مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، ضمن اشاره به این که قیمت مسکن را وضعیت عرضه و تقاضا مشخص می کند اظهار داشت: بازار مسکن همچون خواربار نیست که به سادگی بتوان قیمتش را پیش بینی کرد و برآورد قیمت انجام داد. وی در ادامه این طور گفت: میزان عرضه و تقاضای واحد مسکونی می تواند حتی بر نرخ اجاره بها نیز اثرگذار باشد و این قیمت ها را با تعادل همراه سازد.

وی درخصوص اظهارات جدید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این که انجمن های صنفی مسئول کنترل نرخ اجاره بها هستند گفت: در همه ادیان، مالک یک ملک از احترام ویژه ای برخوردار است و رعایت حقوق وی کاملا الزامی است. وی افزود: در اسلام به این مهم بیشتر تأکید شده از این رو مهم ترین دلیلی که می تواند قیمت مسکن و نرخ اجاره بها را کنترل و مدیریت کند حجم تقاضا و عرضه است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به این که در دولت نهم و دهم نیز چنین سخنانی مطرح شد و حتی تصمیم گرفتند مالک را محدود کنند و تنها اجازه دهند نرخ اجاره بها را سالانه ۷ درصد افزایش دهد با این حال چنین طرحی عملی نشد چرا که حقوق مالک محفوظ است. وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: بهتر است شرایط را طوری نکنیم که مردم برای اجرای برخی امور به خلاف متوسل شوند و به دنبال راه هایی برای دور زدن قانون باشند.

ایشان از توجه وزیر جدید راه و شهرسازی تقدیر کرد و افزود: جناب اسلامی عنوان کرده اند توجه به مسکن را در صدر اولویت هایشان قرار خواهند داد از این رو جای نگرانی نیست و در آینده ای نزدیک شاهد تعادل عرضه و تقاضا و ثبات قیمت ها خواهیم بود.

قلی خسروی ضمن اشاره به این که مسکن خواربار نیست که بتوان به سادگی برایش نرخ تعیین کرد گفت: نمی توان تعیین قیمت اجاره بها را به گردن انجمن های صنفی انداخت چرا که قیمت اجاره بها در گروه فاکتور های عدید دیگری است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ضمن اشاره به این که رشد قیمت مسکن در ماه های اخیر بی سابقه بوده است اظهار داشت: این امر سبب شده تعداد مستأجران افزایش یابد و بسیاری از افراد مهاجرت به مناطق پایین تر شهر را در پیش بگیرند. به گفته قلی خسروی مراجعه به حاشیه های شهری و یا شهرستان های اطراف راه چاره ای بوده است که گروهی از افراد بدان متوسل شده اند.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز