بررسی آمارهای همه ساله نشان می دهد بازار مسکن با ورود به فصول سرد سال از تب و تاب می افتد و کاهش معاملات را تجربه می کند هرچند امسال شرایط مسکن کمی متفاوت است و اثر عواملی همچون تحریم ها را در کاهش معاملات مسکن نمی توان نادیده گرفت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران بار ها تأکید کرده است در شرایط تحریم و زمانی که کشور با این مشکل مواجه می شود بهترین روش سرمایه گذاری خرید مسکن است چرا که به عقیده قلی خسروی، مسکن کالایی ماندگار و ایمن است. با این وجود آن چه کاملا مشهود است کاهش معامله مسکن در بیشتر مناطق کشور می باشد به طوری که حجم معامله مسکن و اجاره واحد های مسکونی در مقایسه با سال گذشته با افت ۱۵ درصدی همراه بوده است. با این حال بررسی ها نشان می دهد کماکان خرید و فروش و اجاره واحد های آپارتمانی در اقدسیه و دیگر محله های لوکس تهران هواداران خودش را دارد که دلیلش را می توان مرفه بودن این گروه از افراد دانست. به روایتی برخی ها بر این باورند خریداران واحد های آپارتمانی در اقدسیه یا ثروتمندانی هستند که با بالا و پایین شدن قیمت کماکان مصرانه خانه می خرند و یا از قشر متوسط هستند که باز هم ترجیح می دهند سرمایه شان را در مسیر خرید یک واحد مسکونی گران صرف کنند.

اقدسیه به عنوان یکی از بهترین مناطق شمیران تهران شناخته می شود، که آن را با برج های لوکس می شناسند و خانه های گران. اقدسیه از شمال، جنوب، شرق و غرب به ترتیب با اتوبان ارتش، اتوبان صدر، اتوبان امام علی و خیابان لنگری در ارتباط است. اقدسیه در بخش دهکده اقدسیه و قسمت اراج با بافتی سنتی و قدیمی همراه است درحالی که با نزدیک شدن به خیابان گلزار همه چیز رنگ عوض می کند و آن چه به چشم می خورد ساختمان های لوکس و خانه های اشرافی است. لازم به توضیح است که بخشی از خانه های ساخته شده در این بافت منظم متعلق به سپاه و ارتش هستند. خانه های واقع در موحد دانش، یا همان محله های حوالی این خیابان، قسمتی ازاقدسیه  را تشکیل می دهند و جدا از آن نیستند. قیمت مسکن در بخش های مختلف اقدسیه متفاوت است به گونه ای که قیمت گزارش شده برای واحد هایی که در گلستان شمالی، آجودانیه، سپند و فیروزبخش قرار گرفته اند به مراتب از خانه های شهرک ولیعصر و اراج گران تر است. با حرکت به سوی سه راهه اقدسیه شاهد رشد تصاعدی قیمت ها خواهیم بود به طوری که برخی از خانه ها بیش از ۴۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع ارزش دارند.

زمانی که به قصد خرید واحد های آپارتمانی اقدسیه سری به سایت دیوار می زنید با گزینه های زیادی مواجه می شوید هرچند زیربنای بیشتر آن ها بالغ بر ۱۰۰ متر مربع است. بیشتر ساختمان هایی که در اقدسیه احداث می شوند متراژی بالای ۱۰۰ متر مربع دارند بنابراین برای آن ها که به دنبال یک منزل نقلی و کوچک متراژ هستند شاید اقدسیه چندان مناسب نباشد. قیمت فروش واحدی ۶۳ متری در خیابان لنگری که تنها یک خواب دارد ۱ میلیارد تومان گزارش شده است با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم قیمت هر متر از این واحد مسکونی حدودا ۱۵ میلیون تومان است. به عنوان یک نمونه دیگر می توان به واحد ۱۴ ساله ای اشاره کرد که با ۶۴ متر زیربنا در اراج، ۸۶۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. قیمت این ساختمان را زمانی می توان بهتر ارزیابی کرد که متوجه شویم واحد مذکور در طبقه سوم قرار گرفته ومهم تر این که فاقد آسانسور است.

ملکی دیگر با زیربنای ۷۰ متر و یک اتاق خوب، با قیمت ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد که سال ساختش به ۸۵ بر می گردد. قیمت فروش واحد دیگری در اراج با متراژ و سن ۱۰۰ متر و ۸ سال درحالی که به عنوان ساختمانی با امکانات کامل شناخته می شود و مجهز به دو اتاق خواب است ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برآورد شده است. برای خرید آپارتمانی در نزدیکی خیابان گلزار هم گزینه های متعددی وجود دارد. قیمت فروش آپارتمانی نوساز در این منطقه با دو اتاق خواب و ۱۰۰ متر متراژ، به ازای هر متر مربع مساحت، ۲۰ میلیون تومان اعلام شده است، قیمت گزارش شده برای این واحد مسکونی در مقایسه با آن چه برای ساختمان هایی با سن بیشتر به ثبت رسیده است ۵ میلیون تفاوت دارد. نرخ فروش خانه دیگری در گلزار، با مساحت ۱۰۰ متر که سال ساختش به ۸۲ می رسد، یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان می باشد. در مجموع می توان این طور گفت، قیمت فروش واحد های آپارتمانی نوساز اقدسیه با متراژی کمتر از ۱۰۰ متر مربع، متری ۲۰ میلیون تومان است، این قیمت به ازای افزایش متراژ ساختمان پیوسته افزایش می یابد.

  • منبع خبر : تی نیوز