سید احسن علوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، اذعان نمود: بهترین روش ارائه تسهیلات مسکن این است که آن را در اختیار اقشار کم درآمد و زوج های با درآمد هایی پایین قرار دهیم تا آن ها بتوانند با استفاده از چنین وام هایی شرایط خود را ارتقا ببخشند.

وی ضمن اشاره به این که خبر ها حاکی از آن هستند که بانک مرکزی رشد تسهیلات را در دست بررسی قرار داده خاطرنشان کرد: این نخستین باری نیست که بانک مرکزی مسئله رشد وام را لحاظ می کند و در سال های گذشته نیز چنین اتفاقی افتاده به طوری که در حال حاضر سقف تسهیلات پرداختی به یک زوج جوان ۱۶۰ میلیون تومان می باشد.

نماینده مردم شریف سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به این که با وجود تورم موجود چنین تسهیلاتی جوابگوی نیاز مردم نیست اظهار داشت: یک زوج تهرانی با در دست داشتن ۱۶۰ میلیون تومان پول، حتی خانه ای نقلی در قسمت پایین شهر هم نمی تواند خریداری کند.

بالغ بر ۶۰۰ هزار خانوار خانه ندارند

علوی ضمن اشاره به این که تعداد خانوار هایی که هر ساله ناگزیرند از محلی به محل دیگر جابه جا شوند چون خانه ندارند و صاحب مسکن نیستند را بیش از ۶۰۰ هزار خانوار اعلام کرد و افزود: نظر من این است که در شرایط فعلی و زمانی که رشد قیمت ها این چنین سرسام آور و نامتعارف شده است، تسهیلات مسکن حداقل باید رشدی دو برابری را تجربه کند و به ۴۰۰ میلیون تومان برسد. ایشان در ادامه این طور گفتند: البته در صورتی پرداخت این وام ها می تواند اثرگذار باشد که به شکل کلان و عمومی پرداخت نشود. به گفته علوی اگر چنین شود مهم ترین افرادی که سود خواهند برد دلالان هستند.

علوی مهم ترین مخاطبان این نوع وام ها را اقشار کم درآمد جامعه خواند و عنوان نمود: وام را باید در اختیار زوج های کم درآمد قرار داد تا بتوانند از این موارد به درستی استفاده کنند.

سود تسهیلات جدید باید کم باشد

ایشان عنوان کردند: تنها ارائه تسهیلات راهکار این چاره نیست بلکه باید تلاش کرد سود چنین وام هایی را کاهش داد و مدت بازپرداخت زیادتری را برای آن در نظر گرفت. به گفته علوی این تنها راهی است که سبب می شود معیشت مردم آسیبی نبیند. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: سود وام هایی که در حال حاضر در اختیار متقاضیان قرار می گیرند بالاست ضمن این که مدت زمان بازپرداخت آن ها تنها ۱۲ سال است از این رو انتظار می رود با افزایش مبلغ وام، اصلاحات اساسی در خصوص این تسهیلات صورت بگیرد.

علوی ضمن اشاره به این که در کشور شاهد پرداخت تسهیلات به صورت عمومی و کلان هستیم این امر را زمینه ساز نوعی تورم در کشور خواند و اذعان نمود: چنانچه روند پرداخت تسهیلات همچون گذشته ادامه پیدا کند آنگاه شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود و در شرایطی که قیمت مسکن جهش ۸۴ درصدی را تجربه کرده است، عددی بیش از این واقعا آزاردهنده است.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، بانک مرکزی و بانک مسکن را به عنوان مهم ترین ناظران وام مسکن معرفی کرد و گفت: چنانچه سیاست های درستی در پیش گرفته نشود و این وام ها در اختیار همه افراد قرار بگیرند آنگاه همچون گذشته شاهد نتایج معکوس خواهیم بود.

  • منبع خبر : شهرخبر