزایش سن ملک از ۱۵ سال به ۲۰ سال علاوه بر امکان خرید مسکن با قیمت کمتر، موجب کارایی بیشتر وام برای متقاضیان خرید مسکن و در نتیجه رونق بازار مسکن و خروج از رکود خواهد بود.

اخبار بازار مسکن