زمانی که نام محله امیرآباد به میان می آید ناخودآگاه دانشجو و زندگی دانشجویی در خاطرمان نقش می بندد. امیرآباد محل قرارگیری شمار زیادی از دانشکده های دانشگاه تهران است، از دانشکده ادبیات و زبان خارجه گرفته تا اقتصاد، فیزیک، مدیریت، علوم اجتماعی، فنی و…

تربیت مدرس از دیگر فضا های فرهنگی آموزشی است که در این محله به چشم می خورد. خوابگاه های دانشگاه تهران، ورزشگاه دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران و وجود موارد مشابه سبب شده اند این محله یک محله کاملا فرهنگی و دانشجویی لقب بگیرد.

خلاصه این که بافت این منطقه از نوع فرهنگی است و بیشتر افرادی که در این محله زندگی می کنند جزو اقشار متوسط به شمار می روند.

کافی شاپ ها و رستوران هایی با قیمت های مناسب را به دیگر ویژگی های این محله اضافه کنید و در نظر داشته باشید = امیر آباد محله ای مناسب برای اجاره و رهن سوئیت های دانشجویی است. خیابان کارگر شمالی که آن را به عنوان خیابان اصلی امیرآباد شمالی می شناسند قبلا خیابان دانشگاه تهران لقب می گرفت، دلیلش این است که ساختمان های این محدوده یا همگی متعلق به دانشگاه تهران هستند و یا قبلا متعلق به دانشگاه تهران بوده اند و به دیگران واگذار شده اند. در جریان انقلاب سال ۵۷، زمانی که دانشجویان دانشگاه تهران به حمایت از کارگران برخاستند و دست به اعتراض زدند، نام این خیابان به کارگر شمالی تغییر یافت و این گونه شد که پس از آن نام خیابان دانشگاه تهران را خط زدند و خیابان کارگر شمالی نامگذاری کردند. دکتر محمد خالقی مقدم به عنوان یکی از جامعه شناسان شهری این طور می گوید: امیرآباد یک محله علمی-فرهنگی است که مشابهش را هیچ جای دیگر نمی توان پیدا کرد و هیچ اثر فرهنگی دیگری نمی تواند با آن رقابت کند. به گفته خالقی مقدم، امیرآباد محله ای است پرمدنیت که جایگاه ویژه ای دارد و به نوبه خود بی همتاست. ایشان این طور می گویند: همچون محله جندی شاپور، محله ربع رشیدی، نظامیه و دارالبطیخ که به ترتیب در خوزستان، تبریز و اصفهان واقع شده اند، امیرآباد نیز محله ای است تاریخی و فرهنگی.

هر آنچه در این خیابان است از پارک لاله گرفته تا کافه های مختلف، رستوران های دنج، انتشاراتی ها، همه و همه دانشجو و زمان دانشجویی را در ذهن انسان یادآور می شود. پر سر و صداترین تجمعات دانشجویی همیشه در حوالی امیرآباد بوده است. انتهای امیرآباد شمالی محل قرارگیری کوی دانشگاه است که ساختش به سال ۱۳۲۸ بر می گردد، این مکان محل احداث یکی از خوابگاه های علوم پزشکی تهران است گویا تعداد خوابگاه های این دانشگاه به ۱۳ عدد می رسد. به عقیده برخی ها این خوابگاه بزرگ ترین خوابگاه خاورمیانه است. آن ها که محیط خوابگاه را دوست ندارند و به دنبال سوئیت های دانشجویی هستند می توانند به این منطقه فرهنگی فکر کنند. اما قیمت اجاره سوئیت دانشجویی در این محله از تهران به چه صورت است؟

مظنه سوئیت هایی با ۳۰ تا ۴۰ متر مساحت

عموما دانشجویان سوئیت ها را برای رهن یا اجاره انتخاب می کنند و این نوع واحد های مسکونی را بیشتر می پسندند. چنانچه مایلید آخرین قیمت های سوئیت دانشجویی این محله از تهران را رصد کنید، بهتر است از طریق سایت دیوار اقدام نمایید. اما به عنوان نمونه می توان به قیمت برخی از این سوئیت ها اشاره کرد. سوئیتی با ۳۵ متر مساحت که سال ساختش به ۷۶ بر می گردد با ۲۰ میلیون پول پیش و ماهانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در اختیار متقاضی  قرار می گیرد. از امکانات این سوئیت دانشجویی می توان به کابینت هایی از جنس هایگلس اشاره کرد و بالکن و سرویس ایرانی و فرنگی را نام برد ضمن این که کف ساختمان هم از سرامیک است. نرخ تعیین شده برای ساختمان دیگری در امیرآباد با ۳۰ متر زیربنا که در سال ۷۶ احداث شده است، ۱۵ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۱ میلیون تومان و ۲۰۰ هزار تومان می باشد. قیمت های دیگری هم وجود دارد، خانه ای با مساحت ۳۰ متر که ۲۰ ساله خوانده می شود را با ۲۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می توان اختیار کرد. به رغم این که عمر بنای این ساختمان بالاست با این حال به گفته مالک لوکس است و تمیز.

برای اجاره واحد های ۴۰ تا ۵۰ متری چقدر باید پرداخت کرد؟

تعداد محدودی از واحد هایی که برای اجاره در نظر گرفته شده اند با چنین متراژ هایی قابل مشاهده اند. با این حال جهت اجاره واحدی ۵۰ متری در امیرآباد، نیاز است ۴۰ میلیون تومان به عنوان ودیعه پرداخت شود و ماهانه نیز دو میلیون تومان کنار گذاشته شود. نمونه دیگر یک ساختمان ۵۰ متری است که سال ساختش به ۸۲ بر می گردد، این خانه یک خوابه را به ازای پرداخت ۴۰ میلیون تومان پول پیش و ماهانه ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان می توان اجاره کرد. لازم به توضیح است که واحد مذکور در طبقه ۵ قرار دارد، دارای آسانسور و همچنین انباری است.

  • منبع خبر : اقتصاد آنلاین