براساس آخرین آمار های منتشر شده، کاهش حجم معاملات مسکن در تهران ۳۲ درصد بوده است که خانه هایی با سن ۱۶ تا ۲۰ سال کاهشی ۲۱ درصدی را تجربه کرده اند از این رو عنوان می کنند همزمان با رشد قیمت ها بسیاری از متقاضیان خانه های قدیمی تر را برای خرید انتخاب نموده اند و به این دست از خانه ها روی آورده اند.

آمار های رسمی منتشر شده حاکی از آن است که میانگین قیمت مسکن تهران در آبان ماه سال جاری ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان بوده که رشدی ۶٫۶ درصدی و ۹۰ درصدی را در مقایسه با شهریور ماه سال جاری و آبان ماه سال گذشته نشان می دهد. رشد قیمت ها سبب شده برخی خانوار ها مهاجرت را در پیش بگیرند و تهران را ترک کنند و گروهی دیگر به ساختمان های قدیمی روی آورند بلکه بتوانند با قیمت های مناسب صاحب خانه شوند.

ریزش حجم معاملات در مهرماه سال جاری، ۳۲ درصد گزارش شده است. در این میان خانه هایی با عمر بنای بالا افت کمتری را تجربه کرده اند به گونه ای که خانه هایی با سن ۱۶ تا ۲۰ سال با کاهش ۲۱ درصدی معاملات و واحد هایی با سن بنای بالای ۲۰ سال با افت ۲۳ درصدی معاملات همراه بوده اند. در این میان واحد هایی به چشم می خورند که با سن ۱۱ تا ۱۵ سال افت ۴۴ درصدی حجم معاملات را شاهد بوده اند، ضمن این که خانه هایی با سن کمتر از ۵ سال، افت ۳۸ درصدی معاملات را تجربه کرده اند. این آمار ها حاکی از آن هستند که واحد های قدیمی تر با کمترین ریزش حجم معاملات همراه بوده اند که از توجه متقاضیان به این دست از خانه ها حکایت دارد.

از نظر میزان متراژ نیز تفکیک هایی در خصوص حجم معاملات صورت گرفته است. بر این اساس حجم معاملات آپارتمان های زیر ۴۰ متر و بالای ۲۰۰ متر بیشترین مقدار گزارش شده است. رشد معاملات در این دو مورد ۲۲ درصد و ۵ درصد برآورد شده است. در دیگر واحد های آپارتمانی حجم معاملات با روندی کاهشی همراه بوده است به طوری که خانه هایی با ۸۰ تا ۱۰۰ متر مربع ۴۱ درصد افت معامله را تجربه کرده اند و خانه هایی با ۶۰ تا ۸۰ متر مربع مساحت، با افت ۴۰ درصدی معاملات همراه بوده اند.

بررسی میزان حجم معاملات مسکن به تفکیک ارزش واحد های مسکونی نشان می دهد خانه هایی که قیمت آن ها در بازه ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومان بوده با سهم ۶٫۶ درصدی از کل معاملات انجام شده، بیشترین حجم معاملات را از آن خود نموده اند، این درحالی است که سهم حجم معاملات خانه هایی با قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان، ۶٫۴ درصد برآورد شده و این نوع خانه ها جایگاه دوم را به نام خود زده  اند. سهم ۰٫۲ درصدی خانه هایی با متراژ زیر ۱۰۰ میلیون تومان نشان می دهد کمترین معاملات به نام این نوع واحد ها بوده است.

با استناد به آخرین آمار هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است قیمت هر متر واحد مسکونی در مهرماه سال جاری ۸ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان برآورد شده که از رشد ۶٫۴ درصدی و ۸۳٫۵ درصدی در مقایسه با شهریور ماه امسال و مهرماه سال گذشته خبر می دهد. تعداد واحد های خرید و فروش شده در این ماه ۹٫۴ هزار واحد بوده است که افتی ۹٫۵ درصدی و ۳۲٫۳ درصدی را نسبت به شهریور ماه ۹۷ و مهرماه سال ۹۶ نشان می دهد. این ارقام حاکی از آن هستند که بازار مسکن یک رکود تورمی را نشانه گرفته و به این سو در حال پیشروی است. با توجه به رشد ۲۵۰ درصدی دلار و ۲۳۷ درصدی سکه، احتمالا مسکن نیز رشد قیمت را در پیش بگیرد. به رغم این که آمار ها نشان می دهد انتظارات تورمی سبب شده قیمت مسکن کماکان در حال افزایش باشد، به نظر می رسد مسکن تحمل رشد بیش از این را ندارد و با چنین اتفاقی تنها رکود بیشتری را تجربه می کند.

  • منبع خبر : افکار نیوز