آمار ها نشان می دهد نتایج سوء مدیریت وزیر اسبق راه و شهرسازی تمام نشده است و کماکان آثارش را می توان مشاهده کرد.

آخرین اخبار منتشر شده که از رشد ۹۱ درصدی قیمت مسکن در تهران خبر می دهد به خوبی ثابت می کند اثرات سوء مدیریت آخوندی تمام نشده و مشکلی دنباله دار است. آمار های رسمی بانک مرکزی کاهش ۵۳ درصدی معامله مسکن در آبان ماه سال جاری در مقایسه با همین برهه از زمان در سال گذشته را ثابت می کند. این درحالی است که رشد قیمت مسکن بالغ بر ۹۱ درصد گزارش شده که نشان می دهد وضعیت مسکن واقعا بحرانی است و در آستانه یک رکود تورمی قرار دارد.

برخی کارشناسان بر این باورند آن چه سبب شده قیمت مسکن این چنین چشمگیر و نامتعارف باشد سیاست های اشتباه وزیر اسبق راه و شهرسازی و اتکای او به راهکار های نادرست است. به گفته این افراد، آخوندی تمام تمرکزش را بر تقویت تقاضای مسکن قرار داد حال آن که نگاهش را از بخش عرضه دزدید و توجهی به تولید مسکن نکرد. افزایش تقاضای مسکن از طریق رشد تسهیلات بانکی سبب می شود تقاضا افزایش یابد حال آن که عرضه اندک است و این امر نتیجه ای جز رشد قیمت ها را به همراه نخواهد داشت. به رغم این که در دوره فعالیت آخوندی، کارشناسان بار ها این مسئله را یادآور شدند و توجه به تولید مسکن را امری ضروری خواندند، آخوندی در عمل تنها تقاضا را مورد توجه قرار داد و کوشید با افزایش تسهیلات مسکن، خرید را برای متقاضیان ساده تر کند و نتیجه چنین اقدامی، وضعیتی است که در حال حاضر شاهدش هستیم. در سال ۹۶، میزان تولید واحد های مسکونی کاهش ۶۰ درصدی را تجربه کرده است و تعداد واحد های ساخته شده در این سال، ۴۰۲ هزار واحد گزارش شده است. درحالی تولید مسکن در سال ۹۶، ۴۰۲ تو واحد گزارش می شود که طرح جامعه مسکن، نیاز سالانه کشور به مسکن را یک میلیون واحد عنوان کرده است.

بر اساس آمار های رسمی بانک مرکزی، متوسط قیمت واحد مسکونی در تهران به ازای هر متر مربع، ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان بوده است که از رشد ۶٫۶ درصدی و ۹۱٫۵ درصدی در مقایسه با مهرماه سال جاری و آبان ماه سال گذشته خبر می دهد.

این آمار ها که برگرفته از ارقام خام ثبت شده در سامانه ثبت معاملات و مستغلات کشور هستند، از کاهش ۱۹٫۹ درصدی حجم معاملات مسکن در ۸ ماه ابتدایی سال ۹۷ در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۹۶ خبر می دهند.

ایرج رهبر که به عنوان نایب رئیس انجمن انبوه سازان تهران مشغول به فعالیت است، ضمن اشاره به این که کاهش تولید مسکن یکی از مهم ترین دلایل افزایش قیمت مسکن است اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم شاهد افت تولید مسکن بوده ایم و علتش به سیاست های اشتباه وزیر راه و شهرسازی بر می گردد. وی اذعان نمود: وزیر اسبق راه و شهرسازی نیاز کشور به مسکن را کاملا نادیده گرفت و هیچ تلاشی در راستای افزایش تعداد واحد های تولیدی نکرد.

آخوندی ۶ سال وزارت راه و شهرسازی را در اختیار داشت حال آن که نتیجه ۶ سال را می توان پوچ دانست و تنها اقدامی که می شود گفت آخوندی در دوره فعالیتش انجام داد تغییر نام “عمران و بهسازی شهری ایران” به بازآفرینی شهری است که شدت فعالیت های این وزیر را به خوبی هویدا می سازد. هر چند در این عرصه نیز فعالیت چشمگیری از سوی ایشان مشاهده نشده و پیشبردی در این حوزه نیز مشهود نبوده که بتوان بدان دل خوش کرد.

  • منبع خبر : مشرق نیوز