رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در خصوص خط فقر در کشور صحبت کرد و گفت: با توجه به رشد قیمت ها در ماه های اخیر می توان عنوان کرد خط فقر در شهرستان ها و تهران به ترتیب به ۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومان نزدیک شده است. وی تصریح کرد: این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت و نمی شود چنین مسئله ای را انکار کرد.

وی به دو ابرچالش در جامعه اشاره نمود و پس از این که آن ها را تحت نام بیکاری و مشکلات اقتصادی معرفی کرد اذعان نمود: در چنین شرایطی مهم ترین گام کمیسیون اجتماعی کشور، انجام اقداماتی مناسب در راستای اصلاح این دو فاکتور است. ایشان صحبت هایشان را این طور ادامه دادند: ۵۰ درصد از اقتصاد کشور در دست وزارت تعاون است. وی تصریح کرد: گردشگری و حمل نقل، ایرلاین ها، معادن و کشتی های نفت کش بزرگ که به ترتیب ارتباطات زمینی، هوایی، زیرزمینی و دریایی را فراهم می سازند در دستان این وزارت قرار دارد و با در دست داشتن این امکانات می توان تغییرات ملموسی را ایجاد کرد. خضری ادامه داد: عمل شریعتمداری به وعده هایی که  در جلسه رأی اعتماد عنوان نمود می تواند در این راه کمک کننده باشد و اگر ایشان حتی تنها ۲۰ درصد از گفته هایشان را هم اجرایی کنند  آن گاه بیکاری کاهش خواهد یافت و آسیب ها و مشکلات اجتماعی کمتر خواهد شد.

شفاف سازی جلوی فساد را می گیرد

خضری ضمن اشاره به این که با استفاده از شفاف سازی می توان تخلف را به حداقل رساند و از مفاسد جلوگیری کرد اذعان نمود: یکی از کار های ستودنی جناب شریعتی معرفی شفاف اعضای هیأت مدیره شرکت های تابع شستا بود که در همان ابتدای کار آن را انجام دادند و به عنوان یک گام ارزشمند می توان از آن یاد کرد. وی وزارت تعاون کشور را به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگ ترین وزارت های کشور معرفی کرد و گفت: وجود شفاف سازی در این وزارت پایانی است بر بسیاری از رانت ها و تخلف ها که اگر بتوانیم جلوی آن ها را بگیریم به نحوی سود کرده ایم.

صندوق های بازنشستگی در حال ورشکسته شدن

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در ادامه صحبت هایش بازنشستگی را به عنوان یکی دیگر از ابرچالش های جامعه معرفی کردند و این طور گفتند: صندوق های بازنشستگی با سرعت بالایی در حال ورشکسته شدن هستند. وی میزان بودجه ای که از سوی کشور در سال ۹۶ یا ۹۷ به صندوق بازنشستگی کشوری اختصاص داده شده را معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان خواند و اذعان نمود: در حال حاضر اجرای فعالیت های گروهی در دست انجام قرار دارد با این امید که توانمندسازی صندوق های بازنشستگی صورت بگیرد.

اعطای بسته حمایتی به ۲۰ تا ۴۰ میلیون نفر

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر اشاره ای هم به خطر فقر در کشور داشت و گفت: بررسی ها نشان می دهد تورم های اخیر و رشد نامتعارف قیمت ها خط فقر را جابه جا نموده است. به گفته خضری تغییر حقوق کارگران و دیگر اصناف جامعه ضروری است که کمیسیون اجتماعی در حال بررسی این موضوع می باشد. وی ادامه داد: این کمیسیون با ۲ هفته پیگیری مداوم، تعداد افراد نیازمند بسته های حمایتی را ۲۰ تا ۴۰ میلیون جمعیت برآورد کرده این درحالی است که این بسته ها تنها در اختیار ۱۱ میلیون از اقشار کم درآمد جامعه قرار گرفته است. وی افزود: به رغم این که دستگاه های متفاوتی تلاش کردند زمینه انجام اقدامات مهمی را در دو ماه ابتدایی پاییز فراهم سازند با این حال تأخیر دولت برنامه ها را به هم ریخت و بر اساس روال همیشگی هر آن چه ما درخواست دادیم چند ماه بعد عملی گردید. به گفته خضری مهم ترین دستگاه هایی که به این مسئله ورود یافتند و در این راستا تلاش کردند، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان هدفمندی یارانه ها و دیگر مقام های مسئول بودند.

جیب مردم گویای رفاه آن هاست

ایشان این طور گفتند: با وجود رشد قیمت هایی که شاهدش بوده ایم خط فقر تغییر پیدا کرده است. خضری ضمن اشاره به این که به گفته خیلی ها خط فقر ۳ میلیون تومان است اذعان نمود: به عقیده من در حال حاضر خط فقر در شهرستان ها و تهران به ترتیب به ۵ میلیون و ۱۰ میلیون تومان نزدیک شده است. این نماینده مردم در مجلس ضمن اشاره به این که مسئولان اقداماتی برای کاهش این خط

فقر انجام خواهند داد اظهار داشت: با این حال باید پذیرفت آن چه رفاه مردم را نشان می دهد و بر آرامش آن ها دلالت دارد جیبشان است نه صحبت هایی که مسئولان ارائه می دهند. وی افزود: ما در نظر داریم بسته های حمایتی برای تقویت مردم در اختیارشان قرار دهیم و بازه های یک ماهه را برای این کار برآورد نموده ایم با این حال چنانچه دولت بودجه کافی برای اجرای این امر نداشته باشد می توان بازه ها را طولانی کرد و تعداد دفعات عرضه این بسته ها را دو تا ۳ بار عنوان نمود.

افت شدید قدرت خرید خانوار ها

خضری بار دیگر تأکید کرد: رشد قیمت ها در روز های اخیر بسیار خیره کننده و چشمگیر بوده است به طوری که آن چه می توانستیم تا مدتی پیش با ۱ میلیون تومان خریداری کنیم الان با ۳ میلیون تومان قابل خریداری است که این امر حاکی از کاهش قدرت خرید عده زیادی به ویژه کارمندان و کارگران است. خضری این طور ادامه داد: در حال حاضر قدرت خرید اقشار مختلف جامعه به یک ششم کاهش یافته است، این عامل دسترسی به مهم ترین کالا های مورد نیاز خانواده ها را دشوار ساخته و به عنوان یک حادثه فاجعه بار عنوان می شود. نماینده مجلس پس از این که مبلغ بسته های حمایتی را حداکثر ۶۰۰ هزار تومان خواند اظهار داشت: هرچند با وجود گرانی های موجود این رقم اندک است.

بسته های حمایتی مُسکن است

خضری در پایان صحبت هایش بسته های حمایتی را به عنوان یک مکسن معرفی کرد و اذعان نمود: نمی توان گفت این بسته های حمایتی مشکلات را حل می کنند و نقش درمان گرایانه دارند، با این حال می توان گفت به مثابه مُسکنی شرایط را کمی بهبود می بخشند. وی مهم ترین راه ایجاد تغییرات اساسی را مشارکت حوزه های مختلف عنوان کرد و تصریح نمود: اقداماتی در راستای افت نرخ تورم باید صورت بگیرد. وی خاطرنشان کرد: دولت از طریق آسیب شناسی و توسل به استراتژی های درست می تواند در این راستا گام های ارزشمندی بردارد.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد