در حالی که رشد قیمت مسکن در کشور به گونه ای بوده که بسیاری از افراد خود را از این بازار کنار کشیده اند و به رغم نیازی که به مسکن دارند نمی توانند در این راستا گام بردارند، آمار هایی منتشر می شود مبنی بر این که تعداد خانه های خالی در کشور به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد می رسد عاملی که سبب شده نام طرح هایی همچون اخذ مالیات از منازل خالی به میان بیاید.

مدتی است کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص طرحی صحبت می کند که طرح مالیات بر عایدی سرمایه نامیده می شود و به عنوان راهکاری برای مقابله با خانه های خالی از آن یاد می گردد. مطابق با این طرح، سوداگران مهم ترین عامل رشد قیمت مسکن هستند که به منظور خاتمه دادن به فعالیتشان مشمول دریافت مالیات می شوند. زهرا سعیدی جزئیات این طرح را این گونه بازگو می کند: مخاطبان طرح مالیات بر عایدی املاک افرادی هستند که به خرید خانه های متعدد دست می زنند و با در پیش گرفتن احتکار یا خرید و فروش های پی در پی بدون  هیچ تلاشی، خواهان سود های کلان و نجومی هستند.

دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان، ضمن اشاره به این که واسطه هایی که در بازار مسکن وجود دارند به دو روش فعالیت هایشان را انجام می دهند اظهار داشت: گروه اول همان دلالانی هستند که میان فروشنده و خریدار واسطه می شوند و برای انجام معامله مسکن میان این دو نفر به ایفای نقش می پردازند.

احمد تولا حضور این نوع واسطه های ملکی را در بازار مسکن امری ضروری خواند و اذعان نمود: این واسطه ها به انجام معاملات مسکن کمک می کنند و فعالیت های اقتصادی کشور را رونق می بخشند.

تولا این طور صحبت هایش را ادامه داد: زمانی که خریدار به یک واحد مسکونی با ویژگی های شاخص نیاز دارد و در مقابل فروشنده ای نیز قصد دارد ملکش را با مشخصاتی مشخص به فروش برساند حضور یک واسطه ملکی در این میان ضروری است تا بتواند میان هر دو نفر معامله ای انجام دهد و به تبع آن حق الزحمه خودش را دریافت کند. به گفته تولا این نوع واسطه گری در بازار مسکن نه تنها ایرادی ندارد بلکه ضرورت آن غیرقابل انکار است.

وی ادامه داد: در مقابل برخی دیگر از واسطه ها وجود دارند که خانه ای را خریداری می کنند و پس از آن با احتکار ملکی که خریده اند تلاش می کنند ملک را با قیمت گران تر در آینده بفروشند و از این راه سود کلانی از آن خود کنند.

تولا ضمن اشاره به این که در زمان بحران های مالی و هنگامی که کشور با مشکلات اقتصادی دست به گریبان می شود با به میان آمدن این واسطه ها بازار می تواند شرایط بهتری را تجربه کند گفت: می توان از توان مالی این افراد به نحوی دیگر استفاده کرد به عنوان مثال زمانی که مشکلات اقتصادی در کشور رخنه می کنند انبوه سازان می توانند از سرمایه های این افراد در جهت ساخت واحد های مسکونی استفاده کنند. با فروش ملک در فرصت های پیش رو، سود خوبی از آن سرمایه گذار خواهد شد.

تولا افزود: این گروه از افراد نیز حضورشان برای بازار مسکن لازم است بنابراین بهتر است به جای این که به حذفشان از بازار فکر کنیم به دنبال راهی برای سازماندهی حضورشان در این بازار باشیم.

ایشان در پایان صحبت هایشان در خصوص طرح اخذ مالیات بر عایدی سرمایه سخن گفتند و اظهار کردند: سه چهار سال است که از مطرح شدن این طرح می گذرد و بار ها قوانین متفاوتی برای اجرای آن ایجاد شده است. وی از آخرین اصلاحات مجلس در این خصوص اشاره کرد و گفت: در نظر دارند ماده ۷۷ را حذف کنند با این وجود اطلاعات دقیقی در دست نیست و کماکان تکلیف مالیات بر عایدی سرمایه مسکن مشخص نشده است.

  • منبع خبر : تی نیوز